کد خبر: ۴۸۱۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
کدخدایی:
سخنگوی شورای نگهبان درباره سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه اگر نرخ مشارکت کمتر از ۵۰ درصد باشد چه خواهد شد، گفت تازه آن زمان مانند کشور فرانسه خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار آوای نشاط، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز در هتل لاله تهران با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار داشت: عوامل مختلفی در مشارکت موثر است و مشکلات اقتصادی نیز موثر است اما پیش‌بینی ما مبتنی بر مشارکت خوبی است و کمتر از ۵۰ درصد نخواهد بود.

کدخدایی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان هیچگاه نگاه سیاسی نداشته است گفت: شورای نگهبان نسبت به جناح ‌های سیاسی با چشم بسته قضاوت می‌کند و مبتنی بر مدارک و مستدل است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: از نظر شورای نگهبان اگر تبلیغات خلاف واقع که در نتیجه انتخابات موثر باشد اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان، بررسی صلاحیت‌های نامزدها را در چند مرحله دانست و اظهار داشت: قانون انتخابات از دو ماده معروف ۲۸ و ۳۰ برخوردار است که شرایط احراز کاندیداها را عنوان کرده است.

کدخدایی درباره اتمام مدت تایید صلاحیت‌ها و امکان بررسی مجدد صلاحیت‌ها از طریق دریافت مدارکی برای تغییر این روال تصریح کرد: برای بررسی صلاحیت ‌ها زمان گذشته و ما ۲۲ بهمن نظر نهایی خود را اعلام کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما بررسی جدیدی نخواهیم داشت، شایعات پیرامون تایید صلاحیت برخی نامزدها را تکذیب کرد.

وی در ادامه درخصوص سوالی پیرامون این نکته که زمان کم تبلیغات چقدر در کاهش کیفیت آن موثر است و شورای نگهبان چه نظارتی دارد، گفت: بحث تبلیغات از مباحثی است که در قانون انتخابات به آن کم پرداخته شده است و تکالیف دستگاه‌ها خیلی روشن نیست.

کدخدایی با تاکید بر اینکه برای تبلیغات لازم داریم بحث شایستگی‌ها را نیز به این موضوع اضافه کنیم ادامه داد: اگر تخلفی از سوی نامزدها در تبلیغات مشاهده شود قطعا شورای نگهبان ورود می‌کند اما اگر این نوع تبلیغات در انتخابات تاثیر نداشته باشد، قوه قضائیه درباره آن ورود خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان موانع تایید صلاحیت نامزدها در انتخابات را اقتصادی، اخلاقی و روابط نامتعارف و اقدام علیه حاکمیت جمهوری اسلامی برشمرد.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان هیچگاه انتخابات را شرکت سهامی در نظر نگرفته که بخواهد سهمی برای افراد و گروه‌ها قائل باشد و از این رو اظهار نظر ما غیر سیاسی است.

کدخدایی با بیان اینکه ما رقابت را بین همه گروه‌ها و مستقلین می‌بینیم، گفت: رئیس جمهور در صحبت‌های گذشته خود ابتدا بدون توجه به همکاری ما با وزارت کشور مباحثی مطرح کردند که شورای نگهبان نیز بلافاصله پاسخ آنها را داد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: هرگاه آمریکا علیه منافع ما همچون ترور سردار سلیمانی اقداماتی را انجام می‌دهد مردم پاسخ محکمی به تهدیدات دشمنان خود می‌دهند و این پاسخ را در سوم اسفند نیز شاهد خواهیم بود.

وی درباره سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه اگر نرخ مشارکت کمتر از ۵۰ درصد باشد چه خواهد شد، گفت تازه آن زمان مانند کشور فرانسه خواهیم شد.

کدخدایی ادامه داد: اگر روشن شود با جابجایی افراد در حوزه‌های رای‌گیری حقی تضییع شده، قطعا در این زمینه اقدام و برخورد خواهیم کرد و ممکن است انتخابات در آن حوزه ابطال شود.

سخنگوی شورای نگهبان نگاه این شورا به احزاب را در چارچوب قانون دانست و درباره مصلحت نظام در تایید صلاحیت‌ها اظهار داشت: باید از شورای نگهبان مطالبه اجرای قانون را داشت و از این رو اگر انتقادی نیز باشد متوجه قانون ناکارآمد است نه متوجه شورای نگهبان‌.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود اعلام کرد که تعداد نمایندگان ردصلاحیت شده، 75 نفر است. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مقامات قبل از اظهارنظر، اطلاعات لازم را بگیرند. ما اطلاعات را ارسال کرده ایم. البته تشکر می‌کنیم از اینکه برخی مقامات مواضع قبلی‌شان را اصلاح کردند. 

کدخدایی ادامه داد: علی مطهری علیرغم اینکه درخواستی نداشت اما ما ایشان را به شورای نگهبان دعوت کردیم و مطالب و دلایل مربوط به ایشان را به خودشان اعلام کردیم، آنجا هم دوربین بود و خودشان می‌توانستند مصاحبه کنند و دلایل ردصلاحیت‌شان را اعلام کنند. 

وی گفت: انتخابات ما یک انتخابات آزاد است در منظر تمام جهانیان است و الان هم از رسانه های خارجی دعوت شده اما نفس نظارت کشورهای دیگر بر انتخابات، شاید توهین به مردم سربلند ایران باشد اما در روابط دوستانه شاید مانعی نباشد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره امکان ردصلاحیت فردی در صورت تخلف گفت: اگر تخلفی ثابت شود و اسناد جدیدی به دست ما برسد ممکن است در برسی صلاحت فرد لحاظ شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره خرید و فروش آرا خاطرنشان کرد: در همه دوره‌ها ما این هشدار را به کاندیداها داده‌ایم. موضوع مطرح شده این است که چرا برخی این اخبار را رسانه‌ای کرده‌اند. در هر جای دیگری هم این اتفاق ممکن است، رخ دهد. این پرونده در قوه قضاییه در حال بررسی است و نتایج آن اعلام می‌شود

وی همچنی درباره تاثیر ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در وحدت ملت ایران گفت: هرگاه آمریکا و دشمنان ما علیه امنیت ما اقدامی انجام می‌دهند مثل ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، موجب وحدت مردم ما می‌شود و انشاالله حضور مردم در انتخابات پاسخ محکمی به تهدیدات خارجی خواهد بود.

وی در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: بسیاری از بخش‌های انتخابات ازجمله «احراز هویت» به صورت  الکترونیکی برگزار می‌‌شود. لذا از برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات در دوره‌های بعد استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: