کد خبر: ۴۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
کارگروه ویژه اقدام مالی امروز جمعه ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد.

به گزارش آوای نشاط، «کارگروه ویژه اقدام مالی»، معروف به «FATF» که خودش را نهادی برای مبارزه با پولشویی و «تأمین مالی تروریسم» معرفی می‌کند امروز جمعه ایران را در فهرست سیاه خود قرار داد. 

خبرگزاری رویترز نوشته FATF علی‌رغم این در بخشی از بیانیه‌اش تلاش کرده تا حدی درها را برای ایران باز نگاه دارد. 

در این بخش از بیانیه کارگروه ویژه اقدام مالی که رویترز به آن اشاره کرده آمده است: «کشورها باید قادر باشند خودشان اقدامات تقابلی را مستقل از هر گونه درخواست از سوی FATF اجرا کنند.»

خبرگزاری رویترز ساعاتی قبل‌تر به نقل از دو دیپلمات و یک مقام اروپایی از وجود چنین بخشی در بیانیه‌ کارگروه اقدام مالی خبر داده و نوشته بود FATF از کشورها خواهد خواست اقدامات تقابلی را با توجه به مسائل اقتصادی کشورهای خودشان اجرا کنند و بنابراین، آنها از این لحاظ که چه چیزی را اجرا کنند از حق انتخاب برخوردار خواهند بود. 

یکی از این دیپلمات‌ها به رویترز گفته بود: «این یک راه حل میانه است و آنها می‌خواهند قضیه را طوری سرهم‌بندی کنند که درها را پیش روی ایرانی‌ها باز بگذارند.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم در خبری بامداد امروز، جمعه از احتمال قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه کارگروه اقدام مالی خبر داده بود.

این روزنامه نوشت تصمیم این نهاد مستقر در پاریس بعد از چراغ سبز کشورهای اروپایی و تصمیم آنها برای پیوستن به کارزار فشار آمریکا علیه ایران صورت گرفته است. 

منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند مقام‌های کشورهای اروپایی طی هفته‌های گذشته به اطلاع وزارت خارجه آمریکا رسانده‌اند دولت‌های متبوع آنها از اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه جدید توسط این کارگروه علیه نظام مالی ایران حمایت می‌کنند.  

وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده بود تصمیم FATF تراکنش‌های مالی با ایران را زیر ذره‌بین بیشتر قرار خواهد داد و فشارها را بر بانک‌ها و شرکت‌های انگشت‌شماری که هنوز در حال همکاری با ایران هستند افزایش خواهد داد. 

این در حالی است که اکثر بانک‌های کشورهای غربی صرفنظر از همکاری‌های ایران با FATF از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مرتبط با ایران خودداری کرده‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: