کد خبر: ۵۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
یک اقتصاددان گفت: در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به دلیل شیوع کرونا شاهد ۲۰ تا ۵۰ درصد سقوط رشد تولید ناخالص داخلی جهان خواهیم بود و این نرخ در کل سال جاری کاهش خواهد یافت.

به گزارش آوای نشاط،  استین یاکوبسن، اقتصاددان ارشد و رئیس بانک ساکسو با اشاره به آثار اقتصادی شیوع کرونا گفت این تنها بحران بزرگ زمان ماست. این بحران از بحران 2008 شدیدتر است و شاید بزرگ‌ترین بحران از زمان رکود بزرگ در دهه 1930 باشد.

 وی توضیح داد دلیل شدت این بحران، هم زمانی فروپاشی تقاضا، زنجیره عرضه و بخش انرژی است.

یاکوبسن با اشاره به اینکه 70 درصد اقتصاد جهان را مصرف پیش می برد گفت این سه عامل و سیاست فاصله گذاری اجتماعی که در سراسر جهان اعمال می شود بدین معناست که مصرف سقوط کرده است.

« بنابراین، این بزرگترین بحرانی است که تا حالا با این شدت دیده ایم. اقتصاد جهان در 2020 راکد خواهد شد. این مسئله قطعی است. ما مطمئناً این رکود را خواهیم داشت».

وی اضافه کرد:« در سه ماهه دوم سال میلادی جاری شاهد 20 تا 50 درصد سقوط  رشد تولید ناخالص داخلی جهان خواهیم بود و این نرخ در کل سال جاری کاهش خواهد یافت».

طبق گفته این اقتصاددان، کاملاً واضح است که ویروس کرونا تسهیل کننده این بحران بوده ولی بازار جهانی قبل از آن هم با مشکلاتی مواجه بوده است.

یاکوبسن گفت:« به نظر من ویروس کرونا تنها دلیل این رکود نیست ولی قطعاً یک عامل قدرتمند است چون تمام دنیا را متوقف و فعالیت‌ها را کند کرده است. ما از دهه 1920 و 1930 تا حالا چنین شرایطی را تجربه نکرده ایم».

وی گفت:« ما در یک اقتصاد جهانی زندگی می‌کنیم و همه باید با پیامدهای این رکود مواجه شوند. هیچ برنده ای وجود ندارد. همه بازنده اند».

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
برچسب ها: آوای نشاط ، کرونا ، اقتصاد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: