کد خبر: ۴۶۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
ابوترابی‌فرد در نماز جمعه تهران:
خطیب نماز جمعه گفت: شعار «نه غزه نه لبنان» یعنی ما با اقتدار ایران اسلامی سر نزاع داریم و هدفمان حذف اقتدار ایران است.

به گزارش آوای نشاط، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران پیش از ظهر امروز (جمعه) در مصلی تهران اظهار داشت: ملت ایران بار دیگر با حضور به یاد ماندنی خویش در میعادگاه نماز جمعه هفته گذشته پیوند استوار و مستحکم خویش را با رهبر معظم انقلاب، آرمان‌های بلند امام و شهدا فریاد زدند. ملت با دل‌هایی لبریز از شوق، نشاط، قدرت و با دو یوم‌الله اقتدار آفرین خلق کردند و دیدگانی اشکبار در سوگ شهدا، جانباختگان سانحه هوایی و براداران و خواهرانی که در حضور غرورآفرین مردم کرمان به ملاء اعلی پرواز کردند، داشتند

وی افزود: رهبر انقلاب در این جمعه فراموش ناشدنی، ملت ایران و ملت‌های قهرمان و مقاوم دنیای اسلام را با دو خصیصه صبار و شکور یاد کردند. اشاره به این حقیقت که پیروزی‌ها موفقیت‌ها، یوم الله‌ها، دستاورد دو گوهر گرانبهاست. دستاورد ایمان، معرفت، دانش و عقلانیت و صبر باشکوه، عزت آفرین در کنار این ارزشها و آرمان‌ها، دستاورد فهم نعمت‌های الهی و شکر و سپاس آن نعمت‌هاست.

امام جمعه موقت تهران گفت: طبق آیه قرآن، شما ملت اسلام برای حضور در سه ساحت کلیدی و اقتدار آفرین دعوت شده‌اید. ساحت نخست، صبر فردی است. پیروزی دستاورد صبر و اسقامت در راه است، بدون استقاومت و ایستادگی و پایداری انسان نمی‌تواند قله‌های قدرت را فتح کند. تجربه گرانسنگ ملت ایران پیروزی در پرتو ایمان و صبر است.

ابوترابی فرد اظهار کرد: اخیراً توفیق داشتم خدمت برخی خانواده‌هایی که فرزندانشان و بستگان نزدیکانشان در این حادثه هوایی به شهادت رسیدند، برسم. دنیایی از صبر را دیدم، این صبر دستاورد ارزشمندی را در دنیا و آخرت دارد، آنها از خیل عظیم خانواده شهدا و جانبازان درس صبر و استقامت را آموخته‌اند.

وی ادامه داد: با صبر فردی پیروزی برای جامعه بدست نمی‌آید. پیروزی جامعه اسلامی مرهون صبر جمعی است. خانواده‌ای از سعادت بهره مند است که اعضای آن خانواده صبار و شکور باشند، این خانواده قطعاً به پیروزی و موفقیت می‌رسد. جامعه‌ای جامعه قدرتمند، عزیز و سرافراز است که صبار و شکور باشد.

امام جمعه موقت تهران گفت: من کلامی با خواهرانی داشته باشم که شاید از نعمت حجاب در تراز اسلام برخوردار نباشند اما به طرق مختلف مطلع شدم و خبرهای مختلفی شنیدم که این خواهران به احترام شهید سلیمانی با چادر مشکی در تشییع پیکر او حضور یافتند. می‌خواهم از این جامعه بانوان ایران بخواهم که گوهر حجاب، سعادت شما را در دنیا و آخرت تضمین می‌کند. شهید سلمانی دغدغه شما را داشت و برای امنیت شما جان بر کف داشت و شما قدرشناسی کردید اما قدرشناسی باالاتر آن است که با آراستگی به حجاب چهره تهران را تغییر بدهید.

ابوترابی فرد تاکید کرد: ملت ایران باید با هم صابر باشند و ملت ایران و عراق باید در کنار هم صبر کنند. ملت ایران، عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، بحرین و همه ملت‌های مسلمان منطقه باید در کنار هم و با هم با ملت فلسطین در راه حق صبار و شکور باشند. صبر جمعی نیاز داریم.

وی افزود: دغدغه سردار سلیمانی برای خلق صبر جمعی بود. او می‌خواست که ملت ایران در کنار ملت عراق بایستد و صابر باشد و در کنار ملت یمن و فلسطین و سوریه یک صف واحد را تشکیل بدهد. او دغدغه صبر جمعی را داشت. جامعه صبار و شکور به صبر فردی اکتفا نمی‌کند بلکه صبر جمعی در دستور کار اوست.

امام جمعه موقت تهران گفت: رهبر انقلاب به دو یوم الله اشاره کردند و بدون تردید اگر این میعادگاه به حضور سکاندار خدامحور انقلاب مزین بود، به یوم الله سوم اشاره می‌کردند. یوم اللهی که ملت عراق خلق کرد. ملت عراق در ارهپیمایی میلیونی در کنار ملت ایران، یمن، لبنان و ملت‌های مسلمان منطقه فریاد مرگ بر آمریکا داشتند، این معنای روشن صبر جمعی است.

ابوترابی فرد تاکید کرد: من تردیدی ندارم اگر کارشناسان سیاسی نظامی آمریکا حوادث بعد از شهادت این سردار سلحشور را می‌توانستند تحلیل کنند، قطعاً به این اقدام دست نمی‌زدند. عملیات افتخارآفرین سبزپوشان قدرت آفرین، ابهت آمریکا در منطقه را فروریخت و این آغازی بر پایان نامشروع در منطقه دنیای اسلام شد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این اقدام راه را برای خلق قدرتی دیگر هموار کرد. ستون اصلی سیاست آمریکا در منطقه از دیرزباز فروریخته بود و همپیمانان آمریکا خودر را در معرض فروپاشی می‌بینند و ساختار امنیت در منطقه در دستان قدرتمند ملت‌های مسلمان است. ملت عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین و ترکیه، در کنار هم یک جبهه متحد را در برابر زیاده خواهی آمریکا قرار دادند و مشروعیت حاکمان دست نشانده غرب در منطقه فروریخته است. اسلام در پرتو فهم صحیحی از سلام ناب به مکتب نیرومندی برای تبدیل ملت‌های منطقه به قدرت تعیین کننده تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروز با عملیاتی که رخ داد قدرت نظامی آمریکا در منطقه فروریخت. صبر جمعی این قدرت را آفریده است. برای صبر جمعی دو حوزه را تعریف می‌کنند. یک اینکه ملت‌های اسلام با هم باشید و جبهه متحد شما اقتدار می‌آفریند و شعار نه غزه نه لبنان یعنی ما با اقتدار ایران اسلامی سر نزاع داریم و هدف حذف اقتدار ایران است. عراق منهای ایران کاهش قدرت عراق است. آنها اتحادیه تشکیل می‌دهند و صفوف ملت اسلام را متفرق می‌کنند. در جنگ جهانی برای تجزیه دنیای اسلامی تلاش کردند اما امروز رمز وحدت ملت‌های منطقه این است که با هم باشید. دوم ایستادگی در برابر دشمن است. مبادا صبر شما از آمریکا و گروه‌های تروریستی دست نشانده غرب کمتر باشد.

ابوترابی‌فرد تاکید کرد: ما دغدغه مشکلات ملت‌های جهان زیر چکمه‌های استکبار را داریم. نقش سلیمانی در امنیت اروپا و قاره آسیا بر صاحب‌نظران پوشیده نیست. قدرت نظامی خود را افزایش دهیم، در منطق قرآن قدرت مرز نمی‌شناسد. ملت اسلام باید در عرصه‌های فرهنگی، علمی در مرز قدرت حرکت کند. برتری فناوری نظامی ایران دستاورد کار دانشمندان مجماع دانشگاهی است.

امام جمعه موقت تهران گفت: خلق یک ملت مقتدر و دنیای مقتدر به نور ایمان، اسلام و دانش موجب تشکیل یک جبهه مقاوم همیشه پیروز است.

وی بیان کرد: در آستانه شکل گیری مجلس یازدهم قرار داریم. اولاً ملت عزیز را به حضور یکپارچه در این انتخابات اقتدار آفرین توصیه می‌کنم و ثانیاً به سیاست‌های کلی قانون گذاری ابلاغی رهبری معظم انقلاب که در ششم مهر ماه سال جاری در ۱۷ بند به قوای سه گانه اعلام شد، می‌پردازم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: با تجربه‌ای که در نهاد قانونگذاری دارم می گویم که قانونی که متقن، شفاف، عدالت محور، معطوف به نیازهای اصلی و واقعی، الهام گرفته از مشارکت ذینفعان و نهادهای قانونی، قابل اجرا و سنجش باشد، رکن پیشرفت کشور خواهد بود. هر گاه نهاد قانون گذاری در اندازه‌ای باشد که بتواند با پرهیز از اقدامات غیر علمی از تصویب انبوه قانون غیرکارشناسی جلوگیری کند، کشور پیشرفت می‌کند. قوانینی که دارای عقبه علمی بوده و در راستای سیاست‌های کلی ابلاغی کشور باشد، توسعه کشور کلید را می‌زنند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: این راه دشوار است و نیازمند جمع قابل توجهی از نمایندگان منتخب مردم ایران است که در کنار تعهد، شجاعت، انگیزه حرکت و اقدام از فهم لازم مسائل اصلی کشور برخوردار باشند و نقشه راه برای برون رفت از تنگنا داشته باشند و این کار مردم را مشکل می‌کند.

وی تصریح کرد: ملت باید انتخابی درست و آگاهانه انجام دهند. نمایندگان نیز کار دشواری دارند. برنامه‌ها و اهداف بلند کشور نیاز به عقلانیت، اراده، علم و شجاعت دارد. نگاهی به روند قانون گذاری در مجلس، نیازمند تحول جدی در این زمینه را آشکار می‌سازد.

امام جمعه موقت تهران گفت: حدود هشتاد درصد قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود، اصلاحیه یا استفساریه است. این بدین معنی است که قانون تصویب شده پشتوانه اصولی نداشته و از روشنی برخوردار نیست که این نیازمند به تفسیر بوده و باید مجدداً اصلاح شود. این روش نمی‌تواند ریل تحول و تغییر باشد.

ابوترابی فرد افزود: بارها در محافل رسمی، غیررسمی و علمی اعلام شده که قوانین متعارض، مترادف، متداخل، مزاحم، متضاد و موازی زیادی در کشور وجود دارد و با این مدل نمی‌توان قدرتی در تراز جمهوری اسلامی ایجاد کرد.

وی بیان کرد: سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب اولاً از عقبه علمی و کارشناسی بالایی برخوردار است، ثانیاً نگاه بلند مدت به مسائل کشور دارد، ثالثاً تضمین کننده منافع ملی است، رابعاً راه مدیریت حوزه اجرا و هدایت کشور را در مسیر خلق قدرتی دیگر هموار می‌کند.

امام جمعه تهران بیان کرد: مخاطبان این سیاست‌های کلی قوای سه گانه هستند؛ ولی ثقل مسولیت بر دوش نمایندگان محترم مردم ایران است.

ابوترابی فرد افزود: مجلس به عنوان رکن اصلی تقنین، باید مسیر اصلی این حرکت و تحول را با اصلاح آیین نامه داخلی و با توجه به اسناد بالادستی نظام و با توجه به نیازهای کلیدی کشور هموار کند.

وی گفت: محور سیاست‌های کلی در حوزه قانون گذاری معطوف به دو حوزه شکلی و محتوایی است که هر دو مهم هستند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: قانون شفاف قانونی است که از نظر محتوا استحکام دارد و از نظر شکل و ادبیات نگارش نیز به این معنی است که قابل فهم بوده و احتیاج به تفسیر ندارد و شفاف، عام و فراگیر است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: در بند یک، دو، سه و چهار به مبانی قانون گذاری در کشور اشاره شده است. اولاً مهم‌ترین سند برای قانون گذاری در نظام اسلامی شرع مقدس است. این نظام، جمهوری اسلامی است و هویت، اقتدار و منزلت آن ثمره اسلامیت نظام است. اسلامیت نظام در قوانین حاکم بر کشور تجلی پیدا می‌کند. از همین رو باید نهاد قانون گذاری، دولت در ارایه لوایح و قوه قضائیه در ارایه لوایح از تمامی ظرفیت خود برای جلوگیری از عدم انطباق با شرع مقدس و آموزه‌های وحیانی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: دومین منبع در قانون گذاری قانون اساسی است و طرح‌ها، لوایح و قوانین باید ناظر به اصول قانون اساسی به عنوان قانون تمدن ساز باشد.

امام جمعه موقت تهران گفت: منبع دیگر، سیاست‌های کلی نظام است که توسط کارشناسان و چهره‌های داری تجربه و دانش، آشنا با مسایل کشور و عقبه کارشناسی علمی کشور تحلیل و بررسی و در نهایت تدوین می‌شوند و رهبری انقلاب آن را ابلاغ می‌فرمایند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: این سیاست‌ها باید اساس و محور تقنین در کشور باشد. برخورد با سیاست‌های کلی گاهی انفعالی و گاهی فعال است. برخورد انفعالی به این به معنا است که گاهی قانونی در مجلس تصویب می‌شود که نگاهی به اسناد بالادستی ندارد؛ اما در نهایت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصبحت نظام رصد می‌کنند تا این قانون با قوانین بالادستی و شرع اسلام متناقض نباشد. این موضوع گره گشا نیست.

ابوترابی فرد افزود: آنچه گره گشا است، تصویب قانون با نگاه دقیق به سیاست ابلاغی و سند چشم انداز و سیاست‌های کلی کشور است. اگر در این مسیر حرکت کنیم، با یک انقلاب عظیم در تمامی عرصه‌های مدیریتی مواجه می‌شویم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: حوزه دومی که سیاست‌های کلی به آن پرداخته، رفع ابهام و چالش‌های نظام قانون گذاری است.سیاست‌های کلی ابلاغی اولاً فراقوا و کارکردگرا است و ناظر به تمامی حوزه‌های قانون گذاری است و لذا نمی‌تواند به عنوان نقشه راه قوای سه گانه برای حل چالش‌ها در حوزه تقنین قرار بگیرد. این می‌تواند به موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی تبدیل شود و مجلس می‌تواند از این فرصت گران سنگ استفاده کند و با تدوین قانون و اصلاح آیین نامه، چالش‌های پیش روی روند قانون گذاری را کم کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: در این راستا بر اساس بند ۹ و با استفاده از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر مراجع پژوهشی و کارشناسی، باید اولاً نیازهای واقعی حوزه‌های مورد نیاز قانون گذاری شناسایی شود و ثانیاً با نگاه کارشناسی قابل اجرا بودن قوانین را بسنجند. ثالثاً روند اجرای قانون را پایش کنند.

وی تصریح کرد: رابعاً از ثبات و نگاه بلند مدت و ملی برخوردار باشد تا نیازمند اصلاحیه یا استفساریه نباشد. خامسا مبتنی بر نظر کارشناسی باشد و جایگاه مرکز پژوهش‌های مجلس از نهاد مشورتی ارتقا یابد که نیازمند اصلاح آیین نامه است.

امام جمعه موقت تهران گفت: از مباحث بسیار مهم و کلیدی در حوزه تقنین جلب مشارکت حداکثری مردم، نهادهای قانونی و مردم نهاد و خود مردم در قانون گذاری است. اگر مردم قرار است در مواجهه با مسله ای مانند افزایش قیمت حامل انرژی روبرو شوند، باید مردم بدانند و استدلال آنها را شنید.

ابوترابی فرد افزود: باید با کمک از فضای مجازی مشارکت و نظرات ذینفعان را مدنظر قرار داد و نظر مردم را گرفت و اجرا کرد.

وی بیان کرد: بعضی از کشورهایی که امروز در حوزه قانون گذاری وزنی دارند، از صد سال قبل برای دریافت نظر ذینفعان برنامه ریزی کرده‌اند و می‌گویند قانون باید از پایین به بالا جریان بیاید و نه دستوری از بالا به پایین بیاید.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: مردم اهل بصیرت هستند و اگر قانونی را مناسب بدانند، از آن حمایت می‌کنند. قدرت ما برآمده از ملت ما است. نمی‌شود مردم در حوزه دفاع مقدس نقش داشته باشند و در قانون گذاری نقش نداشته باشند. باید همیشه از مردم در تمامی عرصه‌ها استفاده شود.

انتهای پیام/

 

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: