کد خبر: ۴۸۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
میرسلیم درباره پوسترهای منتشرشده از شورای ائتلاف با سرلیستی قالیباف گفت: خودشان این لیست‌ها را داده‌اند؛ کسانی که علاقه‌مند به آقای قالیباف بوده‌اند لیست را به این شکل منتشر کرده‌اند، اما شورای ائتلاف سر لیست ندارد.

به گزارش آوای نشاط، رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به بررسی آرایش سیاسی یازدهمین دوره انتخابت مجلس یازدهم و چگونگی فضای انتخاباتی پرداخت.

مصطفی میرسلیم، به بررسی فضای پیشروی انتخابات مجلس یازدهم پرداخت و گفت: اختلاف میان جریان اصولگرا بر سر روش‌ها است و نه مبنا؛ که همین اختلاف ممکن است به پیروزی اصلاح‌طلبان بیانجامد چرا که تشتت آرا در میان جریان اصول‌گرا زیاد است و جریان رقیب با یک لیست واحد امکان پیروزی می‌یابد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه قالیباف سر لیست جریان اصولگرایی نیست‌، گفت: علاقه‌مندان به‌آقای قالیباف لیست‌هایی با سرلیستی ایشان را تهیه کرده‌اند و این لیست‌ها ارتباطی با لیست شورای ائتلاف ندارد؛ چراکه شورای ائتلاف تاکنون سرلیستی معرفی نکرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد که مجلس آینده امکان پیگیری حوادث آبانماه را دارد و می‌تواند تعداد کشته‌شدگان و علت مرگ آنها را شفاف اعلام کند.

عملکرد اجرایی افراد محل اختلاف لیست است

در ادامه متن کامل مصاحبه میرسلیم را می‌خوانید:

***باتوجه به اینکه به ظاهر همه اصول‌گرایان از جبهه پایداری تا نواصولگرایان و حتی اصولگرایان سنتی بر سر اصول خود مشترک‌ هستند؛ پس اختلاف نظر جریان اصول‌گرا بر سر چیست؟

بر سر عملکردها؛ کسانی که عملکرد اجرایی داشته‌اند زیر ذره‌بین هستند، اگر اشکالی در این عملکرد باشد، محل اختلاف می‌شود؛ این اشکال لزوما به اختلاف در اصول برنمی‌گردد بلکه به تشخیص‌هایی که به روش‌ها و مقداری هم به سلایق باز می‌گردد، مرتبط است.

آنها بر سر اصول و اینکه در اصولگرایی که همان اصول دین و مذهب هست، هیچ مشکلی با هم ندارند؛ اختلاف‌ها بیشتر در روش‌هایی است که به کار گرفته می‌شود، سلایق‌ها ممکن است متفاوت باشد و بعد هم اینکه ممکن است که در اعمال روش‌ها اشتباه و مشکل پیش بیاید و خوشایند کسی نباشد.

عده‌ای فکر می‌کنند اشکالات مهم نیست و برخی فکر می‌کنند این اشکالات مهم و حتی خلاف محسوب می‌شود، در نتیجه اختلاف پیش می‌آید؛ بنابراین اختلاف‌ها نسبت به عملکردها و روش‌های سیاسی، اجتماعی و نه به مبانی باز می‌گردد.

قالیباف سر لیست شورای ائتلاف نیست / بعید است تغییری در لیست رخ بدهد

***با توجه به اینکه آقای قالیباف در دوره‌های قبل انتخابات نتوانسته از مردم تهران رای بگیرد، چرا شورای ائتلاف او را سرلیست قرار داده است؟ چه تحلیل در پس این کار وجود داشت؟

شورای ائتلاف اصلا تصمیمی درباره این چه کسی سرفهرست باشد نگرفته است.

اما لیست‌هایی با سر فهرستی آقای قالیباف وجود دارد!

خودشان این لیست‌ها را داده‌اند؛ کسانی که علاقه‌مند به آقای قالیباف بوده‌اند لیست را به این شکل منتشر کرده‌اند، اما شورای ائتلاف سر لیست ندارد.

در فهرست ما شخصیت‌هایی وجود دارد مثل آقای تقوی که به اعتبار آنها ممکن است مردم به لیست رای بدهند یا خیلی‌ها آقای قالیباف را می‌شناسند و به اعتبار ایشان بخواهند رای بدهند، اما کسی به عنوان سر فهرست مشخص نشده است که معرفی شود؛ ممکن است کسی علاقه داشته و لیستی را به این شکل منتشر کرده باشد.

در لیست تغییر رخ نخواهد داد مگر اینکه در لحظات آخر شورای نگهبان از باب نظارت استصوابی موردی کشف و مداخله کند که افرادی دارای صلاحیت نیستند، در آن زمان ممکن است تغییراتی صورت بگیرد؛ در غیر این صورت در این فرصت کم بعید است اتفاقی بیفتد.

پیروزی اصولگرایان قطعی نیست

***تحلیل شما از این دوره آرایش سیاسی مجلس چگونه است؟ اصلاح‌طلبان چه میزان قدرت رای‌آوری دارند؟

پیروزی اصولگرایان قطعی نیست؛ فهرست‌های متعددی از این جریان وجود دارد که هر کدام درصدی از آرا را به خود اختصاص می‌دهند و جمع آن ممکن است ۶۰ درصد آرا شود اما در مقابل اگر اصلاح‌طلبان فهرستی واحد ارائه دهند، ممکن است بتوانند درصد بیشتر آرا را به خودشان اختصاص دهند و با توجه به اینکه اکثریت را این طرف دارد، شکست بخورد.

انتخابات اول مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، شورای نگهبانی نداشتیم

***انتقاد جریان اصلاح‌طلب این است که می‌گویند شورای نگهبان قلع و قمع کرده است، تحلیل شما چیست؟

اینکه شورای نگهبان را به جانب‌داری متهم می‌کنند خلاف مروت است برای اینکه شورای نگهبان از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و حتی مستقلین رد صلاحیت کرده است در ضمن اینکه بسیاری از افراد صلاحیتشان احراز نشده است.

باید شورای نگهبان را امر به معروف کرد

***آقای باهنر گفتند حتی ائمه جمعه هم رد صلاحیت شده‌اند این را چگونه می‌توان توضیح داد؟

اگر چنین چیزی بوده باشد نشان می‌دهد که اصلا بحث اصول‌گرا و اصلاح‌طلب نیست و شورای نگهبان براساس اطلاعاتی تصمیم به رد افراد گرفته است که اگر این اطلاعات تصحیح و تکمیل شود، شورای نگهبان تعدادی از افراد را تایید می‌کند.

اما اینکه بگوییم شورای نگهبان قلع‌وقمع می‌کند تضعیف نهادی است که یک وظیفه مقدس به عهده‌اش قرار دارد؛ در انتخابات اول مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شورای نگهبانی نداشتیم و هر کسی که داوطلب شده بود در فهرست نامزدان قرار گرفت. ما باید به این رشد سیاسی برسیم که اگر نقصی در عملکرد نهادها می‌بینیم به نحو مقتضی مدارکمان را به اطلاعشان برسانیم و همچنین از سویی سعی در امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم هچ کس نمی‌تواند بگوید که عاری از خطا است.

اصلاح‌طلبان بیشتر فرار رو به جلو انجام می‌دهند؛ آنها این موضوع را که مردم دیگر نه به اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند و نه به اصولگرایان مطرح کردند که کار نادرستی بود؛ چرا که خودشان کارایی ندارند و می‌خواهند دیگران را هم لکه‌دار کنند که نتیجه آن می‌شود عدم رغبت مردم برای حضور در انتخابات.

هر کسی که مشوق عدم شرکت مردم در انتخابات شود به مردم، انقلاب، امام، قانون اساسی و حتی به جایگاه مستقل مردم خیانت کرده است؛ چرا که مردم خودشان باید در تعیین سرنوشتشان موثر باشند.

حذف ریاست جمهوری کمکی نمی‌کند

***فکر می‌کنید اگر اکثریت مجلس یازدهم را اصولگرایان تشکیل دهند به سمت تغییر نظام سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی حرکت کنند؟

فعلا مسائل مهم‌تری داریم تا اینکه بخواهیم به این موضوع بپردازیم؛ در شرایط کنونی که دشمن خارجی برای ما دندان تیز کرده است باید وقتمان را صرف جلوگیری از تضعیف نشدن کشور در مقابل دشمنان خارجی کنیم.

همواره می‌توان قانون‌ اساسی را بهتر کرد، تجربه سی‌ساله نشان می‌دهد اگر نقطه ضعفی هم باشد، می‌توان برایش چاره‌جویی کرد اما گاهی به مرحله‌ای می‌رسد که برای کشور بحران درست می‌کنیم.

دو نهاد ریاست‌جمهوری و مجلس هستند که مردم آنها را مستقیم انتخاب می‌کنند؛ ممکن است که رئیس‌جمهوری با مجلس هماهنگ نباشند که این زندگی سیاسی را مشکل می‌کند و همواره رئیس‌جمهور باید مراعات اکثریت مجلس را کند و نظر آنها را به حساب بیارد و نمی‌گویم که اجازه بگیرد اما اگر نظرشان را در نظر نگیرد آنها در مقابل هم قرار می‌گیرند که اداره کردن وضع مشکل می‌شود.

اکنون وزرا را مجلس انتخاب می‌کنند و اگر پارلمانی شود نخست وزیر را، در هر صورت دولت باید به مجلس پاسخگو باشد البته در مقابل هم قرار نمی‌گیرند بنابراین از این جهت حذف ریاست جمهوری کمکی نمی‌کند و تفاوتی ندارد.

مجلس آینده وقتش را صرف کار سیاسی نمی‌کند

***مجلس آینده در یک سال پایانی دولت دوازدهم شکل خواهد گرفت، به نظر شما برخوردش با دولت چگونه خواهد بود؟

دولت مورد اعتماد مجلس فعلی است؛ دو نکته قابل ذکر است ممکن است با تغییر مجلس تحمل دولت که مورد اعتماد مجلس قبل بوده را نکند، اما نیازی نیست که دولت از مجلس جدید رای اعتماد بگیرد مگر اینکه تعداد تغییرات بیش از حد باشد که باید به طور کلی از مجلس رای اعتماد بگیرد.

منطقی‌ترین کار این است که در فرصت باقی مانده دولت وقتمان را صرف مسائل سیاسی نکنیم؛ چراکه مشکلات ما جنبه سیاسی ندارد و بیشتر جنبه اقتصادی دارد. اما ممکن است که دولت رفتاری داشته باشد که مجلس به این نتیجه برسد که برخی وزرا را استیضاح کند، اینها ممکن است اتفاق بیفتد و این موارد را رد نمی‌کنم.

اصلاح‌ قانون انتخابات باید تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری انجام شود

اولویت‌های مجلس یازدهم؟

مواردی را که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی کرده به صورت جدی باید اجرا شود، چگونگی مقابله با تحریم‌ها و هزینه‌دار کردن تحریم برای تحریم‌کنندگان و همچنین مسائل عمومی کشور از جمله اشتغال‌زایی از موارد مهم و اولویت‌های مجلس یازدهم است.

از دیگر مواردی که مجلس باید به آن بپردازد اصلاح‌ قانون انتخابات است که باید تلاش شود تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری انجام شود.

از دیگر موارد نظارت بر نمایندگان،نظارت بر مفاسدی که در کشور وجود دارد است، مسلما بسیاری از موارد سیاست‌های کلی در دست مجلس است اما برای آن قانون‌گذاری نکرده‌اند که باید آن را تسریع ببخشند و آن را موثر کنند.

مجلس آینده حوادث آبانماه را شفاف می‌کند

***به نظر شما مجلس آینده امکان شفاف‌سازی راجع به حوادث آبان ماه و علت و تعداد کشته شده‌ها را دارد؟ اگر شما به مجلس ورود پیدا کنید این کار را خواهید کرد؟

بله چرا امکانش نیست، مجلس از این لحاظ بسیار قوی است؛ البته برایش اولویت ندارد چرا که موضوعی است که در گذشته اتفاق افتاده است و باید به مسائل موجود که گریبان مردم را گرفته است، بپردازیم.

ریشه برخی از اشتباهاتی که به کشته شدن مردم انجامیده باید کشف شود که دیگر تکرار نشود. موضوع بنزین می‌توانست نه تنها به این مسائل ختم نشود بلکه به همدلی و همفکری مردم منجر شود.

انتهای پیام/
 
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: