کد خبر: ۵۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
ائتلاف گروه 77 و چین با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و ونزوئلا در شرایط تسریع شیوع ویروس کرونا شدند.

به گزارش آوای نشاط، اتئلاف کشورهای موسوم به گروه ۷۷  (G77) و چین با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه در بحبوحه شیوع کرونا در جهان شدند و هشدار دادند که این تحریم‌ها در مسیر تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری همه‌گیر مانع‌تراشی می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف کشورهای در حال توسعه و چین روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای تصریح کردند که «اقدامات تهدیدآمیز و یکجانبه اقتصادی، بر ظرفیت کشورها برای واکنش مناسب (به کرونا) تأثیر منفی خواهد گذاشت».

ائتلاف کشورهای در حال توسعه در بیانیه خود هشدار دادند که تحریم‌های یکجانبه مانع از رسیدن تجهیزات و تدارکات پزشکی به کشورهای تحت تحریم «برای درمان مناسب مردم خود در مواجهه با این بیماری همه‌گیر می‌شود».

این بیانیه ادامه می‌دهد: «ما بنابراین از جامعه بین‌الملل درخواست می کنیم تا اقدامات فوری و کارآمدی برای از میان برداشتن استفاده از اقدامات تهدید‌آمیز و یکجانبه اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه می‌شویم».

علیرغم فشارهای جامعه بین‌الملل به آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و دیگر کشورها از جمله ونزوئلا در پی شیوع ویروس کرونا، واشنگتن نه تنها حاضر به لغو تحریم‌های خود نشده است بلکه در برخی موارد، تحریم‌های خود علیه ایران را نیز تشدید کرده است.

با اینحال، اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده است که تحریم‌ها نباید در مسیر مقابله با ویروس کرونا مانع‌تراشی کند و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تصریح کرده‌اند که اگر هرگونه اقدامات تحریمی و تنبیهی به توانمندی کشورهای تحت تحریم برای مقابله با کرونا آسیب وارد کند، معافیت‌های تحریمی به سادگی قابل ایجاد است.

چین در امور تجاری گروه ۷۷ مشارکت دارد اما خود را یکی از اعضای این ائتلاف ۱۳۴ عضوی نمی‌داند و به همین دلیل عنوان بیانیه «گروه ۷۷ و چین» ذکر شده است.

بنا به گفته سازمان ملل، گروه ۷۷، سه چهارم از اعضای سازمان ملل و ۸۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، گروه 77 ، چین ، تحریم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: