کد خبر: ۴۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
سخنگوی وزارت بهداشت:
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قرنطینه سطح سه علیه کرونا در حال اجراست. آنچه منتقدان درباره قرنطینه می گویند اعمال حکومت نظامی است که امکانپذیر نیست و تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی دارد.

به گزارش آوای نشاط، کیانوش جهانپور روز یکشنبه (سوم فروردین) در کنفرانس خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره نظر وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره قرنطینه افزود: قرنطینه کار عجیب و غریبی نیست و سطوح مختلفی دارد، آنچه از زمان اپیدمی کرونا در ایران و حتی قبل از آن با قرنطینه کردن فردی دانشجویان بازگشته از چین اجرا شد و بعد از آن هم با تعطیلی مدارس، دانشگاهها و اکنون مراکز خرید و مغازه ها انجام شد و توصیه به مردم برای قرنطینه خانگی، همان سطح سه قرنطینه است که با مشارکت مردم انجام می شود.

به نوشته ایرنا، وی گفت: آنچه مد نظر برخی افراد درباره قرنطینه است که بعضا موجب شبهه می شود، عموما اجرای نوعی حکومت نظامی و اقدامات شدید قهری است که به نظر ما نه ممکن و مطلوب است و امکان برقراری آن در کشور وجود ندارد و مطلوبیت و اثربخشی مد نظر را نیز نخواهد داشت. در کشورهایی هم که این سطح از قرنطینه را اجرا کرده اند لزوما خروجی مطلوب و راهگشایی نداشته است و بلکه عوارض و تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی خواهد داشت که اثرات و خسارات آن از شیوع بیماری بیشتر بوده است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: با این اوصاف سطح سه قرنطینه برای مهار اپیدمی ویروس کرونا در کشور ساری و جاری است و این نوع قرنطینه باید باشد و در حال اجراست و قرنطینه سطح چهارم در کشور ما قابل اجرا نیست.

شیوع ۴۰ تا ۷۰ درصدی کرونا مد نظر نیست

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره احتمال شیوع و ابتلای ۴۰ تا ۷۰ درصدی مردم برای گذر از اپیدمی کرونا گفت: چنین وضعیتی مد نظر وزارت بهداشت نیست. قاعدتا تمام تلاش این است که تعداد کمتری مبتلا شوند و همین افراد مبتلا هم در بازه زمانی طولانی تر اتفاق بیفتد که نظام بهداشتی- درمانی توانایی پاسخگویی به بیماران کووید ۱۹ را داشته باشد. بنابراین نه از شیوع ۴۰ تا ۷۰ درصدی استقبال می کنیم و نه چنین انتظاری داریم.

جهانپور افزود: ابتلای این تعداد به بیماری کووید ۱۹ و حتی ویروس سریع الانتقال دیگری هم اگر باشد ممکن نیست. زیرا اغلب افراد مبتلا نمی شود و همه افرادی هم که مبتلا می شوند درچار عوارض شدید نمی شوند بنابراین این سیاست درستی نیست و بیشتر افرادی هم که این حرفها را در دنیا می زنند بیشتر سیاسیون هستند تا پزشکان و اپیدمیولوژیست ها.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شایعه شیب نزولی اپیدمی کرونا گفت: چنین استنباطی نداریم و هنوز زود است که به مرحله نزولی کرونا برسیم البته به علت تعطیلات نوروز ممکن است برخی آزمایشگاهها مثلا یک روز تعطیل باشند و نمونه گیری ها کمتر انجام شود اما اظهار نظر در مورد ورود به شیب نزولی اپیدمی کرونا زود است البته بر اساس گزارش ها در برخی بیمارستانها روند ورود بیماران جدید روند کندشده تری دارد اما این به معنای ورود به شیب نزولی این بیماری نیست.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: البته مردم می توانند با در خانه ماند و نرفتن به دید وبازدید و پارک ها و مراکز خرید ورود به این مرحله را تسریع کنند و امیدواریم با این همکاری مردم، روند کندشده ورود بیماران در بیمارستانها استمرار داشته باشد.

جهانپور درباره فرد مدعی طب اسلامی که در یکی از بیمارستانها برای درمان کرونا حضور پیدا کرده و ویدئوی آن منتشر شده است، گفت: ویدئوی فرد موصوف و منتسب به طب اسلامی که فردی متخلف است منتشر شده است. هنوز نمی دانیم دقیقا در کدام بیمارستان بوده اما گفته می شود در یکی از بیمارستانهای گیلان بوده است. این کار خلاف قانون و مصداق بارز دخالت در امر درمان و خلاف نص صریح قانون است بنابراین این فرد و هر کس به او کمک کرده باشد متخلف هستند و انتظار داریم دستگاه قضایی و مدعی العموم ورود کند و با این فرد متخلف که موجب تشویش اذهان عمومی شده برخورد قانونی کند.

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: