کد خبر: ۴۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
وزیر امور خارجه با اشاره به نقش شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقویت محور مقاومت، تأکید کرد این شهادت، شکست بزرگی برای همه طرف‌های مدعی صلح در جهان بود.

به گزارش آوای نشاط، به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه چهلمین روز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پایگاه خبری «العهد» لبنان، با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به گفت‌وگو نشست.

ظریف تأکید کرد که حاج قاسم، «نماینده موضع جمهوری اسلامی در منطقه بود و ترور بزدلانه و فریبکارانه شهید سلیمانی توسط آمریکایی‌ها، شکست بزرگی برای منطقه و همه طرفهای مدعی صلح در جهان بود».

وی ادامه داد: «پس از شهادت سپهبد سلیمانی مشاهده کردیم که در منطقه به ویژه عراق، ایران و برخی کشورهای جهان، چه اتفاقی افتاد. همه نگاه‌ها، بیشتر به سیاست مخرب آمریکا در منطقه جلب شد و از این مسئله می‌توان برای تقویت محور مقاومت استفاده کرد».

وی با اشاره به فرمایشات آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهید سلیمانی، به نقل از ایشان گفت: «رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند که این مسئله، عزم مردم فلسطین و محور مقاومت را در برابر اقدامات خصمانه و خطرناک آمریکا در منطقه، بیشتر جزم کرد. از سوی دیگر، این مسئله میزان قدردانی ملتهای منطقه از اشخاصی را نشان داد که به خاطر آنان، جان خود را فدا کردند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که نقش شهید سلیمانی و همرزمان شهیدش در مسیر قدرت محور مقاومت چیست، تصریح کرد: «شهدای مقاومت در دوران زندگی و پس از شهادت خود، الهام‌بخش هستند. شهادت آنان نشان داد که راه ایثار و شهادت، راه درستی برای مقابله با تکبر استکبار جهانی است. همچنین مشخص شد که هر کس جنایت ترور آنان را مرتکب شد، بی شک به زباله‌دان تاریخ، انداخته خواهد شد. این مسئله را در سخنرانی ترامپ و متوازن نبود متن سخنرانی‌اش مشاهده کردید».

معامله قرن، تبلیغات انتخاباتی برای ترامپ و نتانیاهو بود

ظریف در بخش دیگر این مصاحبه، به مسئله صلح تحمیلی آمریکا موسوم به «معامله قرن» پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم یکی از ابعاد اقدام ترامپ و نتانیاهو درباره معامله قرن، مربوط به انتخابات بود؛ زیرا هر دو نفر آنان، به پیروزی در انتخابات نیاز دارند تا در منصب خود باقی بمانند و چه بسا هر کدام از این دو، نیازمند پیروزی طرف دیگر بود. لذا ترامپ نیازمند موفقیت نتانیاهو در انتخابات بود و نتانیاهو نیز نیازمند بقای ترامپ در قدرت».

وی ادامه داد: «من فکر می‌کنم که واکنش ضعیف برخی از سران کشورهای عربی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها اخیرا احساس می‌کنند که این سران، که سرنوشت خود را به دست آمریکا و رژیم صهیونیستی گره زده‌اند، اگر این طرح بسیار سخیف علنی شود، جرأت نخواهند کرد و نخواهند توانست هیچ واکنش جدی نشان دهند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که آمریکا با اعلام این طرح، یک پروژه سیاسی و قانونی مربوط به ملت فلسطین را نادیده گرفت و این طرح در واقع، «یک معامله تجاری برای تثبت مالکیت اشغالگر [اسرائیلی] است. این نشان می‌دهد که برخی از رهبران کشورهای عربی، در خصوص روابط خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی، محاسبات خطرناکی دارند و این مسئله باید اصلاح شود».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره واکنش کشورهای عربی به معامله قرن، خاطر نشان کرد: «اگر بخواهیم درباره واکنش جهان عرب، سخن بگوییم، بر همگان مشخص بود. [این واکنش] توأم با خشم و غضب از اعلام این طرح توسط آمریکا بود.».

آمریکا میانجی خوبی برای حل مسئله فلسطین نیست

وی ضمن انتقاد از پذیرش آمریکا به عنوان میانجی در مسئله فلسطین توسط برخی حکام کشورهای عربی، تصریح کرد: «یکی از بزرگترین اشتباهاتی که جهان عرب از سال 1990 و قبول معاهدات اسلو و مادرید، مرتکب شده، پذیرش آمریکا به عنوان میانجی بود. آمریکا در موضوع فلسطین، از یک طرف معین (رژیم صهیونیستی) جانبداری می‌کند و به هیچ وجه، در حل این مسئله، میانجی نبوده است. حداقل فلسطینی‌ها امروز به این نتیجه رسیدند که آمریکا در مسئله فلسطین، میانجی نیست، بلکه آشکارا، از یک طرف جانبداری می‌کند».

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: