کد خبر: ۴۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
ستاره شناسان سیارکی که از سه سال قبل در میدان گرانشی زمین به دام افتاده بوده را شناسایی کرده و به آن لقب «ماه کوچک زمین» را داده اند.

به گزارش آوای نشاط، حدوداً یک هفته قبل ستاره شناسان مرکز نقشه برداری آسمانی کاتالینا (CSS) در آریزونا، شی کم نوری که به سرعت در آسمان حرکت می کرد را شناسایی کردند. چند روز بعد محققان شش رصدخانه از سراسر دنیا این سیارک با نام «2020 CD3» را مشاهده کرده و با محاسبه مدار آن اعلام کردند که حدوداً از سه سال قبل در حال گردش به دور زمین بوده است.

مرکز بررسی ریزسیاره‌ها (MPC) که مسئول جمع آوری داده های مشاهده ای برای سیارک ها و دنباله دارهاست، اعلام کرد که هیچ سندی مبنی بر مصنوعی بودن این شی دریافت نکرده است. به همین دلیل این جسم به احتمال زیاد یک سیارک است که حین عبور از مقابل زمین در میدان گرانشی آن گیر افتاده است.

«2020 CD3» دومین سیارکی است که از آن به عنوان «ماه کوچک» زمین یاد می شود. خرده سیاره «2006 RH120» بین سپتامبر 2006 تا ژوئن 2007 به دور زمین گردش کرد تا اینکه سرانجام از جاذبه زمین رهایی یافت.

میهمان کوچک زمین احتمالاً طولی به اندازه یک اتومبیل (1.9 تا 3.5 متر) داشته و هر 47 روز یکبار در مداری بیضی شکل و کشیده که از مدار ماه اصلی نیز فراتر می رود، به دور زمین گردش می کند.

مدار خرده سیاره «2020 CD3» پایدار نیست و محققان تخمین زده اند که ماه آوریل از گرانش زمین رهایی خواهد یافت. البته برخی شبیه سازی های انجام شده از خط سیر این خرده سیاره نتایج متضادی را نشان داده اند.

بنابراین محققان به رصدهای بیشتری نیاز دارند تا به طور دقیق سرنوشت ماه کوچک زمین را تخمین زده و از اینکه این خرده سیاره یک ماه کوچک موقتی بوده و زباله فضایی نیست، مطمئن شوند.

انتهای پیام/

 

 
منبع: انتخاب
برچسب ها: آوای نشاط ، ماه ، سیارک
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: