کد خبر: ۴۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
در درگیری‌های شدیدی که هفته گذشته میان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و حزب‌ اصلاح در جبهه «نهم» رخ داد، دست برتر با ارتش یمن بود و موفق به تسلط بر مناطق راهبردی در این جبهه شد.

به گزارش آوای نشاط، عناصر وابسته به «منصور هادی» از اوایل هفته‌ای که گذشت عملیاتی جدید برای تصرف شرق و شمال شرق صنعاء و با هدف زیرآتش بردن صنعاء آغاز کرده‌اند اما با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در جبهه نَهِم، زمین‌گیر و ناچار عقب‌نشینی شدند.

«نَهِم» در شمال شرق استان «صنعاء» دروازه ورود به پایتخت قلمداد می‌شود. این جبهه طی یک هفته گذشته شاهد نبرد میان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن است و ارتش یمن در جدیدترین دستاورد، موفق شده رشته کوه‌های راهبردی نَهِم در شرق صنعاء با مساحتی حدود سه هزار کیلومتر مربع را که به جبهه‌های مأرب مشرف است، به تسلط خود درآورد.

روزنامه «الاخبار» لبنان، در گزارشی در همین ارتباط، امروز شنبه نوشت، سران صنعاء یک هفته‌ای است که درباره سیر اتفاقات در جبهه نَهم توضیحی نداده‌اند؛ سکوتی که ممکن است آرامش قبل از طوفان رسانه‌ای شبیه به عملیات «نصر من الله» [عملیاتی در جنوب عربستان] باشد.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع وابسته به دولت مستعفی آمده است، از شنبه گذشته (۲۸ دی) نیروهای دولت مستعفی با پشتیبانی «شبه نظامیان حزب اصلاح» به سمت مواضع نیروهای صنعاء در «جبل بیاض» پیشروی کردند و بخش‌های گسترده‌ای از آن را گرفتند. از صبح یکشنبه (۲۹ دی) ارتش و کمیته‌های مردمی عملیات گسترده‌ای بر روی کوه‌های «یام» انجام دادند و توانستند ظرف چند ساعت بر آنها مسلط شوند. نیروهای وابسته به صنعاء عملیات دیگری از همین رشته‌کوه به سمت جنوب شهر «مجزر» که مشرف بر «مفرق الجوف» است آغاز کردند، رشته‌کوه‌هایی که هر کسی بر آن مسلط شود تسلط آتش‌باری بر مناطق گسترده‌ای از نهم را به دست می‌آورد.

با رسیدن تجهیزات نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی در روز دوشنبه (۳۰ دی) عملیات سومی از کوه «صلب» علیه خط امدادی اصلی در منطقه «الخانق» تا منطقه «جفینه جدعان» آغاز کرد و کنترل روستای «آل رقیب» را به دست گرفت. آنها همچنین عملیات دیگری از محور چهارم آغاز کردند و توانستند بر منطقه کوهستانی «فرضه نهم» مسلط شوند و خط امدادی را از مرکز قطع کنند. نیروهای هادی و حزب اصلاح که در محل اتصال «الجوف-مأرب-صنعاء» متمرکز بودند پس از قطع خطوط امدادی از شمال (خط جوف) و غرب (خط صنعاء)، خود را در محاصره دیدند.

در ادامه این گزارش آمده، در همین زمان ارتش و کمیته‌های مردمی از محور «هیلان» عملیات خود را علیه نیروهای هادی و اصلاح آغاز کردند و پس از درگیری‌های شدید موفق به تسلط بر «الکساره» و قطه مسیر امدادی اصلی میان مأرب و مفرق الجوف شدند. موضوعی که رسانه‌های حزب اصلاح به آن اذعان و تأکید کردند که نیروهای صنعاء توانسته‌ند بر کوه راهبردی «المنار» در نهم مسلط شوند.


موقعیت مأرب و صنعاء

 

الاخبار افزود، در نتیجه نتایج برعکس متشنج کردن جبهه نهم به دست نیروهای هادی و اصلاح، نیروهای امنیتی در شهر مأرب اقدام به بازداشت‌های گسترده نظامیان به دلیل عدم مشارکت آنها در جنگ کردند و به برخی از آنها اتهام جاسوسی برای انصارالله زده‌اند.

بر اساس این گزارش، «عبدالله سالم النخعی» رئیس ستاد مشترک نیروهای هادی که تلاش می‌کرد با اظهارات خود مبنی بر پیشرفت بسیار در جبهه نهم و کوه‌های الجراشب میان مأرب و الجوف روحیه آنها را بالا ببرد چهارشنبه (دوم بهمن) از مرگ حتمی نجات پیدا کرد زیرا کاروان وی در الجوف هدف موشک و «آر پی جی» قرار گرفت. وی که به سمت جبهه نهم می‌رفت ناچار به بازگشت به مأرب شد. از سوی دیگر «زید الشومی» فرمانده تیپ ۲۰۳ نیروهای هادی در درگیری نهم کشته شد البته برخی منابع اعلام کرده‌اند وی با بمباران جنگنده‌های ائتلاف کشته شده است.

در پایان این گزارش به نقل از منابع قبیله‌ای در نهم آمده است، معادله نظامی به نفع صنعاست و نیروهای ارتش یمن توانسته‌اند به صورت کامل بر فرضه نهم و مفرق الجوف مسلط شوند و جمعه (دیروز) پیشروی زیادی به نهم داشته باشند. منابع وابسته به دولت هادی آنچه رخ داده را «سقوط نهم» خواندند و فعالان وابسته به حزب اصلاح در حال تبلیع این موضوع هستند که این شکست را پاسخی سعودی-اماراتی به حمایت قطر از بازگشت هزاران فرد وابسته به حزب اصلاح در جبهه‌های مرزی جنوبی عربستان در سه ماه آخر سال گذشته و تأسیس اردوگاه‌هایی برای آنها در تعز و دیگر استان‌ها معرفی کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، یمن ، صنعا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: