کد خبر: ۴۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت :
سید محسن روحانی با تأکید بر اینکه کسانی که مسیر سوخت گیری را درست انجام بدهند سهمیه آنها از بین نمی رود یادآوری کرد: وقتی نازل گذاشته شد یعنی به هر دلیلی بخشی از پیمانه سوختگیری نشده است اما برای بازگشت این سهمیه به کارت مدت زمانی لازم است که در صورت طی شدن مسیر درست سوختگیری سهمیه کارت سوخت از بین نمی‌رود.

به گزارش آوای نشاط، سید محسن روحانی، مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت؛ در خصوص طرح رقم پیمانه3.99 برای سوخت گیری و مضرب های این عدد اظهار داشت: تلمبه هایی که در جایگاه های سوخت تعبیه شده است مکانیکی است یعنی یک شمارنده مشخص می کند که چند لیتر از یک نازل رد شده است.

وی در ادامه افزود: روی هر کدام از این تلمبه ها یک کارتخوان قرار داده شده است که شمارنده میزان بنزین رد شده از نازل را به کارتخوان منتقل می کند و با قرار گرفتن کارت در کارتخوان، سیستم متوجه می شود که این کارت چند لیتر سهمیه داشته و در پایان سوختگیری مقدار سوختگیری را کاهش داده و مانده آن را مشخص کند.

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت همچنین تصریح کرد: سرعت سیستم مکانیکی با سرعت سیستم الکترونیکی با همدیگر متفاوت است و در حالی که سرعت سیستم های الکترونیکی زیاد است، سرعت سیستم مکانیکی یا همان تلمبه ها محدودیت دارد؛ روزی که در سال 1385 سامانه هوشمند سوخت طراحی شد، انواع و اقسام تلمبه ها از کارخانه های مختلف و با توانایی های مختلف بررسی شد که سامانه هوشمند سوخت قادر بود در روی همه این تلمبه ها کار کند.

روحانی عنوان کرد: وقتی مشتری کارت را وارد کارتخوان می کند، سامانه سهمیه بنزین آن را می خواند و وقتی سوختگیری آغاز می شود چند سناریو متصور می شد که در سناریوی اول این بودکه رقم را ابتدا وارد کرده و سهمیه کم شود و در ادامه سوخت گیری آغاز شود و این بر خلاف روند سوختگیری مردم بود و عموم مردم معمولا باک خود را پر می کنند و هرچه که شده باشد از کارت سوخت آنها کم می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: راهکار و سناریوی دوم این بود که در پایان سوختگیری هرچه که سوختگیری شده است از سهمیه سوخت کم شود که البته واحد پایه 60 لیتر در هر بار سوختگیری در نظر گرفته شده است چرا که میانگین باک  خودروهای موجود در کشور 60 لیتر است.

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت همچنین گفت: در همین راستا سیستم به صورت پیمانه ای تعریف شد چرا که سرعت سیستم مکانیکی با سرعت سیستم الکترونیکی برابر نیست؛ به این صورت که با هر پمپاژ 4 لیتر کم می شود و وقتی که از 4بیشتر شد پیمانه دوم حساب می‌شود چرا که 4 لیتر دوم پمپاژ شده است و به همین ترتیب ادامه پیدا می کند؛ این روند را مردم متوجه نمی شوند چرا که سرعت پمپاژ بالاست. اما از آنجایی که سرعت پمپاژ بنزین چون مکانیکی است کمتر است کامپیوتر زودتر کار خود را انجام داده و پیمانه را از کارت کم کرده است.

روحانی در ادامه افزود: اگر به عنوان مثال پیمانه 5 شده باشیم و باک خودروی ما پر شده باشد در حقیقت دو لیتر اضافه تر از سمت کامپیوتر از سهمیه کارت سوخت ما کم شده است که بعد از قرار دادن نازل و پرداخت مبلغ سامانه الکترونیکی آن دو لیتر اضافه را به کارت باز می گرداند و در اتمام این عملیات گزینه کارت خود را بردارید را نمایش می دهد.

وی با بیان اینکه این مسیر از سال 84 تا کنون در حال اطلاع رسانی است عنوان کرد: اگر فردی عجله کرد و قبل از مشاهده این پیام کارت خود را برداشت، سامانه می خواهد میزان سوخت اضافه را به کارت بازگرداند اما کارتی در جایگاه نیست و به همین جهت سهمیه آنها می سوزد.

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت با تأکید بر اینکه کسانی که مسیر سوخت گیری را درست انجام بدهند سهمیه آنها از بین نمی رود یادآوری کرد: وقتی نازل گذاشته شد یعنی به هر دلیلی بخشی از پیمانه سوختگیری نشده است اما برای بازگشت این سهمیه به کارت مدت زمانی لازم است که در صورت طی شدن مسیر درست سوختگیری سهمیه کارت سوخت از بین نمی‌رود.

روحانی با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از امکانات امروز کشور برای کارت سوخت ندارم همچنین تصریح کرد: این فناوری مربوط به سال 85 است و بسیاری از تلمبه‌هایی که قابل هوشمند شدن نبود کنار گذاشته شد؛ این سوال مطرح است که آیا همکاران و دوستان ما در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می توانند در سامانه های جدید از پیمانه های 2 لیتری و حتی کمتر از آن به جای 3.99 استفاده کنند که باید بررسی شود که تلمبه های سراسر کشور قابلیت این مساله را خواهند داشت یا خیر که البته این مساله در حیطه اختیارات همکاران ما در این شرکت است.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم مراحل سوخت گیری را رعایت کنند دچار مشکل نخواهند شد تصریح کرد: هر سامانه ای امکان خطا و اشتباه دارد و شاید بتوان گفت در این مسیر ممکن است برق قطع شود و یا هر اتفاق جزئی دیگر و اندکی از سهمیه بسوزد اما این مورد عام نبوده و با درصد بسیار پایینی رخ می دهد.

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند کارت سوخت های قبلی اشتباهات کمتری دارند عنوان کرد: اساساً این اتفاقات به کارت سوخت ربطی ندارد و در خصوص جایگاه ها رخ می دهد که در صورت رعایت مسیر سوخت گیری توسط افراد میزان اشتباه و خطا به صفر خواهد رسید.

روحانی در پایان تصریح کرد: از سال های 89 تا 95 تقریباً هر چند وقت یک بار این گونه شایعات مطرح می شد اما در نهایت با پاسخگویی به موقع و صحیح مشکلات رفع می‌شد؛ در این مورد نیز اگر همکاران و دوستان در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به این شایعات پاسخ بدهند طبیعی است که مشکلات مردم نیز کمتر می شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: