کد خبر: ۴۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸
مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه دو طرح را که خواستار کاستن از اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران است به تصویب رساند.

به گزارش آوای نشاط، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه دو طرح را که خواستار کاهش اختیارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای انجام اقدامات نظامی ضد ایران است را به تصویب رساند. 

طرح نخست که خواستار جلوگیری از تأمین منابع مالی لازم برای اقدام نظامی علیه ایران است با ۲۲۸ رأی موافق و ۱۷۵ رأی مخالف تصویب شد. 

«رو کانا»، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا این طرح موسوم به «قانون عدم جنگ با ایران» را ارائه کرده بود. طرح کانا خواستار محروم کردن پنتاگون از منابع مالی لازم برای اقدام نظامی علیه ایران بدون اخذ مجوز قبلی از کنگره است. طرح موازی این طرح در مجلس سنا را «برنی سندرز» در مجلس سنا ارائه کرده است. 

علاوه بر طرح کانا، یک نماینده دموکرات دیگر هم طرحی ارائه کرده که از طریقی دیگر خواستار کاستن از اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران است. 

طرحی که «باربارا لی»، نماینده دموکرات کالیفرنیا ارائه داده به دنبال لغو قانونی مصوب سال ۲۰۰۲ است که ترامپ از آن برای صدور مجوز ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده کرده بود. 

این طرح با ۲۳۶ رأی موافق در برابر ۱۶۶ رأی مخالف به تصویب رسید و خواستار لغو «قانون مجوز استفاده از زور نظامی» است. 

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قبل از رأی‌گیری بر سر این طرح‌ها گفت: «اعضای کنگره نگرانی‌هایی جدی و فوری درباره تصمیم رئیس‌جمهور برای خصومت‌ورزی با ایران و نداشتن هیچ راهبردی در قبال ایران دارند.»

هیچ‌کدام از این دو طرح هنوز به قانون تبدیل نشده‌اند. تبدیل شدن این طرح‌ها منوط به این است که مجلس سنای آمریکا هم نسخه‌های موازی این طرح‌ها را به تصویب برساند. پس از تأیید این طرح‌ها در سنا، آنها باید به امضای دونالد ترامپ برسند. 

کاخ سفید پیش از این هر دو طرح را به وتو تهدید کرده است. نمایندگان کنگره برای عبور از وتوی ترامپ به حمایت دست‌کم دو سوم اعضای کنگره نیاز دارند. 

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، ترامپ ، آمریکا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: