کد خبر: ۴۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
فاطمه رهبر در گفت‌وگوی تفصیلی با نشاط:
 گاهی خانم‌های نماینده به دلیل موانعی که در کارشان وجود دارد و برای اینکه خودشان را اثبات کنند و متهم به کم کاری نشوند، حجم کارشان اگر از آقایان نماینده کمتر نباشد بیشتر هم می‌­شود.

آوای نشاط - امین صبحی: فاطمه رهبر نماینده تهران در دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بوده‌است؛ وی در مجلس هفتم و هشتم نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و در مجلس نهم نائب رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی بود و ریاست فراکسیون زنان و خانواده را بر عهده داشت.

 وی هم چنین عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است و پس از انتصاب پرویز فتاح به عنوان سرپرست کمیته امداد امام خمینی به عنوان معاونت حمایت و سلامت خانواده منصوب شد.

 رهبر در حال حاضر کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی است.

 

بیش از 60 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند/ آقا فرمودند زن از همه اموال شوهرش ارث میبرد

سؤال: به عنوان سوال اول در مورد تفاوت­های این دوره برای نوع حضور زنان و جریان جوان انقلابی صحبت بفرمایید.

رهبر: در دوره­‌های پیش نیز افراد جوان و تحصیل کرده و متعهد به اسلام و انقلاب در لیستها قرار می­گرفتند ولی در این دوره ما با یک رویکرد جدید مبتنی بر جوانگرایی وارد شدیم و این به دلیل تأکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با نقش جوانان در آینده کشور بود که به ویژه در بیانیه گام دوم به آنها اشاره فرمودند.

از سوی دیگر با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، طبیعی است که جوانان قدیمی نسل­های اول و دوم که قبل از انقلاب فعالیت داشتند و باعث پیروزی انقلاب شدند، یا فوت کردند یا باید تجربیات خود را به جوانان انتقال دهند.

 در رابطه با بانوان نیز در دوره­های قبل ممکن بود با بانوان مشورت‌هایی صورت گیرد، اما اینکه در نهایت این مشورت منجر به تهیه یک لیست با حضور خانمها شود، وجود نداشت.

قبلاً در هر مرحله از انتخابات با بزرگانی هم که دستی بر آتش داشتند و نقش مؤثری در تهیه لیست داشتند ما جلساتی را داشتیم، به ویژه من یادم می­آید که در دوره­های قبلی با بزرگانی مثل جناب آقای حداد عادل یا جناب آقای مرحوم عسگراولادی و مرحوم مهدوی کنی جلساتی را می­گذاشتیم و نظراتمان را می­دادیم ولی در تشکل نهایی نقشی نداشتیم.

*رویکرد جدید شورای ائتلاف نسبت به زنان مبارک است

در حال حاضر رویکرد جدید شده است و با توجه به اینکه تحولی هم در تصمیم­گیری­ها ایجاد شده است، می­توانیم ائتلاف جدید را مبارک بدانیم و ان­شاءالله نتایج مطلوب را گیریم.

سؤال: آیا شورای بانوان به صورت موازی با شورای اصلی همکاری می­کنند و لیست در شکل نهایی به چه صورت است؟

رهبر: اگر قرار باشد شورای زنان به شکل موازی با شورای مرکزی حرکت کند، تصمیم­­گیری­ها در برنامه­ریزی­ها و اجرا دچار اشکال می­شود.

طبیعی و منطقی این بود که شورای ائتلافی با حضور بانوان تشکیل شود، البته من این نکته را بگویم که در حال حاضر شش نفر از بانوان و چهار نفر از جوان­ها، افراد تحصیل کرده و متخصص و دو نفر هم از افراد متخصص و تحصیل کرده از جمع خواهران قدیمی­تر در شورای مرکزی ائتلاف حضور دارند.

* شورای زنان زیرمجموعه شورای ائتلاف و بازوی مشورتی آنهاست

برای اینکه صدای خواهران و نظرات و تجربیات و تخصص­هایشان به کار گرفته شود دیدیم خوب است، ما یک تشکلی را به عنوان شورای ائتلاف بانوان ایجاد کنیم که از این رو می­شود گفت شورای زنان زیرمجموعه شورای مرکزی محسوب می­شود و در عین حال بازوی مشورتی نیزهستند.

سؤال: لیست نهایی شورای ائتلاف با توجه به تناسب حضور زنان چگونه است؟

رهبر: ما فارغ از نگاه فمنیستی پیشنهاداتی داده­ایم و دیگر این وصله­ها به ما نمی­چسبد که بگویند نظرات فمنیستی داریم.

ما خودمان نیز تأکید داریم که نظراتمان را از فضای فمنیستی دور کنیم؛ تجربه نشان می­دهد که کمیسیون­های مختلفی وجود دارد  و یک نماینده فارغ از جنسیت باید به کلیه امور حوزه انتخابیه­اش رسیدگی کند و از این رو باید یک اطلاع کلی از طرح­ها و لوایحی که در صحن علنی ارائه می­شود داشته باشد.

یک نماینده باید نظرات مرکز پژوهش­های مجلس را بداند و بخواند و در تصمیم­گیری که حتی در تخصصش نیست بتواند آگانه رأی بدهد.

اگر این خانم عضو هیأت رئیسه کمیسیونی باشد – کما اینکه من 8 سال نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و نائب رئیس کمیسیون اصل 90 بودم. رسیدگی  به پرونده­ها و شکایاتی که به اصل 90 می­آید و جلساتی که با کسانی که ذینفع این پرونده­ها هستند، کار گسترده­ای است- در نهایت وقتی از یک نماینده خانم می­خواهند سؤال کنند اولین سؤالی که می­پرسند می‌گویند برای خانمها چه کاری انجام داده اید؟

در صورتی که آن نماینده خانم ممکن است در کمیسیون عمران عضو باشد و فعالیت فراجنسیتی داشته  و هیچ تفکیکی بین مسئولیت­های یک خانم نماینده و یک نماینده آقا نباشد.

*حجم بالای کار نمایندگان خانم نسبت به نمایندگان مرد

گاهی خانم‌های نماینده به دلیل موانعی که در کارشان وجود دارد و برای اینکه خودشان را اثبات کنند و متهم به کم کاری نشوند، حجم کارشان اگر از آقایان نماینده کمتر نباشد بیشتر هم می­شود.

بنابراین اینکه یک نماینده از همه امورات مجلس سر در بیاورد کار سختی است، پیشنهاد ما این بود که خانمها در استان­ها حمایت شوند و حداقل اینکه از هر استانی بالای 5 نفر یک دستورالعملی باشد که بالای 5 نفر نماینده در حوزه انتخابی که یک خانم حتماً حضور داشته باشد.

البته مشکلات دیگری نیز وجود داشت، به طور مثال در کمیسیون امنیت ملی که عضو خانم نداشت، طرح خروج بانوان از کشور به تصویب رسیده که خودمان مخالفش بودیم. ، خروج به خارج از کشور که حتماً باید با اذن همسر و ولی و حتی برای مجردین گفته بودند حکم ولی و حاکم شرع لازم است؛ لذا پیگیری این قضیه که این را اصلاح کنیم کار پیچیده­ای می­شد.

به هرحال ما زنان انقلابی، با تجربه و تحصیل کرده که الحمدالله در همه شهرها و استان­ها حضور دارند و میتوان از حضورشان در قوه مقننه استفاده کرد، کم نداریم.

سؤال: وضعیت تهران نسبت به حضور بانوان در لیست چگونه است؟

رهبر: در تهران یک نظرسنجی انجام شده بود و عنوان کرده بودند طی نظرسنجی که از خود اعضای شورای ائتلاف و از اعضای شورای ائتلاف بانوان بدست آوردند، به 30درصد رسیده بودند، اما نظرسنجی از افکار عمومی عدد کمتری را نشان می‌دهد.

ما در حال تلاش هستیم لیست تهران همان 30درصد برای حضور زنان شود چراکه رویکرد جامعه اینطور است.

* نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه زنان جامعه بپیچیم

سؤال: با توجه به اینکه شما یکی از فعالین مؤثر در حوزه زنان هستید و به ویژه تجربه مجلس را هم داشتید، در حال حاضر مهمترین مطالبات و مشکلات زنان را چه اموری می‌دانید؟

رهبر: یک زمانی ممکن بود که این سؤال شما یک جواب داشته باشد، ولی الآن با توجه به شرایطی که در جامعه وجوددارد ما نمی­توانیم یک نسخه واحد برای جامعه زنان بپیچیم، همان اشتباهی که طرف مقابل ما در مجلس فعلی انجام داد.

آنها مطالبه زنان جامعه را حضور در ورزشگاه یا دوچرخه­سواری یا موتورسیکلت و ... مطرح کردند من نمی­گویم که اینها موضوع نیست و موضوعیت ندارد، خیر ولی اینها موضوعیت دارد و هرچند کوچک و بزرگ باید رسیدگی شود. ولی صحبتم این است که مطالبه جامعه را نباید تک بعدی و تک پاسخی ببینیم و یک نسخه واحد برای همه زنان کشور دید.

من سه سال بعد از پایان دوره نمایندگی به دعوت کمیته امداد تجربه خیلی خوبی را به عنوان حمایت و سلامت خانواده تحت پوشش کمیته امداد از خرداد 95 تا خرداد 98 به عهده گرفتم؛ این تجربه به من ثابت کرد که بخشی از زنان جامعه ما از حداقل‌های زندگی محروم هستند، من تجربه سخت و بسیار مهمی را تجربه کردم که فکر می­کنم کمتر کسی این تجربه را داشته باشد.

*بیش از 60 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند

سوال: درباره مهم ترین دغدغه ها و وضعیت اقتصادی زنان مناطق محروم توضیح دهید و چه اقداماتی می‌توان برای رفع آن انجام داد؟

رهبر: بنده در طول سالهای گذشته معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) که بیشتر افراد آن، زنان سرپرست خانوار هستند را بر عهده داشتم و بیش از 60 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند.

مابقی هم که اگر سرپرست نباشند و شوهر داشته باشند به علتی یا بدسرپرست هستند یا سرپرست خانوارشان بیمار است و عملاً مسئولیت تأمین معاش خانواده بر عهده این زنان است، شاید بگوییم اکثر کسانی که در پوشش کمیته امداد هستند سرپرست خانوار و خانم هستند.

من در مناطقی حضور پیدا کردم که مفاصل دست خانمهای جوان ترک خورده بود، ترک­های خیلی عمیق که از آنها خون جاری می­شد. من نوازشی که دست ایشان را کردم گفتم عزیزم دست شما چرا اینطور است، یک مقدار دستت را چرب کن. چون آب و هوای بیابانی سیستان و بلوچستان بود، آمدم بگویم کرم، اصلاً حرف خودم را پس گرفتم چراکه اصلاً در زندگی اینها چیزی به نام کرم وجود ندارد.

گفتم با روغن یا دنبه و چربی، دستت را بشور اول خاکش گرفته شود بعد دستت را چرب کن و با یک دستمال تمیز ببند که این زخم‌ها خوب شود؛ بعد از یک مدتی، به من گفتند که با چه چیز بشوریم، گفتم با آب، شما مگر طهارت، وضو، حمام‌تان با آب نیست؟ آن خانم گفت ما آب نداریم و اگر ماهی یکبار یک دبه­ای که حدودا پنج لیتری بود، برای ما آب می­آورند و ما از این آبی که برای ما می­آورند با دستمال نمدار خودمان را پاک می­کنیم.

سریع دستور دادم که امکانات برای این روستا که حدود شانزده هفده خانواده بودند تهیه شود که همه مردهایشان به قول خودشان به جزیره رفته بودند. وقتی سؤال کردم گفتند سالی یک بار می­آیند.

در آنجا امکانات صفر بود. در حالی که آنها شهروند همین جامعه و کشور هستند. چهل سال از این انقلاب می­گذرد. امور بانوان دفاتر ریاست جمهوری تا حالا چه کار می­کردند، یا وزارت رفاه و  دستگاه­های دیگر متولی چه کاری می­کردند؟

ما از مددجوهایمان که توانمند شده بودند و شغلی داشتند کمک گرفتیم و تمام مایحتاج آنها اعم از لباس و رختخواب و ظروف و منبع آب را فراهم کردیم؛

بنده از آقای مهندس فتاح یک بودجه اضطراری گرفتم و از همه 30 استان که فاقد برق هستند استعلام کردیم، ما 2400 روستا را شناسایی کردیم و در یک مقطع زمانی شش ماهه توانستیم امکانات اولیه زندگیشان را فرهم کنیم.

این را می­خواهم بگویم آیا فقط مشکل زنان ما این است که بحث موتورسواری و حضور در استادیوم و دوچرخه­سواری است یا اینها نیز هستند؟ البته این موضوعات نیز مطرح است.

سوال: برنامه ریزی شما برای رفع این محرومیت ها در مجلس چیست؟

رهبر: در حال حاضر زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد چند دسته هستند، برنامه­ریزی ما ان­شاءالله باید برای رفع این محرومیت‌­ها باشد. مناطق محرومی که به دلیل کمبود آب به دلیل فقر فرهنگی و مادی که دارند، لذا رسیدگی برای رفع محرومیت این زنان نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

یکی دیگر از مشکلات این است که ازدواج­ها به تأخیر افتاده و جوانان بیکار هستند، فرق ندارد چه دختر و چه پسر، هر دو بیکار هستند، گاهی اوقات پدر هم بیکار است و با بیماری دست و پنجه نرم می­کند.

سؤال: مجلس در بحث قانونگذاری و نظارت چقدر می­تواند به رفع این محرومیت­ها کمک کند. چون دست کمیته امداد برای این کمک‌ها بازتر بوده است، آیا واقعاً مجلس می­تواند در بعد قانون­گذاری و به ویژه نظارت، دولت را وادار به کار کردن کند؟

رهبر: بله، یک مثال می­زنم هدفمندی یارانه­ها، یارانه­ای که در مرحله اول مجلس تصویب کرد و به همه با تأکید و اصرار دولت به همه آحاد ملت دادند اعم از آنهای که داشتند و آنهایی که نداشتند، هرچند اکنون دیگر نمی­توانند دست بزنند و هر قشر که بخواهند یارانه­اش را قطع کند صدایش در می­آید درحالی که اگر از اول مجلس و دولت با یک تعامل و تفکر و تدبیر بیشتر می­آمدند، تمرکز هدف­مندی یارانه­ها بر روی محرومین جامعه بود.

امروز یک زن سرپرست خانوار با 45هزار تومان می­توانست یک کیلو گوشت، یک شانه تخم­مرغ، یک کیلو برنج، یک کیلو شکر بخرد و یک زندگی حداقلی را داشته باشد اما الآن 45هزار تومان فقط نیم کیلو گوشت می­توان خرید.

 یا در بحث بنزین که اجرا کردند مشخص نیست به چه کسانی داده شد، این در حالی است که مجلس قدرت بسیار بالایی دارد و حضرت امام(ره) فرمودند که مجلس در رأس امور است. اگر این قدرت تقنینی، قانون نویسی و قدرت نظارت، به کار گرفته نشود، آنچه الآن اتفاق افتاده است، می‌شود.

* نماینده مجلس دهم در رأس کار نیست

 برخی از نمایندگان می­گویند که مجلس در رأس امور نیست، چرا در رأس امور نیست؟ چون نماینده در رأس کار نیست. نماینده دقت نظر نمی­کند. موضوع بنزین یک موضوع بسیار کلیدی و حیاتی بود.

گران شدن حامل­های انرژی مصوبه برنامه توسعه ششم بود که همین مجلس تصویب کرده است که باید به صورت پلکانی انجام می­شد، چطور شد که یک شبه این گرانی اتفاق افتاد و چطور شد که مجلس اطلاع نداشت؟

سؤال: اگر نیروهای انقلاب وارد مجلس شوند، می­توانند دولت را وادار به کار کنند؟

رهبر: بله همه اینها با یک مقدار تدبیر و برنامه­ریزی درست شدنی است، سالهاست می­گویند که مقام معظم رهبری درخواستشان این بوده است که اتکاء به نفت کم شود.  کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی یک قطره نفت ندارند و وارد کننده نفت هستند و باید پول کلانی داشته باشند که سوخت مورد نیازشان را وارد کنند؛ آنها بودجه مورد نیاز کشورشان را فقط از راه مالیات و صادرات غیرنفتی تأمین می­کنند.

این در حالی است که در کشور ما دولت فعلی می­آید مالیات هنرمندان را حذف می­کند. بنابراین سؤال شما این جواب را دارد که بله باید این اتفاق بیافتد که در دو سال باقیمانده از عمر مجلس، یعنی از خرداد یک سال و نیم باقیمانده از عمر دولت مجلسی باید سر کار بیاید که دغدغه مردم را داشته باشد، شاخص­هایی برای نماینده­ها تعریف می­شود که این شاخص­ها این است که دردمند مردم باشند و مثل مردم زندگی کنند درد فقرا و نیازمندان را چشیده باشند، دیده و حس کرده باشند، لمس کرده باشند و بتوانند مشکلات را رفع کنند.

سؤال: به نظر شما پشت پرده موضوع بالا رفتن یک شبه قیمت بنزین و معافیت مالیات هنرمندان چیست؟

رهبر: دولت طی شش سال گذشته اقدام اساسی انجام نداده است و یک کار شایسته و بایسته­ای که برای نظام داشته باشد نداشت، بیشتر نگاهش به خارج از کشور بود؛ اوایل می­گفتند آب خوردنتان هم بستگی به برجام دارند، یعنی همان جمله­ای که گفتند می­خواستند این را پیاده کنند.

 بد عهدهای آمریکا و همینطور بی تفاوتی و بدقولی­های اروپایی­ها به مردم ثابت کرد، علی رغم اینکه مقام معظم رهبری این جمله بارها و بارها گفته بودند ولی دولت مردان ما و عده­ای کثیری از نمایندگان مجلس این دقت نظر را نداشتند و نهایت اقدامی را نتوانستند انجام دهند.

* یقین دارم تمام اتفاقات آبان ماه عمدی بود

من یقین دارم تمام اتفاقاتی که در آبان ماه افتاد عمدی در آن بود عده­ای مطلع از این قضایا بودند، دستگیری روح­الله زم یکسری برنامه‌­ها را با خدشه روبرو کرد اما آن تیم­های داخلی کار خودشان را کردند.

البته قطعاً دستگاه­های اطلاعاتی و نظارتی باید گزارش­های مبسوطی را و قوه قضائیه برای مردم ارائه کنند ولی چیزی که مسلم است این است که آقای روحانی چند کد داد، یکی در دانشگاه بود که موضوع رفراندوم را مطرح کرد. دیگری سفر به یزد بود که هم به شعور مردم توهین کردند هم سلامی به آقای خاتمی به عنوان یار ایران و ایرانی دادند ، اینها همه کد است،  از آن طرف هم بنزین را یک شبه گران کردند و بعد از دو هفته  به قول خودشان بگویند من هم صبح جمعه با خبر شدم.  در صورتی که همه شواهد و گفت­وگوها دال بر این بود که آقای رئیس­جمهور مطلع بودند و با برنامه­ریزی همه اینها اتفاق افتاده بود.

*پول دستگاه‌های خودپرداز را بین مردم تقسیم کردند

کسانی که در درگیری دستگیر شدند، برای تخریب اماکن آموزش­های حرفه­ای دیده بودند، یا حتی ما خبر داریم زمانی که دستگاه های خودپرداز را تخلیه کردند پولها را بین مردم توزیع کردند، کسی اگر غارتگر باشد پولها را سریعاً برای خودش مصادره می­کند، اما آن را بین مردم توزیع کردند که جذب مردم بیشتر شود.

سؤال: اخیرا با انجام سفر ژاپن به دنبال تنفس در مقطع انتخابات هستند. تحلیل شما چیست؟

رهبر: بله اینها دقیقاً دنبال یک گشایش مقطعی هستند، آنها عنوان کرده بودند که اگر در همین یکی دو ماه اخیر گشایشی برای این دولت نشود، قطعاً انتخابات مجلس و انتخابات ریاست­جمهوری را خواهند باخت.

شعار دولت که شعار تدبیر و امید بود به نا امیدی و به بی تدبیری انجامید، لیست امید در تهران به نا امیدی مردم منجر شد.

وقتی رهبر انقلاب پس از گرانی بنزین، با جمعی از کارآفرینان اقتصادی ایشان ملاقاتی داشتند، در همان شروع و خوش آمدگویی، ایشان از عدم حضور مسئولین و نمایندگان اقتصادی در آن جلسه، گله­مند بودند و فرمودند برخی که چشم به جای دیگری می­دوزند، راه غیر از این نیست، اشاره کردند به جمع، یعنی توجه به فعالان اقتصادی و راه غیر از این نیست. ببینید این نشان می­دهد که آقا هم حجت را بر آنها تمام کرده است که دنبال راه حل­ها جای دیگری نگردید، اگر اینها جای دیگری هستند، به خاطر همین وعده­های کوتاه مدت رأی آوری در انتخابات است در حالی که هیچ راه حل کارساز و مثمرثمری به گفته مقام معظم رهبری بیرون از کشور وجود ندارد.

سؤال: یک سؤال از بحث حوزه زنان همچنان باقیمانده است، می­خواستیم نظر شما را بدانیم، همینطور که شما خودتان مستحضر هستید، خیلی از بانوان به خاطر بحث حضانت و مهریه مشکل دارند، اگر بخواهیم اولویت­های برنامه شما را در صورت ورود به مجلس بدانیم، این موضوعات چقدر در صدر پیگیری­هاست؟

رهبر: یکسری از قوانین و برنامه­‌های ما مربوط به احکام دینی و برخی موضوعاتی است که در چارچوب دین است. به طور مثال ما در مجلس هفتم خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و گفتیم که درخواست می­کنیم، قبلاً هم مکتوب خدمت ایشان داده بودیم که دیه زن و مرد به صورت مساوی داده شود، یا سهم الارث زن از اموال شوهرش یا ارثیه دختر و پسر با هم برابر شود.

مقام معظم رهبری بعضی از اینها را به ما راهنمایی کردند و حکم صادر کردند که فرمودند اینها حکم ثانویه است، برخی­ را گفتند حکم اولیه است و نمی­توان تغییر داد و قانوناً می­شود یک کار دیگر کرد.

افزایش سهم الارث زن از اموال شوهر را قبل از مجلس هفتم قانون بر این قرار بود که زن فقط یک هشتم از اموال عیانی ارث می­برد، منظور یعنی مرد اگر هر ساختمانی داشته باشد یک هشتم آن را خانم ارث می­برد و از عرصه و اموال دیگر هیچ ارثی نمی­برد.

ما خدمت آقا گفتیم، ممکن است که مردهایی وجود داشته باشند که در شهرهای بزرگ ساختمانهای مختلف، پاساژها و مغازه‌ها داشته باشند ولی در شهرستان­ها هر چه پول در می­آورند خرج زندگیشان می­کنند یا کشاورزی می­کنند که از اینها به زن هیچ چیز نمی­رسد.

* آقا فرمودند از نظر من زن از همه اموال شوهرش ارث می­برد

آقا فرمودند از نظر من زن از همه اموال شوهرش ارث می­برد چه عرصه چه عیانی، و منقول و غیرمنقول، یعنی پول و اسناد و غیرپول.

به ایشان گفتیم این برای کسانی است که از جنابعالی تقلید می­کنند، کسانی که مرجع تقلیدشان کسی دیگری است، چه؟ ایشان گفتند این حکم حکومتی است شما برود قانونش کنید تا شامل همه شود.

ما علی رغم سنگ­اندازی­‌های زیادی که برخی از آقایان در مجلس هفتم داشتند آن را قانون کردیم و آقا فرمودند این حکم ثانویه است و من تغییرش می‌دهم لذا الآن قانون است واین قانون برای همه مردم حاکم است و به مرجع تقلیدشان هم مربوط نمی­شود.

اما درباره ارث دختر و پسر، آقا فرمودند حکم اولیه است، آن هم فلسفه­ای دارد به این دلیل که دختر ارثی که از پدرش می­برد برای خودش است می­تواند هرطور که بخواهد در موردش تصمیم بگیرد و حتی به همسرش هم ندهد ولی آن مرد مسئولیت تأمین معاش خانواده را دارد، سرپرست خانواده است و آن پول را می­آورد.

دیه مرد که کامل است تا در صورت فوت به خانواده و زن و فرزندانش برسد ولی اگر خانم فوت کند دیه­اش یک دوم به آقا می­رسد و اینها را نمی­شود تغییر داد. ایشان در عین حال گفتند شما بروید ببینید قوانین بیمه چگونه است؟

*کلاه بیمه‌ها بر سر مردم با استفاده از احکام شرع

 آقا این اشاره را کردند و این شاه کلید را به ما دادند. ما همه قوانین بیمه را بررسی کردیم و دیدیدم که کلاهی بوده است که بیمه تا آن زمان سر مردم گذاشته است، چراکه یک خانم و آقا می­روند خودشان را بیمه می­کنند، شرکت بیمه پول مساوی از این خانم و آقا می­گیرد ولی موقع پرداخت طبق احکام دینی نصف می­دهد.

 ما بیمه‌­ها را موظف کردیم که دیه مساوی بدهند. چون بیمه یک قراردادی حقوقی بین شخص و شرکت است که منعقد می­شود و به جنسیت کار ندارد.

*تصویب طرح صندوق ذخیره تأمین خسارات بدنی در مجلس نهم

طرح صندوق ذخیره تأمین خسارات بدنی هم در مجلس نهم به تصویب رسید تا ما به­التفاوت دیه را پرداخت کنند و دولت برای کسانی که نیازمند است از آن صندوق پرداخت می­کند که این هم مساوی شد، جزئیاتی احتیاج به اصلاح داشت که اخیراً دیوان عدالت یک مصوبه­ای را داشت که آن را کامل  و تمام ایرادات رفع شد.اکنون دقیقاً دیه زن و مرد طبق آن قانونی که در مجلس نهم تصویب شد تساوی پرداخت می­شود.

سؤال: بحث مهریه چطور؟

رهبر: می­خواهم به شما بگویم که همه اینها راهکار دارد، آن زمان مجلس هفتم بود و یک سالهایی شده بود که از روی چشم و هم چشمی یا از روی عدم اطلاع کافی، خانواده­ها به مهریه­های کلان و بعضاً غیرمنطقی روی آورده بودند مثلاً مهریه خانم کتف دست راست آقا بود، مهریه خانم یک کیلو بال مگس بود، برای اینکه به زعم خودشان بازدارندگی داشته باشد ، در حالی که چنین چیزی نبود.

چنین مهریه ای ملموس نیست وعینیت ندارد بنابراین باطل بود و قوه قضائیه نیز آن را به همه دفترخانه­ها ابلاغ کردند که اصلاً حق ثبت ندارند.

 این مرحله اول بود و مرحله دوم زمانی بود که با لایحه حمایت خانواده روبرو شدیم. دولت آقای احمدی­نژاد بود لایحه­ "حمایت از خانواده" را به مجلس دادند که خیلی تغییرات در آن ایجاد شد و اکنون هم جزو افتخارات مجلس هشتم محسوب می­شود.

 لایحه که ما تصویب کردیم و تغییرات بسیاری ایجاد یکی از آنها موضوع مهریه بود که گفته بودند که از مهریه زمان عقد مالیات دریافت شود.

یعنی از این نمد دولت برای خودش می خواست یک کلاه بدوزد، مهریه­ای که عرف است و می­گویند که چه کسی داده چه کسی گرفته و اصلاً معلوم نیست، مالیات بگیرد، دولت استدلالش این بود که ترس از مالیات زیاد باعث شود که مهریه میزانش کاهش پیدا کند.مقام معظم رهبری هم توصیه فرمودند هر جایی می­روید کسانی که تریبون دراختیار دارند توصیه کنند که مهریه‌ها  را کم بگیرند.

مهریه در صورتی که زوجه مطالبه مهریه را داشته باشد و در صورت تمکن مالی مرد جزو حقوقش محسوب می­شود و باید همه را پرداخت کند ولی اگر مرد نداشته باشد مناعت مالی مرد محسوب است، یعنی اینکه دادگاه نگاه می‌­کند و می­گوید که خانم شما چه سالی عقد کردید، در آن سال آقا شما چه کاره بودید؟ بیکار بود، طلبه بود، کارمند بود، سرباز بود، پزشک بود، تاجر بود، مغازه داشت و ... می­گوید آن موقع شوهر شما مثلاً طلبه بود، سرباز بوده است، دانشجو بوده است بیکار بوده است، چرا 1366 سکه بهار آزادی به سن و سال تولد خودت مهریه کردی آن موقع که این آقا نداشته است؟ دادگاه نگاه می­کند می­بیند الآن وضعیتش از آن موقع هم بدتر است. الآنم مثلاً سربازیش تمام شده رفته یک جا شاگردی می­کند به تمکن مالی مرد توجه می­کند و اگر نداشته باشد 110تا سکه می­شود ملاک و این 110 سکه را بنا بر آن درآمد ماهیانه مرد قسط بندی می­کند و به خانم پرداخت می­کند.

این باعث شد که آن زمان به آقای جولایی رئیس ستاد دیه زندانیان بود، گفتند این قانون خوب باعث شد که تقریباً دو سوم از زندانی­های مهریه آزاد شوند.

مهریه حق زن است، مهریه حق قانونی زن است. مهریه چیزی است که خداوند برای زن هدیه کرده است. ما همانطور که اصرار می­کنیم که مهریه باید کم باشد همین قدر هم اصرار می­کنیم مهریه کم باید قابل وصول باشد چرا که دخترخانمی که ازدواج کرده است به نیت طلاق نیامده بوده است.

حق زنان در مهریه باید دیده شود، حتی با قسط­بندی­های کم، این یک پیشنهاد ماست، پیشنهاد دوم اینکه چطور ما توانستیم بیاییم برای خسارت­های بدنی یک صندوقی را پیش­بینی کنیم و از آن صندوق جبران آن خسرات و دیه آن زن شود. اینجا دولت و قوه قضائیه یک صندوق ذخیره مهریه به عنوان وام قرض الحسنه نه بخشیدگی، آن دیه بخشیدگی است، می­دهند و تمام می­شود ولی اینجا به عنوان وام در اختیار زوج قرار بدهد، زوج­هایی که دادگاه برایشان ثابت شده که حق خانم را ندارند بدهند و باید بروند زندان معرفی شوند و آن میزان وام را بگیرند.

سؤال: اگر نکته و جمع بندی خاصی دارید بفرمایید.

رهبر:  شرایط جامعه شرایط خاص و ویژه­ای شد و مشکل اصلی مردم مشکل معیشتی و اقتصاد است.

طی یکی دو سال اخیر دارایی­های مردم ارزشش یک سوم شده و کاهش چشمگیری داشته است. لذا مجلس باید قوانینی وضع کند که زندگی مردم از رفاه نسبی برخوردار شود.

گام اول حرکت اصولگرایان انتخاب جناب آقای رئیسی برای نامزدی به عنوان رئیس­جمهوربود؛ پس از انتصاب ایشان در قوه قضائیه ثابت کردند که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستند که این در گام اول نقش مهمی دارد.

در گام دوم مجلس باید کارآمدی و اقتدار خودش را نشان دهد، و ان­شاءالله در گام سوم که بعد از مجلس است ما شاهد انتخاب یک رئیس­ جمهور با اقتدار و کارآمد که عزت مردم را بازگرداند، خواهیم بود. انشالله مردم  پای صندوق­های رأی به افراد دست پاک که دغدغه کار برای مردم اولویت اول‌شان رای بدهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آوای نشاط ، رهبر ، زنان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: