کد خبر: ۴۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی گفت: با افزایش حجم آب ورودی به دریاچه سدهای الغدیر ساوه و کمال صالح اراک انتظار می رود طی روزهای آینده تراز آبی این دو سد شاخص استان تکمیل و منجر به سرریز شود.

به گزارش آوای نشاط، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی گفت: با افزایش حجم آب ورودی به دریاچه سدهای الغدیر ساوه و کمال صالح اراک انتظار می رود طی روزهای آینده تراز آبی این دو سد شاخص استان تکمیل و منجر به سرریز شود.

عزت اله آمره ای اظهار کرد: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر ساوه ۲۶۰ میلیون متر مکعب معادل ۹۵ درصد حجم کامل سد است.

وی بیان کرد: در پی ورود سامانه بارشی به استان، دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه به ۳۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است در حالی که دبی ورودی در روزهای گذشته کمتر بوده و پیش‌بینی می‌شود که این میزان با گذشت سه روز از نخستین بارندگی و آب شدن برف در اتفاعات و هدایت آن به سمت سدالغدیر، تا ۸۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یابد.

وی ادامه داد: حجم کامل سد الغدیر ساوه ۲۷۷ میلیون مترمکعب است و به منظور کنترل و مدیریت ورودی و خروجی سد با بازکردن دریچه خروجی آب جهت هدایت در کانال آبگیری و نیروگاه برقآبی، هم اکنون حجم خروجی آب از این سد به ۱۳ میلیون متر مکعب بر ثانیه رسیده است و قبل از تکمیل تراز آبی سد و سرریز شدن، دریچه های تحتانی نیز باز می شود.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی گفت: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد کمال صالح اراک نیز افزون بر ۸۰ میلیون متر مکعب معادل ۹۰ درصد حجم کامل سد است و به دلیل اینکه در آستانه تکمیل شدن تراز آبی قرار دارد هم اکنون ۲۰ متر مکعب بر ثانیه آب از دریچه سد به منظور مدیریت ورودی و خروجی، در حال تخلیه است. دبی ورودی آب به سد کمال صالح اراک نیز به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

وی تصریح کرد: وضعیت سدهای استان بویژه سد الغدیر و کمال صالح روزانه و بسیار دقیق رصد و کنترل می شود و از لحاظ پایداری در بهترین شرایط قرار دارند و با کنترل مستمر و مدیریت سیلاب در پشت سدها، در صورت سرریز شدن آنها به نقاط پائین دستی آسیبی وارد نخواهد شد.

وی در خصوص سیلابی شدن رودخانه های استان نیز گفت: به دلیل اینکه بارش های روزهای نخست بهار در ارتفاعات بیشتر به صورت برف بوده است هنوز خبری از سیلابی شدن رودخانه های استان نیست اما با آب شدن برف و جاری شدن آب های سطحی و نیز تداوم بارش ها در روزهای آینده سیلابی شدن رودخانه ها دور از انتظار نیست.

آمره ای افزود: از ابتدای سال آبی (مهرماه سال ۹۸) تاکنون بطور متوسط بالغ بر ۲۵۰ میلیمتر باران در استان باریده است که در مجموع، بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت نزدیک به ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: در نخستین بارش بهاره امسال به طور میانگین ۲۱ میلیمتر بارندگی در استان مرکزی به ثبت رسیده که کمترین بارش در شهرستان محلات با حدود ۹ میلیمتر و بیشترین در شهر غرق آباد ساوه با حدود ۴۰ میلیمتر بوده است.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه سال گذشته پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

سد کمال صالح اراک نیز در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم ۹۵ میلیون مترمکعب برای اولین بار در طول ۷ سال اخیر، در اسفندماه سال ۱۳۹۷ و فصل زمستان به میزان ۸ مترمکعب در ثانیه سرریز کرد.

آب این سد تاکنون دو مرتبه در فصل بهار سرریز داشته است که این سرریز به سمت سد مروک در استان لرستان در ۱۰ کیلومتری سد کمال صالح هدایت می‌شود. این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای است، ارتفاع تاج سد به ۱۲ متر و ارتفاع سد به ۸۰ متر می‌رسد و در ۴۵ کیلومتری جنوب شازند و ۷۸ کیلومتری اراک واقع شده است.

سد کمال صالح بالغ بر ۴۰ میلیون مترمکعب نیاز آبی استان را تأمین می‌کند و ۶۲ درصد شهر اراک را پوشش آبی داده است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: