کد خبر: ۴۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: در حال حاضر انستیتو پاستور ایران قادر به انجام ۱۰ هزار آزمایش کرونا در روز بوده و این در حالی است که آمریکا با وجود امکانات بیشتر، فقط قادر به انجام ۷۰۰۰ مورد آزمایش در روز است.

به گزارش آوای نشاط، علیرضا بیگلری عصر امروز (۳ فروردین) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو، با اشاره به اینکه اصحاب رسانه همکاران حوزه سلامت هستند و پشتیبانی آنان همیشه از عرصه سلامت، مفید و موثر بوده است که در این بحران اخیر نیز اقناع افکار عمومی و با مبارزه با ویروس کرونا در خط اول قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه انستیتو پاستور یار دیرین روزهای سخت مردم کشور بوده و در یک‌صد سال گذشته در مبارزه با بیماری‌ها در نوک پیکان قرار داشته و بسیاری از همه‌گیری‌ها مانند وبا، طاعون، آبله و ده‌ها بیماری دیگر را توانسته کنترل کرده و ریشه‌کن کند.

وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور دو ماه قبل از شناسایی اولین مورد مثبت بیماری کرونا در کشور، طراحی کیت‌های تشخیص کرونا را آغاز کرده و برای اینکه بدانیم چه نوع آزمایشی باید انجام شود، زیرا آزمایش‌های هر کشوری باید متناسب با شرایط آن کشور باشد تا بتواند عملیاتی شده و قابلیت اجرا داشته باشد، افزود: تقریبا از اوایل شروع، کیس‌های ارسالی، آمادگی لازم را داشتیم، به طوری که اولین کیس‌ها را در همان شهرهایی که اولین موارد مثبت را در کشور داشتند، آغاز کردیم و همین‌طور در راستای بالا بردن ظرفیت تشخیص در انستیتو پاستور ایران، به طوری که در مراحل اول تنها قادر به انجام ۶۰ مورد آزمایش بودیم اما اکنون در کمتر از دو هفته ۲۰۰۰ مورد آزمایش را در روز می‌توانیم انجام دهیم.

این مسئول با بیان اینکه ۵۶ آزمایشگاه در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شده و افراد مشغول در این آزمایشگاه‌ها، آموزش‌های لازم را دیده و وسایل مورد نیاز آنان نیز فراهم شده، به طوری که همانند یک شبکه قوی و منسجم در حال فعالیت است، تصریح کرد: استان‌های زنجان، آذربایجان‌ شرقی، فارس و اصفهان یک آزمایش را انجام می‌دهند که مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است ولی با توجه به اینکه به لحاظ تعداد آزمایشگاه و توان آزمایش در کشور باید افزایش پیدا کند؛ در حال حاضر در کشور قادر به انجام ۱۰ هزار آزمایش در روز هستیم، این در حالی است که کشور آمریکا ۷۰۰۰ مورد آزمایش را روزانه قادر است انجام دهد.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت دو الی سه برابری توان آزمایشگاه‌ها برای آزمایش بیشتر در کشور، به کیت‌های بیشتری نیاز داریم و کیت‌هایی که تاکنون دریافت کرده‌ایم بیشتر اهدایی بودند که اجزای آن از کشورهای دیگر خریداری شده است، ادامه داد: با فراخوان داده شده در کشور، بیش از ۵۳ شرکت اعلام آمادگی کردند که از این تعداد تا روز ۲۸ اسفند دو شرکت تاییدیه گرفتند، به طوری که می‌توانند تعداد زیادی کیت تشخیص کرونا را در روز تولید کنند. امید است دو شرکت دیگر نیز با رفع نواقص موجود بتوانند این کیت‌ها را تولید و تا هفته آتی این کیت‌ها را در کشور عرضه کنند.

بیگلری با بیان اینکه در بطن این تهدید (شیوع ویروس کرونا) دو فرصت، راه‌اندازی شبکه قوی و منسجم آزمایشگاهی در کشور و تولید کیت که کاری است که نیاز به جرات و جسارت دارد فراهم شده است، اظهار کرد: انستیتو پاستور ایران در آستانه یک‌صد سالگی قرار دارد؛ این انستیتو طی یک صد سال گذشته به عنوان یکی از مراکز شبکه انستیتو پاستور دنیا عمل کرده و بعد از انستیتو پاستور فرانسه، یکی از قدیمی‌ترین و دومین انستیتو پاستور دنیا است.

وی با اشاره به اینکه تحقیق در پیشگیری از بیماری‌ها و تولید واکسن، از جمله وظایف انستیتو پاستور است، افزود: انستیتو پاستور ایران همیشه در کنار علم دنیا قرار دارد و در زمینه تولید واکسن‌ها یکی از پیشتازان در خاورمیانه و یکی از اولین تولیدکننده‌های واکسن در خاورمیانه و آسیا محسوب می‌شود؛ قابل ذکر است هیچ ایرانی نیست که مولکولی از انستیتو پاستور ایران در بدن خود نداشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران نه تنها دژبانی حوزه سلامت کشور بوده، بلکه سنگربان و مرزبانی حوزه سلامت کشور را نیز بر عهده داشته است و در ورای مرزها و هر جایی که مشکلی برای پیشگیری از بیماری‌ها وجود داشته باشد، انستیتو پاستور ایران وارد عمل می‌شود و در فرونشاندن بیماری کمک می‌کند، تصریح کرد: عملکرد انستیتو پاستور ایران در داخل کشور و منطقه، نهادی را ساخته که اعتبار بین‌المللی دارد و به همین خاطر دریچه ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور و کانالی برای صادر کردن علم دانشمندان کشور بوده و توانسته دانشمندان عالی را برای آینده کشور تامین کند.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه کووید - ۱۹ یکی از ناشناخته‌ترین ویروس‌ها برای جوامع علمی و یکی از خطرناک‌ترین پاندومی‌ها در ۱۰۰ سال اخیر است، ادامه داد: کشورهایی مانند چین و آمریکا برای تولید واکسن دست به‌ کار شدند اما اکنون از اثربخشی این واکسن‌ها روی سیستم ایمنی بدن مطمئن نیستیم و باید تاثیرات بالینی را مشاهده کنیم. در شبکه جهانی انستیتو پاستور و در ایران هم با محوریت این انستیتو کار روی یافتن واکسن آغاز شده اما با توجه به شناخت کافی نداشتن، زمان این فرآیند طولانی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ نوع ترکیب دارویی برای بهبود بیماری کرونا پیشنهاد شده اما تاثیر دقیق و مکانیسم مشخصی از تک‌داروها نشان داده نشده است، افزود: کشت این ویروس در آزمایشگاه دشوار و مطالعه روی آن نیز دشوارتر بوده است پدر حال حاضر معتبرترین دارو از طرف چین اعلام شده و این دارو از هفته‌های آتی وارد آزمایش بالینی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر داروی کاملا موثری برای بیماری کرونا وجود ندارد اما خیلی از مبتلایان حتی بدون دارو نیز بهبود یافته‌اند. اکنون درمان‌های حفاظتی و نگه‌دارنده در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود و توصیه عوامل بهداشت و درمان، شکستن و کند کردن زنجیره انتقال است تا باعث شود سیستم‌های درمانی تاب بیاورند.

این مسئول با اشاره به اینکه ایران در شرایط تحریم به مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا پرداخته است، تصریح کرد: زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کشور قابل قبول است و این حجم از ایثار کادر حوزه سلامت کشور را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، فرصت طلایی برای مهار کرونا است، ادامه داد: اگر در این فرصت مردم را محدود کنیم که در خانه بمانند، موج انتقال بیماری کرونا رو به پایین خواهیم داشت اما اگر تجمعات و دید و بازدیدها جریان داشته باشد، شیوع بیماری شعله‌ور شده و نیمه فروردین با افت و خیز بیماری مواجه می‌شویم و تا پایان اردیبهشت آن را به همراه خواهیم داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه درسی که کرونا به ما داد این است که باید روی همبستگی اجتماعی و توجیه عامه مردم کار کنیم و اگر گروهی رعایت نکنند، سلامت همه مردم به خطر می‌افتد، خاطرنشان کرد: عده‌ای از جوانان بر این باورند که ما اگر بگیریم اتفاقی نمی‌افتد، در حالی که جوانان نیز در اثر ابتلا به این بیماری روی تخت بیمارستان جان داده‌اند و این افراد حتی می‌توانند تنها ناقل باشند و اطرافیان خود را آلوده کنند.

انتهای پیام/
 
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: