کد خبر: ۴۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند؛ در پی کودتای نافرجام شماری از نیروهای امنیتی در سودان، رییس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور برکنار شد.

به گزارش آوای نشاط، «عبدالفتاح برهان» رییس شورای حاکمیتی سودان «جمال عبدالمجید» را به عنوان رییس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور جایگزین «مصطفی دمبلاب» کرد.

شورای حاکمیتی سودان خواستار تغییر ساختار نهاد اطلاعاتی این کشور شد.

خارطوم روز سه شنبه شاهد درگیری شدیدی بود. نیروهای یگان عملیات وابسته به سرویس‌های امنیتی این کشور با تیراندازی از مقرهایشان در مناطق مختلف پایتخت و بستن چند خیابان مهم این شهر شورش کردند.

در پی این اقدام، نیروهای واکنش سریع وارد عمل شدند و با محاصره شورشیان آنان را وادار کردند تا سلاح‌های خود را به زمین بگذارند و تسلیم نیروهای نظامی شوند.

در همین حال برخی شاهدان عینی از شنیدن صدای تیراندازی‌های پراکنده در مراکز نظامی "الریاض" و "کافوری" که قبلا مسدود شده بودند و "سوبا" وابسته به نیروهای امنیت و اطلاعات سودان خبر دادند. این مناطق شاهد درگیری با استفاده از سلاح سنگین بود.

سرلشکر "محمدعثمان الحسین"، رییس ستاد نیروهای مسلح سودان از کشته شدن دو نیروی ارتش و زخمی شدن چهار تن دیگر در جریان درگیری با شورشیان وابسته به دستگاه اطلاعاتی این کشور خبر داد. وی گفت که نیروهای ارتش توانستند این شورش را با کمترین خسارت پایان دهند.

بر اساس گزارش‌ها، اعتراض از سوی برخی کارمندان ستاد عملیات وابسته به دستگاه اطلاعاتی نسبت به مبلغ پاداش پایان خدمت، درچهارچوب بازسازی سرویس اطلاعاتی موجب این شورش شده است.

کشور سودان سال‌ها در حاکمیت ژنرال "محمد عمر البشیر" قرار داشت تا اینکه وی ۲۲ فروردین سال جاری با دخالت ارتش این کشور سرنگون و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان قدرت را در دست گرفت.

 
برچسب ها: آوای نشاط ، سودان ، کودتا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: