کد خبر: ۴۹۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
وزیر خارجه آمریکا بعد از سفر ناموفقی که به افغانستان داشت، از کاهش ۱ میلیارد دلاری کمک‌های واشنگتن به کابل خبر داد.

به گزارش آوای نشاط، در پی ناکامی «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در قانع کردن «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان برای تن دادن به خواسته‌های واشنگتن، دولت ایالات متحده تصمیم به کاهش یک میلیارد دلار از کمک‌ها به این کشور گرفت.

خبرگزاری «رویترز» دلیل این کاهش کمک‌های مالی را مخالفت اشرف غنی و «عبدالله عبدالله» رقیب سیاسی او با درخواست پامپئو برای کنار گذاشتن اختلافات عنوان کرده است.

بر این اساس، پامپئو بامداد امروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا همچنین آماده است تا کمک‌های مالی در نظر گرفته شده برای سال ۲۰۲۱، به همان میزان (۱ میلیارد دلار) را قطع کرده و در حال انجام بررسی‌های مقتضی برای انجام دیگر کاهش‌ها در کمک‌های مالی به کابل است.

وی بعد از سفر اعلام‌نشده روز دوشنبه خود به افغانستان، بامداد سه‌شنبه این کشور را ترک کرد و پیش از عزیمت به واشنگتن، به پایگاه نظامی آمریکایی در قطر رفت تا دیداری ۷۵ دقیقه‌ای با نمایندگان طالبان داشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا بعد از این دیدار، طی نشست خبری گفت که آمریکا عمیقاً از مخالفت غنی و عبدالله برای تشکیل دولت فراگیر متأسف است و این شکست، به روابط واشنگتن-کابل خدشه وارد کرده است.

این در حالی است که عبدالله و غنی به صورت همزمان خود را رئیس جمهور افغانستان اعلام کرده و میانجیگری «زلمی خلیلزاد» نماینده آمریکا در امور افغانستان نیز نتوانسته این دو سیاستمدار افغان را برای حل مشکلات پیش آمده راضی کند. 

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: