کد خبر: ۴۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
رئیس‌جمهور در نشست خبری:
حسن روحانی با تأکید بر اینکه با بیان اینکه هیچ موقع انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال نبرده و نخواهد برد، گفت: حضور باشکوه مردم در تشییع سردار سلیمانی نشان از ادامه راهی بود که انتخاب کرده‌اند.

به گزارش آوای نشاط، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی به تبیین آخرین مواضع دولت در قبال مسائل داخلی و خارجی پرداخت.

هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

باید به شرایط عادلانه بازگردند تا مذاکره امکانپذیر باشد

شهید سلیمانی دنبال امنیت در منطقه بود 

اگر آمریکا از تحریم ها دست بردارد می‌تواند در قالب 5+1 بیاید و مذاکره کنیم

ما انتخابات داریم و حتما انتصابات نیست

آمارهای خارجی درباره کشته‌شدگان حوادث آبان نادرست است

روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که در FATF مشکلی برایمان پیش بیاید

رئیس‌جمهور با تبریک ایام میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تشکر از ملت ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، اظهار داشت: سالی که گذشت و رو به پایان آن هستیم مانند سال گذشته، سال پر ماجرایی برای مردم بزرگ ایران بود. 

شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود

روحانی گفت: از آغاز سال که با سیل در 25 استان کشور مواجه بودیم که حادثه ای بی سابقه در تاریخ ایران بود. شهادت ناجوانمردانه سردار سلیمانی که برای همه مردم ما یک واقعه بسیار سخت بود و در عین حال حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع نشان داد مسیری که انتخاب کرده‌اند را ادامه خواهند داد.

وی افزود: حادثه هواپیمای اوکراینی و حادثه کرمان نیز موجب تأثر شد؛ اما در عین حال در برابر این حوادث مردم در طول سال 98 ایستادگی و مقاومت بی‌نظیری را در برابر فشارهای خارجی از خود بروز دادند و علیرغم اینکه بدخواهان می‌خواستند با شرایط غیرقابل تحمل روبرو شویم، خوشبختانه مشکلاتمان امسال کمتر از سال گذشته است.

هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت

روحانی با بیان اینکه همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که فشار حداکثری آمریکا را پشت سر گذاشته ایم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند مسیری که انتخاب کرده‌اند با استراتژی غلط بوده است. البته تحریم ها مشکلاتی را به طور طبیعی به وجود می‌آورد، اما این تحریم ها ثمری برای دشمنان نخواهد داشت و آنچه که فکر می‌کنند با فشار حداکثری ما را در حال ضعف پای میز مذاکره ببرند، امکان ناپذیر است و ما با قدرت و عزت در برابر دنیا سخن حق مان را به صراحت بیان کرده‌ایم، اما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نخواهیم رفت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه بخش‌های مختلف کشور در طول 6.5 سال گذشته و علی‌رغم تهدید و فشار عملکرد خوبی داشتند و وقتی آمار را با مدت مشابه دولت‌های قبل مقایسه می‌کنیم این موضوع را نشان می‌دهد.

در تاریخ ایران برای اولین بار اقتصاد بدون نفت را در سال 97 و 98 تجربه کردیم 

وی افزود: در تاریخ ایران برای اولین بار بود که ما اقتصاد بدون نفت را در سال 97 و 98 تجربه کردیم و دیدیم که اداره کشور بدون نفت امکان‌پذیر است، البته ممکن است پیشرفت‌های ما نسبت به اهداف و برنامه‌هایی که دولت قبلا اعلام کرده بود کمی کند شده باشد، اما در مجموع شرایط کشور در تمامی بخش‌ها مناسب است.

روحانی خاطرنشان کرد: آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد که ملت ایران در دو سال اخیر چقدر فداکارانه در خدمت نظام و کشور بودند هر چند کارگزاران و خدمتگزاران مردم در دولت هم تمام تلاش خود را به کار گرفتند.

بالاخره روزی دشمن را مجبور می‌کنیم پای میز مذاکره بیاید

وی تصریح کرد: من از ملت بزرگ ایران تشکر می‌کنم و به آنها اعلام می‌کنم که سال آینده ان‌شاءالله با همین توانمندی و قدرتمندی مسیر را ادامه خواهیم داد و بالاخره روزی فرا می‌رسد که دشمن را مجبور می‌کنیم پای میز مذاکره بیاید.

باید به شرایط عادلانه بازگردند تا مذاکره امکانپذیر باشد

رئیس‌جمهور گفت:‌در مذاکرات سال 92 و 93 آنها بودند که پای میز مذاکره آمدند و درخواست مذاکره دادند، البته امروز هم آنها درخواست مذاکره دارند، ولی باید به شرایط عادلانه بازگردند تا مذاکره امکانپذیر باشد.

دیدند که دولت توانست تورم را مهار کند

روحانی تصریح کرد: آنهایی که تبلیغات نادرستی را علیه کشورمان به راه انداخته‌اند و اعلام کردند که تورم در سال جاری سه رقمی خواهد شد شکست خوردند و دیدند که دولت توانست تورم را مهار کند.

وی افزود: سال آینده هم مسیر پیشرفت و رشد اقتصادی را ادامه خواهیم داد و بنا داریم تورم را کنترل کنیم و رشد اقتصادی هم داشته باشیم. 

پیام من به مردم ادامه رشد اقتصادی و پیشرفت کشور است

رئیس‌جمهور اظهار داشت: پیام من به مردم ادامه رشد اقتصادی و پیشرفت کشور است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه مدتی است از طرح جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان صلح هرمز می‌گذرد، تلاش های دستگاه دیپلماسی برای تحقق این طرح چه ثمراتی داشته است؟ گفت: برای همه جهانیان روشن است که در این منطقه صلح و ثبات بدون مشارکت و حضور ایران امکان ناپذیر است.

شهید سلیمانی دنبال امنیت در منطقه بود 

وی تصریح کرد: ثبات و صلح در منطقه با حضور کشور قدرتمندی مثل ایران امکان پذیر خواهد بود. همواره به دنبال امنیت در منطقه بودیم و شهید سلیمانی ما جزو سردارانی بود که دنبال امنیت در منطقه خاورمیانه بود و آخرین تلاشش نیز در این مسیر بود و در مسیر گفتگو با نخست وزیر عراق بود که او را به شهادت رساندند.

برخی کشورهای منطقه هنوز پاسخ روشنی به طرح صلح هرمز نداده‌اند

وی افزود: طرح صلح هرمز در مجمع عمومی سازمان ملل امسال مطرح شد و برای همه دولت‌ها و سایر کشورها این طرح ارسال شد. شخصا طرح صلح هرمز را به طور رسمی برای سران کشورهای منطقه ارسال کردم و خواستم در اجرای آن مشارکت کنند، برخی کشورها استقبال کردند و برخی دیگر نیز پاسخ روشنی تاکنون نداده اند.

روحانی عنوان کرد: تلاش همگانی کشورهای منطقه باید امنیت را در این منطقه محقق کنند، البته تاکید می‌کنیم که از صلح و ثبات منطقه همه کشورها باید استفاده کنند، اگر بخواهیم برخی کشورها را از ثمرات صلح برخوردار کنیم و برخی استفاده نکنند، حتما این صلح پایدار نخواهد بود.

 برای ما فرقی نمی‌کند کدام حزب در آمریکا حاکم است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر اینکه «پیغام‌هایی برای ایجاد گشایش‌ها در مسیر برجام به ایران می رسد، شکست استیضاح ترامپ این شائبه را ایجاد کرده که بخت اول ریاست جمهوری دوره بعدی آمریکا است و ترامپ در صورت پذیرفته شدن برای رئیس جمهور شدن فشارهایش را زیاد تر می‌کند،‌ آیا امکان یک توافق و گشایش وجود دارد؟»، گفت: البته این سوال را باید بیشتر از آن طرف پرسید؛ برای ما فرقی نمی کند چه حزبی در آمریکا حاکم باشد، آنچه برای ما مهم است، منافع ملی کشورمان است.

وی خاطرنشان کرد: گروهی در آمریکا معتقد بودند که با فشار می‌توان ایران را وادار به مسیر دلخواه آنها کرد، گروهی نیز معتقد بودند که ایران قوی تر از این حرفاست و باید با آنها تفاهم کرد. دولت قبلی آمریکا معتقد به این مسیر بود و به توافقی نیز دست یافتیم؛ در حین اجرای این توافق گروه اول روی کار آمد که معتقد بودند راه حل تحمیل خواسته هایمان به ایران است.

از نظر وحدت درون کشور شرایط خوبی داریم

روحانی با بیان اینکه پیش‌بینی آنها این بود که مقاومت ایران ۳-۴ ماه بیشتر نخواهد بود و وقتی ایران تسلیم شد، ایران پکیج پیشنهادی آنها را خواهد پذیرفت، گفت: امروز ۲۰ ماه از آن زمان گذشته، بنابراین فشار حداکثری شکست خورده است؛ شرایط ما در منطقه شرایط بهتری است؛ از نظر وحدت درون کشور شرایط خوبی داریم.

رئیس جمهور اظهار داشت: آنها می‌خواستند مردم به این نتیجه برسند که بدون تفاهم و توافق با آمریکا نمی‌توانیم طاقت بیاوریم، که این موضوع هم با مقاومت ملت ایران بی اثر شد. اگر آمریکا به برجام برگردد، از تحریم ها دست بردارد می‌تواند در قالب 5+1 بیاید و مذاکره کنیم.

روحانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه «جریان ضد انقلاب سعی در القای این موضوع دارد که انتخابات در ایران سالم و رقابتی نیست و حتی ادعا می‌کند که انتخابات سال 92 و 96 که شما در آن انتخاب شدید،‌ آزاد نبوده است»، گفت: خوشبختانه فضای کشور نسبت به گذشته تفاوت کرده و امروز شور و نشاط نسبی در کشور می‌بینیم و امیدوارم در روزهای آینده این شور و نشاط به حداکثر برسد و انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.

وی افزود: حتماً یک انتخابات پرشور و حداکثری به نفع همه ما است و حتماً آمریکایی‌ها از حضور حداکثر مردم خوشحال نمی‌شوند و حتماً از انتخاباتی که با حضور حداقل مردم برگزار شود، خوشحال می‌شوند و این موضوع به نفع کشور ما هم نخواهد بود.

رئیس جمهور همچنین گفت:‌ من از ابتدا نگران بودم که شرایط به گونه‌ای باشد که رقابت خوبی در انتخابات صورت نگیرد و وقتی رقابت نباشد ممکن است انتخابات سالم و درست باشد اما حضور کم ‌شود. 

روحانی بر همین اساس خاطرنشان کرد: وزارت کشور چند روز قبل گزارشی به بنده ارائه داد که براساس آن 70 حوزه در کشور غیر رقابتی است که این موضوع من را نگران کرد. تمام تلاش من این بود که کاری کنیم تا این رقابت بیشتر شود و حتی‌الامکان افرادی که امکان تأیید صلاحیت‌شان وجود دارند، تأیید شوند و به صحنه بیایند.

برای من خیلی خوشحال‌کننده است که در اکثر حوزه‌ها انتخابات رقابتی است

وی با بیان اینکه امروز از وزارت کشور پرسیدم که وضع آن 70 حوزه‌ بهتر شده یا خیر؟ گفت:‌ طبق آخرین گزارشی که امروز به من دادند انتخابات فقط در 44 حوزه رقابتی نیست و در بقیه حوزه‌ها رقابتی است. بنابراین این برای من خیلی خوشحال‌کننده است که در اکثر حوزه‌ها انتخابات رقابتی است.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: به نظر من در حوزه‌هایی که براساس اعلام وزارت کشور رقابتی نیست، باز هم مردم باید حضور پیدا کنند. ممکن است از حزب مورد علاقه آنها فردی در انتخابات کاندیدا نباشد اما به هر حال همه ما ایرانی هستیم و به نظام و انقلاب علاقه‌مندیم و در حزب رقیب هم می‌شود افرادی را انتخاب کرد که اصلح و بهتر هستند و می‌توانند برای کشور مفید باشند.

ما هیچ لیستی به نام لیست دولت نداریم

وی در پاسخ به ادامه سؤال این خبرنگار در مورد انتشار لیست‌های انتخاباتی با عنوان "فهرست روحانی" در فضای مجازی، گفت: دولت در انتخابات هیچ دخالتی ندارد و ما هیچ لیستی به نام لیست دولت نداریم، روحانی هم هیچ لیستی ندارد، مردم آزاد هستند و امیدواریم به بهترین شکل در انتخابات مجلس شرکت کنند و آثار این انتخابات برای مردم بسیار خوب باشد و ما با مجلسی بسیار خوب و جدید برای اداره کشور مواجه باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در مورد انتشار شایعاتی مبنی بر استعفای رئیس جمهور و اینکه آیا این شایعات درست است یا خیر، با خنده گفت: چه کسانی می‌گویند ما می‌خواهیم استعفا دهیم. خبرنگار ایسنا نیز با خنده پاسخ داد: احتمالاً رقبای شما چنین چیزی را مطرح می‌کنند.

روحانی در پاسخ به این سؤال تاکید کرد: به نظر من استعفا چندان معنا ندارد؛ ما از آغاز انتخابات به مردم وعده‌ و قول دادیم و ان‌شاءالله پای وعده و قول خود تا پایان عمر دولت و تا ساعات آخر خواهیم بود و تلاش می‌کنیم به آنچه که به مردم وعده دادیم، عمل کنیم.

هیچگاه در ذهنم مسئله استعفا مطرح نبوده است

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه در ذهنش مسئله استعفا مطرح نبوده است، یادآور شد: در ماه‌های اولیه انتخابات دولت دوازدهم که هنوز مراسم تحلیف و تنفیذ برگزار نشده بود،‌ خدمت رهبری گفتم: « این دولت آمده و می‌خواهد کار کند اگر شما به هر دلیلی فکر می‌کنید دولت یا فرد دیگری بهتر می‌تواند خدمت کند من آماده هستم به راحتی کنار می‌روم» ایشان به شدت این موضوع را رد کردند و گفتند: "به هیچ عنوان. دلم می‌خواهد شما تا روز آخر به کار خود ادامه دهید و من هم حمایت می‌کنم".

روحانی همچنین ادامه داد: یک بار دیگر در سال 97 و به دلایل دیگری که اکنون نمی‌ خواهم مطرح کنم، مجددا این موضوع را به رهبری اعلام کرده‌ام و ایشان گفتند: «من حتی اجازه نمی‌دهم دولت یک ساعت زودتر مسئولیت خود را رها کند و دولت تا ساعت آخر باید کار خود را انجام دهد». لذا دولت تا ساعات آخر کار خود را ادامه می‌دهد و به وعده‌های خود عمل خواهد کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم تا امروز از دولت و نظام حمایت کرده‌اند و دل‌شان می‌خواهد که شرایط کشور بهتر شود.  لذا اگر ما شرایط بهتر می‌خواهیم همه ما باید از نظام حمایت کنیم و در عین حال اگر نقدی هم داریم، آن نقد را دلسوزانه مطرح کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: بنابراین چنین شایعاتی را قویاً تکذیب می‌کنم دولت پای مسئولیت و عهد خود تا ساعات آخر خواهد بود.

در ادامه این نشست خبرنگار المسیره یمن از رئیس جمهور پرسید: «وزیر خارجه ایران در مونیخ گفتند که پیام‌هایی از سوی عربستان ارسال شده که ایران به آنها پاسخ مثبت داده است اما بعداً وزیر امور خارجه عربستان این موضوع را تکذیب کرد، مضمون این پیام‌ها چه بوده و در صورت توقف تجاوز عربستان به یمن این مسئله به از سرگیری روابط تهران و ریاض تأثیرگذار خواهد بود».

مشکل پیچیده و غیرقابل حل با عربستان نداریم 

روحانی در پاسخ به این سؤال گفت: همواره دولت‌هایی بودند که پیام‌هایی برای ما می‌آوردند. همان اول نخست‌وزیر سابق پاکستان برای این موضوع به ایران آمد و بعد از آن کشورهای دیگری هم آمدند. در همین اواخر هم دولت پاکستان، عراق و دولت‌های دیگر در این زمینه فعال بودند و حتی دولت‌های اروپایی پیام‌هایی برای ما آوردند و پاسخ ما به همه این بوده که ما یک مشکل پیچیده و غیرقابل حل با عربستان نداریم و هر زمانی که عربستان آماده باشد، مسائلی که بین ما است، قابل حل و گفت‌وگو خواهد بود.

مهم‌ترین مسئله منطقه، مسئله یمن است 

وی افزود: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله ما و منطقه، مسئله یمن است و برای عربستان سعودی هم بسیار مهم است که پایان کار چگونه باشد؛ عربستان سعودی یک اشتباه بزرگی در منطقه نسبت به یمن مرتکب شد و فکر می‌کرد که طی چند هفته یا ماه می‌تواند یمن را تسلیم کند که این خطا و اشتباهی بود که انجام داد.

رئیس جمهور گفت: در حال حاضر نیز هم خود عربستان گرفتار شده و هم مردم مظلوم یمن را گرفتار کرده و کشتار زیادی انجام داده است البته اگر عربستان دست از تجاوز خود در یمن بردارد، شرایط برای گفت‌وگو و مصالحه بسیار آماده‌تر خواهد بود.

روحانی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم مسئله یمن است و ما معتقدیم مسئله باید به خود مردم یمن واگذار شود و آنها باید این مسئله را حل و فصل کنند و کشورهایی که به یمن تجاوز کرده‌اند هم باید دست از تجاوز بردارند و خسارات و غرامت به آنها پرداخت کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه شما چندی پیش در سخنرانی خود از واژه «انتصاب» به جای «انتخاب» سخن گفتید و همین تعبیرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در مورد شورای نگهبان به کار بردید اما با توجه به اینکه شما در دو انتخابات 92 و 96 طبق همین پروسه رئیس‌جمهور شده‌اید به نظر شما این سخن قابل پذیرش و مسموع است، و اگر بالاترین مقام اجرایی کشور نزدیک انتخابات چنین سخنانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کار ببرد آیا این موضوع می‌تواند در حضور حداکثری مردم در انتخابات تأثیر منفی بگذارد؟ گفت: اگر رئیس‌جمهوری این‌گونه حرف بزند که شما فرمودید خیلی بد است و حتما اثری بد می‌گذارد.

هیچ موقع انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال نبرده و نخواهم برد

وی با بیان اینکه هیچ موقع انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال نبرده و نخواهد برد، گفت: انتخابات مسأله بسیار مهمی در کشور است و یک رکن رکین است.

روحانی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «همه ارکان کشور مستقیم و غیرمستقیم با انتخابات روی کار آمده و مشروعیت آنها از لحاظ حقوقی و اجتماعی با رأی مردم است».

وی اضافه کرد: همه حرف من از روز اول که ممکن است برخی‌ها برداشتشان از اظهارات من دقیق نباشد آن بود که اجازه ندهیم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود، نه اینکه هم اکنون انتخابات، انتصاب است که اگر این‌گونه باشد چرا من اصرار می‌کنم که مردم در انتخابات شرکت کرده و در آن حضور پیدا کنند؛ اگر انتخابات واقعی نیست، چرا من این همه خواهش می‌کنم از نظارت و شورای محترم نگهبان که کمی از سخت‌گیری‌تان کم کنید تا مردم بیشتر بیایند تا رقابت بهتر شود.

اگر انتخابات، انتصابات است، این همه اصرار و التماس و خواهش نمی‌خواهد

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر انتخابات، انتصابات است، این همه اصرار و التماس و خواهش نمی‌خواهد.

روحانی گفت: ما انتخابات داریم و حتما انتصابات نیست؛ آن انتخاباتی که انتصابات بود مربوط به قبل از انقلاب و دوران رژیم گذشته بوده است.

وی افزود: من در سخنرانی گذشته‌ام به صراحت گفتم که در زمان رژیم گذشته همه در تهران انتخاب می‌شدند و بیخود مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه‌های مختلف به پای صندوق رأی می‌کشاندند. ما نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی در تاریخ ما رخ دهد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما حتما امروز انتخابات داریم و حتما همه مردم باید تلاش کنند در انتخابات حضور پیدا کنند؛ البته انتخابات ممکن است مانند همه امور از فرایندها به طور کامل راضی نباشیم که البته هیچ اشکالی ندارد و اشکالی هم ندارد که ما انتقاد داشته باشیم اما نباید به خاطر انتقاد به فرایندها، انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترک کنیم و قهر کنیم و کنار برویم. بلکه باید همه ما پای صندوق انتخابات بیاییم؛ چراکه انتخابات بسیار مهم است.

اگر انتخاب مردم نبود حتما من مشروعیت نداشتم

وی گفت: من افتخار می‌کنم که سال 92 با انتخاب مردم روی کار آمدم و در سال 96 هم با انتخاب مردم رأی مجدد گرفت؛ اگر انتخاب مردم نبود حتما من مشروعیت نداشتم و نه تنها من بلکه مجلس و همه ارکان کشور که به نوعی با انتخابات است و با رأی مردم است اینگونه هستند.

روحانی گفت: من از همه مردم خواهش می‌کنم همه پای صندوق آراء آمده و رأی بدهند و ان‌شاءالله بهترین‌ها برگزیده شوند و مجلس خوبی در آینده پیش روی ما باشد. انشاءالله.

روحانی در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایلنا درباره آمار کشته شدگان حوادث آبان و همچنین برخی بحث‌ها در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی و بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس گفت: همه احزاب و جناح‌ها باید از این ذهنیت خارج شوند که یک جناح باید کشور را در اختیار داشته باشد و همه احزاب، جناح‌ها و گروه‌ها در حد خودشان حق دارند و باید حضور داشته باشند و فعال باشند.

وی افزود: معنی ندارد که مثلاً در کشور یک جناح یا حزب حاکم مطلق باشد و این به نفع کشور نیست و به ضرر کشور است.

یک شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند

رئیس جمهور با بیان اینکه بعضی چیزها به اعتماد مردم لطمه زده است و باید تلاش کنیم این اعتماد را برگردانیم،‌ گفت: در حوادث آبان، در روز جمعه علامتی داده شد که به اعتقاد من غلط بود. صبح جمعه که بنزین با نرخ جدید به مردم عرضه شد و مردم خرید و فروش را انجام می‌دادند، ما هیچ مشکلی تا ظهر و عصر نداشتیم ولی غروب جمعه حرکت‌هایی در فضای مجازی شروع شد که علامتش این بود که در این طرح توافق همگانی نیست؛ یعنی گویی یک موضوع اختلافی هست و یک شکاف حاکمیتی را به نادرست القا کردند.

روحانی ادامه داد: بعضی از مردم هم فکر کردند که عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف هستند و حتی بعضی‌ها گفتند که ما یکشنبه صبح این طرح را برمی‌گردانیم و طرح چند فوریتی خواهیم داد و این حرفها ذهن مردم را مغشوش کرد.

وی با بیان اینکه در موضوع حامل‌های انرژی تصمیم تنها دولت نبود بلکه تصمیم کل نظام بود،‌گفت: یعنی این تصمیم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی اتخاذ شده بود و هر سه قوه در آنجا حضور دارند و هر سه قوه رای داده بودند و به اتفاق آرا تصویب شده بود. همچنین رهبری آن را تایید کرده بود؛ بنابراین همه باهم و کل نظام در این زمینه تصمیم اتخاذ کرده بودند ولی تا صبح یکشنبه این تردید را مرتب نشر می‌دادند که اختلاف است و نظرات متعددی وجود دارد؛ تا اینکه مقام معظم رهبری در بیاناتشان تصریح فرمودند و این شبهه برطرف شد و غروب همان روز شرایط عادی شد. 

وی با بیان اینکه این مشکلات از شبهه افکنی آگاهانه یا نا آگاهانه شروع شد، بیان داشت: البته رسانه‌های خارجی هم خیلی در این زمینه نقش داشتند.

درباره هواپیمای اوکراینی یک اشتباه موردی رخ داد 

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی خاطرنشان کرد: یک اشتباه موردی رخ داد و این اشتباه آن‌قدر عجیب و غریب بود که اگر کسی می‌گفت این حادثه و اشتباه اتفاق افتاده، من نمی‌توانستم باور کنم و همین الان هم برایم سخت است.

وی افزود:‌ ما در جنگ بودیم و من هفت سال مسئول پدافند هوایی بودم و چنین حادثه‌ای نه در زمان جنگ، بلکه در تاریخ ایران رخ نداده و هیچ‌وقت چنین حادثه‌ای نداشته‌ایم که در پایتخت کشور، کنار فرودگاه بین المللی و در روت پروازی چنین خطایی صورت گیرد و این برای همه عجیب بود که آیا واقعاً چنین چیزی می‌شود؟

روحانی با بیان اینکه می بایست یک مقام مسئول اطلاع می‌داد که چنین حادثه ای رخ داده است، گفت: هر چند تخمین‌هایی در ذهنمان مخصوصاً از روز پنجشنبه بود ولی آن مقام مسئول باید رسماً به ما می‌گفت که چنین اتفاقی افتاده و یا نیفتاده است. کمی طول کشید و ممکن بود که این روند مقداری تسریع شود و مثلاً پنجشنبه غروب به جای شنبه صبح اعلام می‌شد و این لطمه زد؛ اما به نظر من تعمدی در کار نبود که به اعتماد مردم لطمه بزند.

رئیس جمهور ادامه داد: به هر حال همان نیروی مسلحی که برای ما در طول تاریخ افتخارات فراوانی آفریده، این اشتباه را برعهده گرفت و از مردم هم عذرخواهی کرد.

نحوه کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ستایش می‌کنم

روحانی با بیان اینکه نحوه کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ستایش می‌کند،‌ اظهار داشت: چون هم در داستان شهادت سردار شهید سلیمانی پاسخ سریع و قاطع داد و هم در این اشتباه در اولین فرصت ممکن آمدند و از مردم عذرخواهی کردند و به مردم اعتماد دادند که کاری خواهند کرد که چنین اشتباهی هیچ وقت در تاریخ ایران رخ ندهد؛ بنابراین ما نباید بگذاریم این حوادث به انسجام ما لطمه بزند و ما را از هم جدا کند.

مردم اشتباه نمی‌کنند

روحانی با تاکید بر اینکه حزب، جناح و رقابت سرجایش خوب است و باید موقع انتخابات رقابت کنیم و بعد، به هرکس برنده شد تبریک بگوییم و به او تا انتخابات بعدی کمک کنیم،‌ اظهار داشت: اشکال ما این است که در این داستان رقابت را ادامه می‌دهیم و انتخابات هم که تمام می‌شود باز رقابت را ادامه می‌دهیم و باز می خواهیم به مردم بگوییم که شما اشتباه کرده‌اید؛ در صورتی که مردم اشتباه نمی‌کنند.

وی ادامه داد:  ما می خواهیم بگوییم شما اگر به این آقای «الف» رای داده‌اید، اشتباه کرده‌اید و ما به شما گفته بودیم که «ب» بهتر است و چرا شما «الف» را انتخاب کردید؟

روحانی تاکید کرد: انتخابات همین است و ممکن است جناح ما و جناح دیگر نظری داشته باشد و ما این نظر را به ملت عرضه می‌کنیم و وقتی اکثریت قاطع مردم رای دادند، همه باید تسلیم شویم. مشکل ما اینجاست که  بعضی از احزاب و گروه ها در برابر ملت تسلیم نمی‌شوند و باز هم ادامه می‌دهند؛ این را باید رفع کنیم و در قواعد بازی اشکالاتی داریم که باید اصلاح کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: شرایط ما به گونه‌ای است که باید در کنار هم باشیم تا از این مسیری که دشمنان ما برایمان سخت کرده‌اند، به خوبی عبور کنیم.

روحانی در پاسخ به یک خبرنگار آزاد آمریکایی در مورد تلاش واشنگتن برای تغییر رژیم در ایران و نگاه ایران به تغییر رژیم در ایالات متحده آمریکا تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است، این است که مسئولین آمریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند و آنچه به نفع مردم آمریکا و ملت‌های منطقه است را انتخاب کنند؛‌ حال هر حزب و هر فردی که هست.

آمریکا باید یکجانبه‌گرایی را فراموش کند و رهبری دنیا را از یاد ببرد

وی با تاکید بر اینکه آنچه برای ما مهم است این است که کسی در کاخ سفید باشد که درست محاسبه کند و مسیری را برگزیند که به نفع همه است، تصریح کرد: آمریکا باید یکجانبه‌گرایی را فراموش کند و رهبری دنیا را از یاد ببرد؛ چون نه آمریکا رهبر دنیاست و نه یکجانبه‌گرایی پیروز می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر این دو را آمریکایی‌ها و آنهایی که بر کاخ سفید حاکم می‌شوند رها کنند و چند جانبه‌گرایی را انتخاب کنند و خود را رهبر دنیا ندانند و برای همه ملت‌ها و حکومت‌های قانونی ارزش قائل شوند، می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم.

ظرف چند هفته آینده در زمینه مکانیزم ماشه هیچ اتفاقی نمی‌افتد

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری الجزیره مبنی بر اینکه نظر او درباره به خطر افتادن برجام  و فعال شدن مکانیزم ماشه چیست؟ گفت: ظرف چند هفته آینده هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ در برجام تعهداتی ما داریم و تعهداتی هم طرف مقابل.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا ما تعهدات خود را کاهش دادیم و امروز هم در فعالیت هسته‌ای به تعهدات برجام پایبند نیستیم، بلکه به آژانس پایبندیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بعد از روندی که اخیرا برخی کشورهای اروپایی با عنوان مکانیزم ماشه طی کردند به آنها گفتیم چنین عملی از لحاظ حقوقی درست نیست و این را به آقای جوزف بورل [مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا] در تهران گفتیم که به نظر رسید پاسخ من را پذیرفته یا لااقل برای آن جوابی ندارد.

وی افزود: ما به اروپایی ها گفتیم که استفاده از این مکانیزم به نفع هیچ کس نیست و خودشان می دانند که در پایان آن چه اتفاقی می‌افتد؛ این را در نامه ای صریحا به رهبران کشورهای اروپایی اعلام کردم و آقای بورل هم گفت که فعلا برای زمان نامعلومی این مکانیزم را کنار گذاشتیم و امیدواریم که اروپا هم راهی برای رسیدن به یک شرایط مناسب پیدا کند و همه به برجام بازگردیم.

روایت روحانی از کُرنولوژی حادثه هواپیمای اوکراینی

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا درباره نحوه اطلاع دولت از سانحه هواپیمای اوکراینی و چرایی کلیر نشدن آسمان در آن زمان، گفت: در موضوع هواپیمای اوکراینی حادثه صبح چهارشنبه اتفاق افتاد که ما هم در دولت بودیم، آنچه در دولت مطرح شد، یک سانحه بود و وزیر راه آن را مطرح کرد که من گفتم این 737 مکس بود یا ورژن دیگری بود؟ که او گفت من نمیدانم و من هم گفتم ببینید این ورژن حادثه ساز است یا نه.

وی افزود: بعدازظهر آن روز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت البته درباره هوپیما نبود بلکه درباره عکس العمل‌های آمریکا پس از حمله به عین الاسد بود. این جلسه از ساعت 3 تا 5:15 بود و آخر جلسه هم درباره هواپیما باز بحث سانحه مطرح شد.

روحانی گفت: همان شب که رئیس جمهور اوکراین با من صحبت می کرد، لحنش متفاوت بود، شاید اطلاعی از دیگر کشورها به او داده بودند، شب با وزیر راه مفصل صحبت کردم که او باز هم گفت که این سانحه بوده به دلیل اینکه پدافند هوایی می گفت شلیکی صورت نگرفته است. پنجشنبه شبهات بیشتر شد و همان شب یعنی پنجشنه شب با رئیس ستادکل صحبت می‌کردم، که تقریبا این احتمال قوی بود؛ به ایشان گفتم اگر همینجور فکر می‌کنید، الان اعلام رسمی کنید؛ او گفت ما هنوز شبهاتی داریم و فردا در دبیرخانه جلساتی داریم آنجا بررسی و نهایی می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بعدازظهر جمعه تقریبا جمع بندی آنها این بود که خطای انسانی صورت گرفته است، من گفتم اعلام کنید که گفتند داریم بیانه اش را می نویسیم. ساعت 4:30 بعدازظهر رئیس ستادکل با من تماس گرفت و آنجا برای اولین بار رسما به من این موضوع را گفتند؛ که جلسه شورای عالی امنیت ملی همان شب تشکیل شد، آنجا بحث مفصل شد و بیانیه‌ای هم که ستادکل آماده کرده بود مطرح شد و تصمیم گرفته شد اعلام شد و ساعت 12 دیدم اعلام نشد و نهایتا صبح اعلام شد.

وی با بیان اینکه این موضوع را می‌شد زودتر اعلام کرد، تصریح کرد: به طور طبیعی اینقدر این خبر عجیب و غریب بود که یک سیستم پدانفدی جدای از شبکه پدافندی در جایی بوده و این کار را کرده، غیرقابل باور بود.

روحانی با بیان اینکه کُرنولوژی کل داستان این بود و الان هم مسیر را دنبال می کنیم،‌گفت: عمدتا با اوکراینی ها صحبت می کنیم و امیدورام حل و فصل نهایی شود.

کلیر شدن آسمان بر عهده چه کسی است؟

رئیس جمهور همچنین در این باره که کلیر شدن آسمان به عهده چه کسی بوده؟، بیان کرد: آسمان ما همیشه باز است، در یک شرایطی آسمان باید در یک بخشی بسته شود، اینجا باید هواپیمایی کشوری نوتام دهد، این را هواپیمایی کشوری اعلام می‌کند؛ اما اینکه چه کسی می گوید که این نوتام را صادر کند، یکی هواشناسی است که می‌گوید در این منطقه شرایط جوی نامساعد است و یا نیروهای مسلح یعنی ستادکل نیروهای مسلح است که می‌گوید این فضا بسته شود.

وی افزود: دولت در این زمینه مسئولیتی برای کلیر کردن اصلا بر عهده ندارد؛ در مسائل امنیتی مربوط به نیروهای مسلح می‌شود و آنها معمولا اعلام می‌کنند.

آمارهای رسانه‌های خارجی درباره کشته‌شدگان حوادث آبان نادرست است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار مجله نیویورکر مبنی بر اینکه تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه چند نفر است، گفت: در این حادثه البته رسانه های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و عددهای عجیبی را گفتند؛ اینها کاملا نادرست و ناصحیح بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: از ابتدا هم گفته بودم در این زمینه مشخص شود آنهایی که از نیروهای خودی هستند یعنی از بسیج و نیروهای انتظامی و مردم عادی هستند، کاملا مشخص شود و آنهایی که جزو معترضین بودند و یا تهاجم کردند به یک مرکز نظامی از هم تفکیک شوند.

آمار کشته شدگان در اختیار پزشکی قانونی است

وی گفت: اینکه چند نفر کشته شدند، این آمار در اختیار پزشکی قانونی است و اگر ابعاد آن برای پزشکی قانونی مشخص است،‌ می‌توانند اعلام کنند. اما آماری که تاکنون ما داریم، با آنچه در رسانه‌ها اعلام شده، خیلی فاصله دارد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره لوایح مربوط به FATF و امکان قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این نهاد، اظهار داشت: مجلس آینده که تشکیل می شود و مردمی که پای صندوق رای می روند، امیدواریم مجلس آینده و دولت بتوانند با هماهنگی بیشتری با هم کار کنند. بعنوان رئیس دولت برای من جای تاسف است که لوایح مختلفی را به مجلس دادیم که برخی مورد بررسی قرار گرفت و برخی نگرفت.

رئیس جمهور ادامه داد: مثلا لایحه جامع انتخابات که لایحه بسیار خوبی بود، متاسفانه کنار رفت و امروز می بینیم که با مشکلاتی مواجه هستیم. یا سه لایحه مهمی که در برابر شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد که ارائه دادیم هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است. لوایح پالرمو و الحاق به کنوانسیون CFT این دو را دولت تصویب کرد و به مجلس داد و در آنجا هم تصویب شد. در شورای نگهبان هم بررسی شد.

وی افزود: متاسفانه این به مجمع رفت، اما نه با روال معمولی که ما می شناسیم؛ اخیرا چیز دیگری مرسوم شده و آن گروهی تحت عنوان هیأت عالی نظارت است که بیایند بگویند این لایحه‌ای که دولت فرستاده یا مجلس تصویب کرده، با مصوبات مجمع یا سیاست‌های کلی که مجمع تصویب کرده سازگاری ندارد.

روحانی گفت: یعنی مجمع که قرار بود اختلاف مجلس و شورای نگهبان را برطرف کند، امروز خود به یک طرف دعوا تبدیل شده است. به هر حال موضوع به این صورت درآمده و این دو لایحه گرفتار این روند شده است. این لوایح را دولت قبول دارد و مدت‌ها روی آن فکر کرده و چهارچوب‌های روشن دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: امام(ره) بیانی دارند در آغاز تشکیل مجمع. امام می فرمایند: «اگر یک چیزی را دولت گفت مصلحت کشور است و لازم است و رفت در کمیسیون مجلس و آنها هم همین تشخیص را دادند، و مجلس هم تشخیص داد، این کافی است برای مصلحت و نیاز به چیزی ندارد؛ ولی برای احتیاط بیشتر من جمعی را تشکیل می دهم تا بین شورای نگهبان و مجلس هم اگر اختلافی است، آن را برطرف کنند».

وی با بیان اینکه من بسیار متاسفم از آنچه امروز پیش آمده، اما دیگر از توان دولت خارج است، بیان داشت: من حضورا چند بار خدمت مقام معظم رهبری صحبت کردم و ایشان صریحا فرمودند من نسبت به لوایح دولت نظر مخالفی ندارم. بنابر این لوایحی که دولت تقدیم کرده،‌ رهبری نسبت به آن مخالفتی ندارند ولی در مجمع دچار این پیچ و خم شده است.

 تلاش می‌کنیم در اجلاسیه آتی FATF به لیست سیاه باز نگردیم

رئیس جمهور گفت: اینکه گروه ویژه مالی چه نظری خواهد داد و چه مشکلاتی پیش خواهد آمد، ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد در اجلاسیه آتی به لیست سیاه برنگردیم. ما در لیست سیاه بودیم، اما این دولت کاری کرد که از لیست سیاه خارج شویم و می‌رفتیم به سمتی که حل نهایی شود، اما متاسفانه داریم برمیگردیم.

روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که در FATF مشکلی برایمان پیش بیاید

روحانی با بیان اینکه در شرایط امروز روابط بانکی آنچنانی با دنیا نداریم که بگوییم مشکلی برایمان پیش می آید، گفت: شرایط بانکی همیشه اینطوری نمی ماند، بلاخره از آن عبور می کنیم و وقتی عبور کردیم برای ما مشکلاتی به وجود می آید.

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر مبنی براینکه «براساس افکارسنجی نهادهای مختلف مردم گرانی، تورم و مشکلات معیشتی و بیکاری و مدیریت ناکارآمد را به عنوان مسائل اساسی کشور بیان کرده‌اند اما شما در اظهارات‌تان کمتر جایگاهی به این مسائل اختصاص داده‌اید و در مقابل به توافق نیمه‌جان برجام، شورای نگهبان و برخوردهای قضایی بیشتر صحبت کرده‌اید و حتی وقتی زمانی که بحث افزایش قیمت بنزین مطرح شد و مردم به آن اعتراض کردند شما در پاسخ به این اعتراضات لبخند زدید و از این موضوع عبور کردید؛ سؤال من آن است که شما چه زمانی صدای اعتراض مردم را در برابر گرانی‌ها، تورم و مشکلات در سال‌های پایانی دولت خواهید شنید و آیا دولت اراده‌ای برای آن دارد که سیاست خود را برای پاسخ به مطالبات مردم تغییر دهد؟» گفت: نمی‌دانم شما به روند کار دولت اشکال دارد یا لبخند من؟

اینکه زندگی مردم طبق مراد و مطلوب‌شان نیست کاملاً درست است

وی افزود: اینکه مردم مشکل دارند حتماً اینگونه است. اینکه زندگی مردم طبق مراد و مطلوب‌شان نیست کاملاً درست است؛ کشور ما با تحریم بی‌سابقه‌ای در تاریخ مواجه شده که این تحریم در دنیا بی‌سابقه است که یک کشور نتواند صادرات به ویژه در بخش انرژی مشکل داشته باشد.

رئیس جمهور گفت: وقتی فشار وارد می‌شود حتماً تأثیرگذار است و ما نمی‌توانیم از اثر آن فرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم که 12.5درصد رشد آن سال بود. این رشد در دنیا مقام اول را داشت؛ این رشد به دلیل آن بود که برجام اجرا شده بود و توانستیم روابط اقتصادی با دنیا برقرار کنیم ضمن اینکه صادرات نفت‌مان در طول روز از یک میلیون بشکه به 2میلیون و 700 هزار بشکه رسیده بود و بر همین اساس زندگی مردم خوب شده و تورم تک رقمی شده بود.

اگر به صدای اعتراض مردم گوش ندهیم حتماً گوش‌مان ایراد دارد 

روحانی گفت: ما همواره به صدای اعتراض مردم گوش می‌دهیم و اگر همین کار را نکنیم حتماً گوش‌مان ایراد دارد لذا حتماً باید به اعتراضات گوش دهیم. کشور متعلق به مردم بوده ضمن آنکه آنها ولی‌‌نعمت ما هستند و مشروعیت ما از آنها است.

رئیس جمهور افزود: زمان مناسبی باید درباره بنزین توضیح دهم که اگر گرانی بنزین باعث اعتراضات شده بود چرا صبح، ظهر و عصر جمعه چنین خبری نبود؛ از وقتی شکاف حاکمیتی از سوی عده‌‌ای آغاز شد اعتراضات از شنبه شروع شد.

وی گفت:‌ وقتی اعتراضات بنزینی بخواهد آغاز شود از همان لحظه‌ای که گران شده است  شروع می‌شود.

در موضوع بنزین حتی یک ریال از پول بنزین برای مخارج دولت نیست

روحانی افزود:‌ در موضوع بنزین حتی یک ریال از پول بنزین برای مخارج دولت نیست و از آن استفاده نمی‌کند؛ کل اضافه درآمد بنزین به مردم (همان 60 میلیونی که اعلام شده) داده می‌شود.

وی افزود: اگر به آمار تورم در چند ماه پیش توجه کنیم متوجه می‌شویم که تورم نقطه به نقطه 52 بوده است در حالیکه این نرخ طبق اعلام مرکز آمار ایران 26 درصد شده است؛ تورم 12 ماهه ما هم طبق آخرین آمار به 38 درصد رسیده است.

رئیس جمهور گفت:‌ اینکه بخش کشاورزی رشد پیدا کرده است به دلیل فعالیت کشاورزان و حمایت دولت بوده است؛ اینکه فعالیت در بخش صنعت آغاز شده است به دلیل تلاش‌های صنعتگران و کمک دولت بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم ما باید کار دولت را با دولت‌های دیگر مقایسه کنیم که کاری آسان است؛ باید آمار بخش صنعت، سلامت، پتروشیمی و گاز را مقایسه کنیم.

وی با اشاره به مصرف گاز در روزهای سرد هفته گذشته بیان کرد: این مصرف به 600 میلیون متر مکعب در طول روز رسیده است در حالیکه قبل از این دولت کل میزان دولت 620 میلیون متر مکعب بوده است. در حالیکه قرار است میزان تولید گاز کشورمان در پایان سال جاری به 1000 میلیون متر مکعب برسد معنایش ناکارآمدی دولت است؟

رئیس جمهور افزود: قرار است میزان تولید پتروشیمی تا پایان سال جاری 2 برابر شود به طوری که در ابتدای دولت یازدهم میزان تولید 56 میلیون تن بود که قرار است به 100 میلیون تن برسد یعنی 2 برابر؛ میزان تولید بنزین هم در کشور 2 برابر شده و در زمینه گازوئیل هم وضعیت همچنین است.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ خودکفایی و تحولاتی که در کشور ایجاد شده به ویژه در بحث سلامت، روستا و دیگر بخش‌ها کاملاً مشهود است.

واژه ناکارآمدی که برخی رقبا به کار می‌برند جمله دقیقی نیست

وی تصریح کرد: واژه ناکارآمدی که برخی رقبا به کار می‌برند جمله دقیقی نیست بلکه باید آنها به ما کمک کنند؛ در شرایطی که ما تحت فشار آمریکا و فشارهای بین‌المللی که مسبب آن آمریکایی‌ها هستند قرار داریم رقبا باید بیشتر به ما کمک کرده و دولت را یاری دهند.

رئیس جمهور گفت: قطعاً‌ دولت تنها موفقیت کمی خواهد داشت؛ قطعاً مجلس تنها هم موفقیت کمی خواهد داشت. البته قوه قضاییه تنها هم چنین است. لذا هر سه قوه باید در کنار هم باشند.

من از شورای نگهبان انتقاد نمی‌کنم

روحانی اظهار داشت: اینکه شما اعلام کردید من از شورای نگهبان انتقاد می‌کنم، اینگونه نیست چرا که من اصلاً اسمی از آنها نبردم بلکه من گروه نظارت را گفتم.

وی خاطرنشان کرد:  انتقاد هم اشکالی ندارد و اگر از من اشکال می‌گیرند که چرا انتقاد می‌کنید ما هم انتقاد نکنیم؛ من به عنوان رئیس جمهور مؤظف هستم برای اجرای قانون اساسی و جایی که می‌بینم این قانون در حال نقد است به مردم اطلاع داده و انتقاد کنم.

رئیس جمهور گفت: تنها رئیس جمهور وظیفه دارد که برای اجرای قانون اساسی نظارت کند؛ قانون متولی دارد که مجلس یا برخی موارد قوه قضاییه وظیفه دارند. 

ای کاش ما هم مانند شورای نگهبان ناظر بودیم 

روحانی تصریح کرد: رئیس جمهور متولی، ناظر و حتی بالاتر از ناظر مسئول اجرای قانون اساسی است؛ ای کاش ما هم مانند شورای نگهبان ناظر بودیم و می‌گفتند رئیس جمهور ناظر بر قانون اساسی است.

وی افزود: مسئولیتی که به رئیس جمهور داده‌اند بالاتر از نظارت بر قانون اساسی است بلکه مسئول اجرای آن است.

رئیس جمهور گفت: من درباره عدم اجرای قانون اساسی در برابر مردم نقد کردم که این را هم تحمل نکردند؛ می‌خواهید این را هم تعطیل کنید.

روحانی در ادامه نشست خود با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 24 که پرسید: «آیا امید دارید که در سال 1400 دولت را بدون تحریم تحویل خواهید داد»، گفت: حتما ناامید نیستم، البته کار سختی است. گرچه ما دولت را در حال تحریم تحویل گرفتیم.

وی افزود:‌ زمانی که دولت را تحویل گرفتم، در تحریم بودیم البته تحریم در آن زمان کمتر از شرایط امروز بود و در آن زمان 900 هزار بشکه در روز نفت می‌فروختیم. 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ در آن زمان شرایط به گونه‌ای بود که امید چندانی به موفقیت در مذاکرات  نداشتیم و برخی از دوستان ما هم این را خوشبینی می‌دانستند که بتوانیم با 6 کشور مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم. ولی ما با امیدواری کار را  دنبال کردیم و به نتیجه رسیدیم. گرچه یکمی دیرتر از زمانی که پیش‌بینی می‌کردیم به نتیجه رسیدیم.

روحانی ادامه داد: پیش‌بینی من این بود که در سال 93 در مذاکرات به نتیجه برسیم اما در سال 94به نتیجه رسیدیم لذا با تاخیر مواجه شدیم که در اینجا نمی‌خواهم به دلایل آن اشاره کنم اما به هر حال به نتیجه‌ای که مطلوب ما بود رسیدیم.

 وی با بیان اینکه بعد از آن با دولت نااهلی در آمریکا مواجه شدیم که تنها نسبت به ما نااهل نیست، تصریح کرد:‌ این دولت نسبت به تمدن بشریت نااهل است و ببینید با دیگر کشورها، ‌حتی دوستان و متحدان خود چگونه رفتار می‌کند. این دولت نااهل از توافق خارج شد و تحریم حداکثری را برای ما اعمال کردند. آنهم با هدف‌هایی که حتما به آن هدف‌ها نرسیده و نخواهند رسید.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در پاسخ به این سوال که پایان دولت موفق می‌شویم تحریم را بشکنیم و یا ناموفق خواهیم بود، باید بگویم تلاش خود را رها نخواهیم کرد. نه امید من از بین رفته و نه تلاش خود را متوقف کرده‌ام و هر وقت شخصی راهی در این زمینه به من نشان داده، از آن فرصت استفاده کردم.

توانستیم در همین شرایط تحریم وارد یک جمع اقتصادی و یک نوع اتحادیه اقتصادی شویم

روحانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما توانستیم در همین شرایط تحریم وارد یک جمع اقتصادی و یک نوع اتحادیه اقتصادی شویم. وارد اوراسیا شدیم و در حال تجارت با آنها هستیم. در همین روندی که تحریم هستیم در حال مذاکره با کشورهایی برای سرمایه‌گذاری هستیم که در برخی موارد موفق بودیم. همچنین در این شرایط طرح صلح هرمز را پیش بردیم و امید داریم که در منطقه بتوانیم مسائل خود را حل کنیم و در مورد مسائل در دنیا هم ناامید نیستیم.

رئیس‌جمهور خطاب به خبرنگار فرانس 24 گفت: اینکه شما فرمودید در مجلس بعدی شرایط ما سخت‌تر می‌شود، باید بگویم قضاوت در حال حاضر زود است. من کاری ندارم چه جناحی در مجلس آینده روی کار می‌آید اما توقع دارم که دولت و مجلس بتوانند در زمینه مصالح و منافع ملی کنند.

وی ادامه داد: در همین مجلس کنونی که به گفته شما با هم خوب هستیم،‌ یکسری لوایح فرستادیم که به  نتیجه نرسید و باز هم ما متوقف هستیم. بیش از دو سال است در حال تلاش برای تشکیل وزارت بازرگانی هستم و می‌دانم که تشکیل چنین وزارتخانه‌ای چقدر ضروری است و یک لایحه با قید دوفوریت به مجلس فرستادیم. اما هنوز در این مجلس متوقف شده است. 

اگر لایحه جامع انتخاباتی تصویب می‌شد، به  نفع انتخابات بود

روحانی بر همین اساس گفت: بنابراین مشکلاتی داریم و دائم نمی‌توانم به مردم بگویم که وزارت بازرگانی مورد نظر من تشکیل نشد. در حالی که می‌دانم اگر این وزارتخانه تشکیل می‌شد به نفع مردم بود و می‌دانم که اگر لایحه جامع انتخاباتی که ما به مجلس دادیم تصویب می‌شد، به  نفع انتخابات بود. اما به هر حال مجلس نیز دارای حقوق و اختیاراتی است و مجلس آینده هم حقوق و اختیاراتی دارد. 

قضاوت در مورد کار ما با مجلس بعدی برای رفع تحریم‌ها زود است

وی ادامه داد: داور بین ما و مجلس آینده در هر فرم و گروهی که باشد، قانون اساسی است و امیدواریم مجلس آینده به قانون اساسی متعهد باشد و دولت نیز به قانون اساسی متعهد باشد. اگر هر دوی ما به قانون اساسی متعهد باشیم راه برای ما وجود دارد. لذا قضاوت در مورد این موضوع که کار ما با مجلس بعدی برای رفع تحریم‌ها، کمی سخت‌تر خواهد شد، زود است. 

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه خراسان که پرسید: «طبق آخرین آمار بانک مرکزی امسال 28 درصد رشد نقدینگی داشتیم که این رشد نقدینگی برای کشور مناسب نیست لذا دولت چه تدبیر و اقدامی برای مهار نقدینگی داشته است؟»، گفت: نقدینگی در حال حاضر 25 درصد است که متوسط 50 سال اخیر است. سال‌هایی هم در دولت قبل داشتیم که نقدینگی به 27 تا28 درصد رسیده بود. لذا به طور متوسط در 50 سال گذشته رشد نقدینگی به 25 درصد رسیده است.

رشد نقدینگی همواره بد نیست

روحانی با بیان اینکه رشد نقدینگی همواره بد نیست،‌گفت: بانک مرکزی اعلام کرده که دلیل این رشد نقدینگی 28 درصدی، بر مبنای افزایش خالص ذخایر بانک مرکزی است. لذا اگر علت را ضمیمه آن کنیم متوجه می‌شویم این رشد نقدینگی بد نیست یعنی اگر بانک مرکزی بخواهد ذخایر خود را بالا ببرد ناچار به خرید ریال است. 

وی بر همین اساس تاکید کرد: بنابراین اگر افزایش نقدینگی به دلیل افزایش خالص دارایی‌های بانک مرکزی باشد، مشکلی را ایجاد نمی‌کند و مبنای این سه درصد همین است. البته این حرف درست است که باید همواره تلاش کنیم، نقدینگی را کنترل کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نقدینگی یا به دلیل بدهی دولت ایجاد می‌شود و یا بانک‌ها درست می‌کنند و اضافه برداشت انجام می‌دهند که منجر به رشد نقدینگی می‌شود. گرچه یک مقداری از نقدینگی طبیعی است چرا که وقتی یک ثروتی دارید، این ثروت در سال آینده به طور طبیعی حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است. لذا نقدینگی به صورت طبیعی بالا می‌رود و در حد 20 تا25 درصد طبیعی به نظر می‌آید. 

رئیس دولت دوازدهم در پایان سخنان خود گفت: نقدینگی در حال حاضر چند درصد بالاتر از میزان طبیعی است که البته دلیل این افزایش نیز بد نیست. البته دولت هم همواره برای کنترل نقدینگی تلاش می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: