کد خبر: ۴۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به جزئیات چگونگی شناسایی سلطان قاچاق سوخت گفت: برای این پرونده قاچاق حکم قطعی صادر و 146 میلیارد تومان جریمه برای آن تعیین شد.

به گزارش آوای نشاط، حمیدرضا دهقانی‌نیا امروز در یک برنامه خبری گفت: با انجام اقدامات لازم و رصد کالا از مرحله  واردات، تولید و توزیع قاچاق 5 قلم کالای اساسی سیر بسیار نزولی پیدا کرده است و اگرچه با قطعیت نمی‌توانیم بگویم که قاچاق کالاهای اساسی به صفر رسیده است، اما در آینده کنترل آن کاملا میسر خواهد بود. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: با توجه به تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق کالاهای اساسی در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پس از ابلاغ دستورالعمل‌ها، هماهنگی با نیروی انتظامی انجام شد و با هماهنگی اقدامات مقابله‌ای و پیشگیری و ابلاغ به نیروی انتظامی تشدید مبارزه با کالاهای اساسی با هماهنگی کمیسیون‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های سراسر کشور مبارزه در این حوزه تشدید شد و با راه‌اندازی سامانه‌ها و رصد پذیر شدن اطلاعات در مجموع قاچاق 5 کالای اساسی سیر نزولی بسیار شدیدی پیدا کرده است

وی در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت بیان داشت: در حوزه سوخت، فرآورده‌های متفاوتی مانند نفت گاز، نفت سفید، بنزین، نفت کوره و ... وجود دارد و با توجه به تخصیص سهمیه بنزین از طریق کارت سوخت قاچاق بنزین اگرچه اندک بود و حدود 4 تا 5 درصد قاچاق سوخت را به خود اختصاص داده بود، کاهش یافت. 

دهقانی نیا با بیان اینکه در حوزه قاچاق فرآورده‌های سوختی بخش عمده‌ای از قاچاق مربوط به گازوئیل است، گفت: اقدامات زیادی در این حوزه با هماهنگی ستاد، وزارت نفت، شرکت ملی نفت و پالایش، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و وزارت‌خانه‌های دیگر انجام شد و در 18 ماه گذشته بیش از 9 میلیارد لیتر صرفه‌جویی در حوزه نفت گاز و فرآوده‌ها را داشتیم. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: اگر این اقدامات صورت نمی‌پذیرفت، این 9 میلیارد لیتر به شبکه تزریق می‌شد و از شبکه خارج می‌شد و عرضه خارج از شبکه صورت می‌پذیرفت و به سمت قاچاق می‌رفت. 

وی افزود: در این حوزه یکی از پرمصرف‌ترین فرآورده‌های صورت، اقلام کشاورزی است که می‌توان به پمپ  چاه کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی اشاره کرد. 

دهقانی‌نیا بیان داشت: با توجه به مجوزهایی که برخی از کشاورزان برای سهمیه نفت و گاز داشته اند و پابرجایی آن مجوزها تا زمان کنونی حتی اگر آن ماشین آلان کشاورزی دیگر فعالیت نداشته‌اند، موجب شده بود تا در این زمینه سوء استفاده شود، بنابراین با هماهنگی‌های لازم از جمله شرکت ملی پخش و .. . اولین ادوات احصاء شد و با همکاری نیروی انتظامی اقلام کشاورزی شناسه دار شد و مصرف سوخت در این حوزه کاملا رصد شد. 

وی افزود: سوختی که برای دستگاه‌های چاه‌های آب کشاورزی مصرف می‌شد، هم به همین ترتیب رصد شد و نهایتا به صرفه‌جویی 9 میلیارد لیتری در این حوزه رسیدیم. 

دهقانی‌نیا اظهار داشت: برنامه شناسه‌دار شدن اقلام کشاورزی توسط ستاد در سال 97 ابلاغ شد و پس از آن پیگیری و در 18 ماه به میزان صرفه جویی 9 میلیارد لیتری دست یافتیم که این پروسه همچنان ادامه دارد. 

وی افزود: یکی از اقداماتی که برای ما خروجی بسیار خوبی داشته است ارائه سوخت براساس پیمایش بوده و در این حوزه با توجه به اقدامات حمل و نقل جاده‌ای، وزارت جهاد و شرکت ملی پخش و پالایش اکنون بر اساس اسناد الکترونیک کاملا به ازای هر حامل می‌توان اعلام کرد، حاملی که دارای مصرف نفت گاز است چه میزان پیمایش داشته و چه میزان از سهمیه استفاده کرده و چه میزان باید نفت گاز به آن تخصیص داد، در نتیجه همه این اقدامات ما را به این میزان صرفه‌جویی رسانده است. 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که آیا تمامی قاچاق سوخت از بین رفته است و حتی در استان‌های جنوبی کشور هم قاچاق سوخت انجام نمی‌شود، گفت: خیر، براساس اولویت بندی و بررسی‌های انجام شده بیشترین مصرف خارج از شبکه مربوط به بخش کشاورزی بوده است که این میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت از بخش کشاورزی حاصل شده است، در مورد قاچاق سوخت از استان‌های جنوبی کشور هم برنامه‌هایی مصوب شده که آن‌ها هم انجام می‌شود. 

دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که سلطان قاچاق سوخت چگونه دستگیر شد، گفت: وقتی سامانه‌ها راه‌اندازی می‌شود و حلقه برای تشخیص کالای قاچاق بیشتر می‌شود، در نتیجه اطلاعات سپاه‌، وزارت اطلاعات، نیروی دریایی سپاه که مشخصا در حوزه دریایی برای کشف سوخت قاچاق مسئولیت مستقیم دارند، این کشف را انجام دادند. 

وی افزود: حکم صادره در این مورد قطعی است و 146 میلیارد تومان جریمه قطعی برای این قاچاقچی صادر شده است و این فرد در قالب صادرات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی و به صورت کم اظهار قاچاق را انجام می داده است. 

دهقانی‌نیا گفت: در حوزه مشتقات نفتی فرآیند به این صورت است که شخص یک سری از مشتقات را خریداری و ترکیب می‌کند و اظهار می‌کند که مشتق جدیدی ایجاد کرده که این مشتق قاعدتا باید به گمرک ایران اعلام و اظهار شود و اسناد مربوط به سامانه نفت الکترونیکی نفتی بارگذاری شود و میزان سوخت یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای آن را مشخص کند، بنابراین وقتی کم اظهاری صورت می‌پذیرد و حجم بسیار زیادی از این مشتق یارانه‌ای است قاعدتا قاچاق قلمداد می‌شود و این پرونده کشف شد و حکم قطعی آن صادر شد. 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: