کد خبر: ۴۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
روزنامه میدل ایست مانیتور انگلیس نوشت که پس از رو به افول رفتن نفوذ آمریکا در عراق و فشار احزاب شیعه برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور، آمریکا به دنبال ایجاد یک اقلیم خودمختار سنی در استان الانبار است تا به این طریق از حضور خود حفاظت کند.

به گزارش آوای نشاط، خبرگزاری المعلومه عراق به نقل روزنامه میدل ایست مانیتور انگلیس اعلام کرد که با کاهش نفوذ و تاثیر گذاری آمریکا در عراق، واشنگتن از هفته‌های گذشته به دنبال طرحی بوده است که یک منطقه سنی خودمختار در غرب عراق ایجاد کند، برخی مقامات نیز می گویند که این اقدام در پاسخ به تلاش احزاب شیعه عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور انجام می شود.

روزنامه انگلیسی: آمریکا دنبال ایجاد اقلیم خودمختار سنی در استان الانبار در غرب عراق است / یکی از اهداف این طرح، قطع ارتباط زمینی ایران با حزب الله است

به نوشته این روزنامه، ایجاد اقلیم سنی خود مختار در غرب عراق، طبق ادعاها، ایران را از استفاده مسیرهای زمینی برای دسترسی به سوریه و سواحل شرق مدیترانه محروم می کند.

یک مسئول بلندپایه عراقی نیز که نخواست نامش ذکر شود، گفت که ایجاد منطقه سنی تنها یکی از گزینه‌هایی است که واشنگتن برای مقابله با فشار در نظر دارد، همچنین وحدت عراق دیگر برای آمریکا اولویت ندارد.

وی تاکید کرد: چنانچه آمریکا به لحاظ حضور نیروهایش در عراق به بن بست برسد، با جدیت به دنبال اجرای این پروژه خواهند رفت.
از سوی دیگر یک مقام سابق آمریکایی که از این پروژه با خبر بود، گفت که آمریکا این پروژه را از نظر اجرا کنار گذاشته و آن را روی میز قرار داده است، همچنین ساخت یک منطقه سنی همیشه به عنوان یک گزینه برای آمریکا مطرح بوده است که به ایران اجازه رسیدن به سواحل شرق مدیترانه و استفاده از کریدور زمینی که آن را به حزب‌الله لبنان وصل کند، نمی دهد.

وی گفت: این یک پروژه آمریکایی است و نه سنی و ما در مورد ایجاد یک دولت صحبت می کنیم و نه منطقه اداری.

 
منبع: ایرنا
برچسب ها: آوای نشاط ، عراق ، الانبار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: