کد خبر: ۵۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
مرکز پژوهش‌های مجلس:
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارش سه سناریو درباره زمان بازگشایی مدارس و احتمال تعویق کنکور سراسری ۹۹ ارائه کرد.

به گزارش آوای نشاط، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سلسله گزارش های درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا سناریوهای بازگشایی مدارس پس از کرونا را بررسی کرد.

در این گزارش به موضوع تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا اشاره شده و با توجه به فرض های مختلف درباره کنترل ویروس کرونا، چهار سناریو برای بازگشایی مدارس پیشنهاد کرده است.

در سناریوها ملاحظات کلی درخصوص بازگشایی مدارس از جمله آموزش های الکترونیکی مدارس، ضرورت برگزاری حداقل یک ماهه کلاس های حضوری برای جبران عقب ماندگی ها، ضرورت افزایش ساعات آموزش در روزهای هفته مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در این ملاحظات پیش بینی شده که ارزیابی پایان سال تحصیلی، تمرکز و حجم عمده بارم بندی نمرات بر آموخته های نیمسال اول تحصیلی باشد و آزمون سراسری کنکور حداقل به مدت دو هفته بعد از آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم برگزار شود.

سناریوهای مرکز پژوهش های مجلس درباره کنکور ۹۹ و بازگشایی مدارس در دوره کنترل ویروس کرونا

سناریو اول: اگر مدارس تا پایان فروردین تعطیل باشند: با توجه به اینکه بنابر اظهارنظرهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش تاکنون تدریس حدود ۷۰ درصد محتوی آموزشی کتاب های درسی تحقق یافته است و تنها حدود ۳۰ درصد حجم کتاب های درسی مانده است.

اگر مدارس در پایان فروردین امکان بازگشایی یابند می توان بدون تغییر تقویم آموزشی یعنی تا پایان اردیبهشت ماه و با احتساب دایر بودن کلاسهای درس در روزهای پنجشنبه و ساعات اضافه آموزشی دیگر روزهای هفته حجم باقیمانده کتاب های درسی را به پایان برد و امتحانات را نیز در خردادماه برگزار کرد. آزمون سراسری کنکور نیز حداقل دو هفته بعد در تیرماه برگزار می شود.

سناریو دوم: اگر مدارس تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل باشند: در صورتی که مدارس تا نیمه یا پایان اردیبهشت ماه تعطیل باشند با توجه به حجم باقیمانده از محتوی کتابهای درسی، نمی توان سال تحصیلی را پایان یافته تلقی کرد و نیاز به ادامه آموزش حضوری حداقل به مدت یک ماه در خردادماه با احتساب برگزاری کلاس های درس در روزهای پنجشنبه است.

ازسوی دیگر، از آنجایی که براساس قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال مصوب سال ۱۳۷۶ سال تحصیلی تا پایان اردیبهشت ماه پایان می یابد و امتحانات در خردادماه برگزار می شوند، بنابراین وزارت آموزش و پرورش در این سناریو باید اجازه برگزاری کلاسهای درسی در خردادماه را از مجلس شورای اسلامی اخذ کند.

کلاس های درسی در خردادماه و امتحانات پایانی در این حالت در تیرماه برگزار می شود و با توجه به تاریخ آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم، آزمون کنکور سراسری در نیمه اول مردادماه برگزار می شود.

سناریو سوم: اگر مدارس تا پایان خردادماه تعطیل باشند: در صورتی که کلاس های درس تا نیمه یا پایان خردادماه تعطیل باشند، از یک سو نظام آموزشی تا این تاریخ بیش از سه ماه تعطیل شده است و از سوی دیگر آموزش های از راه دور وزارت آموزش و پرورش طی این مدت بخشی از افت تحصیلی و عقب ماندگی دانش آموزان را جبران کرده است، بنابراین به مدت یک ماه (حدوداً تا پایان تیرماه) با احتساب روزهای پنجشنبه کلاس های جبرانی، رفع اشکال و پرسش و پاسخ برگزار شود و امتحانات نیز بلافاصله در مردادماه یا شهریورماه برگزار شوند.

در این صورت به مدت دو هفته بعد از آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم (حدود دهم شهریورماه)، آزمون کنکور سراسری برگزار می شود. با توجه به برگزاری دیرهنگام کنکور سراسری، می توان پذیرش دانشجویان جدیدالورود را به آبان ماه یا نیمسال تحصیلی دوم منتقل کرد.

زمان رسمی اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ تیرماه ۹۹ است.

بر اساس تقویم زمانی که پیش این اعلام شده نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه در دهه دوم مردادماه منتشر می شود و انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته نیز در دهه دوم مردادماه ۹۹ انجام می گیرد. در نهایت بر اساس ظرفیت های اعلام شده و انتخاب رشته، نتایج نهایی نیمه دوم شهریورماه ۹۹ اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع: مهر
برچسب ها: آوای نشاط ، کنکور ، مجلس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: