کد خبر: ۴۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با اعلام غیررسمی مبنی بر عدم موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موضوع احداث این بیمارستان به کمک سازمان پزشکان بدون مرز در اصفهان منتفی شد.

به گزارش آوای نشاط، خبر احداث بیمارستان ۴۸ تخت خوابی صحرایی در محوطه بیمارستان امین اصفهان به دست سازمان پزشکان بدون مرز، روز گذشته در اصفهان حاشیه‌ساز شده و موضع‌گیری‌های ضدونقیضی به همراه داشته است.

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز گذشته از اصفهان، ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: با کمک پزشکان بدون مرز مشغول راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی با ظرفیت ۴۸ تختخواب به‌ منظور کمک به وضعیت باقی بیمارستان‌ها هستیم.

پیش از این جولی ریورز، نماینده سازمان پزشکان بدون مرز در ایران اعلام کرده بود: اصفهان پس از تهران، دومین استان درگیر با کرونا در ایران است و امیدواریم کمک‌های این سازمان لااقل بخشی از فشارها را بر سیستم بهداشت و درمان ایران کاهش دهد. همچنین میشل اولیویه لاشاریته، یکی دیگر از مسؤولان این سازمان جهانی ابراز کرده است: بخش لجستیک سازمان پزشکان بدون مرز، تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای برپایی بیمارستان سیار را به ایران ارسال کرده و یک گروهی ۹ نفره از پزشکان و متخصصان، برای راه‌اندازی این بیمارستان سیار و کمک به درمان به ایران اعزام شده است.

این محموله‌های پزشکی، طی دو مرحله در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری از بوردوی فرانسه به ایران ارسال شده است که در این رابطه بهرام قاسمی سفیر ایران در فرانسه، در حساب توئیتری خود روز دوشنبه نوشت: دومین محموله پزشکان بدون مرز از بوردو امروز (دوشنبه) به تهران ارسال شد، این محموله علاوه بر دارو و اقلام مورد نیاز پزشکان و پرستاران، تجهیزات یک بیمارستان صحرایی که با هماهنگی وزارت بهداشت نصب و آماده کمک‌رسانی به بیماران خواهد شد، بخش مهمی از محموله این ۲ هواپیماست.

 

این اقدام بدون هماهنگی وزارت خارجه با وزارت بهداشت، در شرایطی صورت گرفته بود که در مورد تولید و انتشار ویروس کرونا در جهان، آمریکا و نظام استکباری متهم است و هنوز پرونده‌هایی چون انتشار سارس، ابولا، ایدز و آنفلوانزاهای گوناگون در مورد این کشور و همچنین پرونده فرانسه درباره ارسال خون‌های آلوده به ایران باز و رفع اتهام نشده است.

رهبر انقلاب هم در سخنرانی نوروزی خود و به مناسبت عید سعید مبعث به این موضوع تأکید کرده و هشدار دادند؛ اما با وجود درگیر بودن همه کشورهای اروپایی از جمله فرانسه با ویروس کرونا، اقدام برای برپایی بیمارستان صحرایی در اصفهان به کمک سازمان پزشکان بدون مرز، و نبود توجیه علمی و منطقی با واکنش چهره‌های سیاسی و فعالان فرهنگی مواجه شد.

منتخب مردم اصفهان: کادر درمانی خارجی وارد اصفهان نمی‌شود/ تجهیزات برگشت می‌شوند

در همین راستا زهرا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون احداث بیمارستان صحرایی توسط کشور فرانسه در اصفهان با بیان اینکه جای نگرانی وجود ندارد، اظهار داشت: طبق پیگیری‌های صورت گرفته و صحبت با مراجع ذی‌ربط، مسؤولان وزارت بهداشت و مدیران ارشد کشور اطمینان خاطر دادند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد، با وجود اینکه تجهیزات این تیم وارد ایران شده است تا این لحظه هیچ پزشک و کادر درمانی وارد ایران نشده است و تجهیزات این تیم نیز به کشور مبدا باز خواهد گشت.

منتخب مردم اصفهان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مسؤولان وزرات بهداشت در جریان این موضوع نبودند و انگار این هماهنگی از جانب وزارت امور خارجه انجام شده بوده است؛ همچنان پیگیر هستیم و ایستادگی نشان خواهیم داد تا نه تنها با این موضوع در اصفهان برخورد شود بلکه در کل کشور نیز شاهد چنین موضوعی نباشیم زیرا ما از لحاظ سخت‌افزار و نیروی انسانی نیازی نداریم و تمامی پزشکان و کادر درمانی ما در خط مقدم کرونا حاضر و با حرکت جهادی در حال خدمت به مردم هستند.

وی تصریح کرد: پیرو سخنرانی مقام معظم رهبری، ما خاطره‌ خوبی از تجهیزات پزشکی اهدایی و انسان‌دوستانه کشورهای اروپایی به خصوص کشور فرانسه نداریم زیرا سال 61 از همین کشور خون‌های آلوده وارد کشور شد که باعث آلوده شدن تعدادی از هموطنانمان شد، بنابر این با توجه به اصرار بر تحریم‌های ظالمانه به این کشورها هیچ اعتمادی نداریم.

 

این اقدام توهین به جامعه خدوم درمانی کشور است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان عنوان داشت: ما با این موضوع کاملاً مخالف هستیم زیرا  با توجه به تماسی که با جامعه پزشکان استان داشتم این اقدام را به‌نوعی توهین به جامعه خدوم درمانی کشور می‌دانم، چراکه پزشکان و پرستاران، ایثارگران فعلی کشور هستند و به‌صورت مجاهدانه در حال درمان مردم کشور هستند و حتی در این راه به شهادت رسیدند.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: پزشکانی که از فرانسه تحت پوشش پزشکان بدون مرز و تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی وارد ایران شده‌اند اگر علم بیشتری در اختیار دارند در اختیار پزشکان ما قرار بدهند و روند درمان را به پزشکان داخلی واگذار کنند و اگر تجهیزات ویژه‌تری در اختیار دارند، تحویل پزشکان و کادر درمانی ما بدهند و در معالجه بیماران ما ورود نداشته باشند.

وی افزود: مشکل ما مشکل درمان نیست ما مشکل عدم مدیریت درست مربوط به مرحله قبل از درمان یعنی مسأله پیشگیری را در اصفهان داریم،  این موضوع نیز متأسفانه به خاطر عدم تفویض اختیار از سوی دولت به مدیران ارشد استان پیش‌آمده است از مسؤولان کشور انتظار است که مانع از رخداد این اتفاق در استان شوند، همچنین از استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز درخواست داریم که مانع فعالیت این پزشکان در اصفهان شود.

پشت پرده اصرار بر حضور خارجی‌ها با تجهیزات نمایشی چیست؟

علی صالحی از فعالان رسانه‌ای و فرهنگی استان در توئیتی با ابراز نگرانی از حضور پزشکان فرانسوی در اصفهان به عدم اعلام نیاز پزشکان و مدیران سلامت و اجرایی استان نسبت به حضور هیأت‌های خارجی در استان خبر داده و نسبت به اصرار برای حضور گروه فرانسوی هشدار داد.

 

 

هنوز خون‌های آلوده و تراژدی پارس جنوبی فرانسه را فراموش نکرده‌ایم

همچنین ابوالفضل ابوترابی در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان خاطرنشان کرد: طبق تجربه تاریخی، همکاری با فرانسه به‌خصوص در بحث درمانی برای کشور ما خوب نبوده است، ما هنوز خون‌های آلوده‌ای که این کشور برای درمان بیماران تالاسمی ارسال کرد و حاوی ویروس ایدز بود را فراموش نکرده‌ایم؛ در بحث اقتصادی نیز تراژدی پروژه پارس جنوبی و پس از برجام نیز به بهانه سرمایه‌گذاری اسنادی را از کشور خارج کردند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: شاهد این هستیم که کشورهای اروپایی از لحاظ آمار و وضعیت مبتلایان وضع وخیم‌تری نسبت به ایران دارند و حال جای سوأل است که کشور فرانسه چرا و چه بهانه‌ای باید به‌جای کمک به کشور خود و همسایگانش وارد اصفهان شود و در بیمارستان امین بیمارستان صحرایی ۴۸ تختی احداث کند؛ یک بیمارستان ۴۸ تخته چه فایده‌ای برای ما دارد؟

وی تصریح کرد: فرانسه در بحث تحریم‌ها و در حمایت از آمریکا تحریم‌های دارویی علیه کشورمان اعمال کرد، اکنون یک توطئه‌ای همانند ماجرای خون‌های آلوده در سر دارند، فرانسوی‌ها اگر ادعای بشر دوستانه‌ای دارد تحریم‌های داروی خود را نسبت به مردم ایران به اتمام برساند.

ابوترابی با تأکید بر اینکه این موضوع یک توهین بزرگ نسبت به پزشکان کشور است، خاطرنشان کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی باید به‌نوعی از ایران و کادر درمانی‌اش در خصوص تلاششان برای مهار کرونا تقدیر و تشکر انجام گیرد، اگر فرانسوی‌ها چیز خاصی را توانسته‌اند کشف کنند و یا دارو و روش خاصی برای درمانی این بیماری دارند آن را در اختیار سازمان ملل و یا سازمان بهداشت جهانی قرار دهند تا به دست پزشکان کشور ما برسد؛ اینکه آنان برای احداث یک بیمارستان صحرایی ۴۸ نفر وارد ایران شوند یک توهین بزرگ است.

ظرفیتی که در داخل داریم و نیازی به نگاه به خارج نیست

اقدام برای احداث این بیمارستان سیار در محوطه بیمارستان امین اصفهان در حالی با هماهنگی وزارت بهداشت در حال انجام بوده که دستگاه‌های بهداشتی و درمانی کشور، مخصوصاً نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه بارها اعلام کرده‌اند که آماده برپایی بیمارستان‌های صحرایی با تجهیزات و امکانات لازم در صورت نیاز هستند و در برهه‌های مختلف هم این تجربه موفق را داشته‌اند.

در روزهای اخیر گروه‌های مردمی در بخش‌های مختلف از تولید تجهیزات درمانی و بهداشتی تا کمک به کادر درمانی و ضدعفونی و گندزدایی امکان شهری چهره متفاوتی از ایران را در مقابله با این ویروس رقم زده و تحسین سازمان‌های جهانی از جمله بهداشت جهانی و رسانه‌های مختلف را برانگیخته است.

شهر اصفهان نیز با وجود چندین مرکز درمانی دولتی، خصوصی و خیریه هنوز در شرایط مناسبی برای ارائه خدمات به مردم دارد و هنوز ظرفیت‌های ویژه کرونا در این شهر به صورت کامل مورداستفاده قرار نگرفته است، در عین حال یک بیمارستان صحرایی نیز توسط بیمارستان صدوقی سپاه پاسداران اصفهان در کاشان دایر شده است؛ سه مجموعه نقاهتگاهی در شهر اصفهان نیز با ظرفیت حدود هزار تخت به صورت پشتیبان قرار است خدمات شرایط اضطرار به بیماران کرونایی ارائه کنند که هنوز از آن استفاده نشده است.

این در حالی است که خاطره ارسال خون‌های آلوده از سوی دولت فرانسه هنوز در حافظه ایران اسلامی زنده است، اما از طرف دیگر در شرایطی که وزارت بهداشت در رابطه با این اقدام هنوز موضع‌گیری رسمی نداشته است، علی‌رضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، شب گذشته در حساب توئیتری خود اذعان داشت: ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، با اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و نیز استفاده از تمام ظرفیت درمانی نیروهای مسلح، فعلاً نیازی به برپایی تخت بیمارستانی توسط نیروهای خارجی نیست و این حضور منتفی است.

 

بیمارستان سیار پزشکان بدون مرز در اصفهان با اعلام غیررسمی منتفی شد

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز در آخرین گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد آخرین وضعیت احداث بیمارستان سیار در اصفهان اظهار داشت: با توجه به عدم موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موضوع احداث این بیمارستان به کمک سازمان پزشکان بدون مرز کلاً منتفی شد.

وی ادامه داد: البته این موضوع به‌ طور غیررسمی به ما اعلام شده که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم بر اساس همین ابلاغ غیررسمی این پروژه را متوقف و منتفی کرده است که پس از اعلام رسمی از سوی وزارت بهداشت، در رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.

نجیمی یادآور شد: پزشک و کادر درمانی از سازمان پزشکان بدون مرز به کشور اعزام نشده بود و تنها دو نفر از مهندسان این سازمان به‌ منظور جانمایی و برسی شرایط لازم برای احداث این بیمارستان سیار آمده بودند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: