کد خبر: ۴۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
ظریف:
ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفتگو‌های رایسینا درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت: آمریکا باید درباره منطقه ما دوباره فکر کند و به اشتباهات خود نیافزاید.

به گزارش آوای نشاط، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پنجمین دوره اجلاس گفتگو‌های "رایسینا" در دهلی نو گفت: میلیون‌ها نفر که در ایران و کشور‌های مختلف برای گرامیداشت یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به خیابان‌ها آمدند به اختیار خود شرکت کردند و کسی آن‌ها را مجبور نکرد.

ظریف تاکید کرد: فقط در ۴۳۰ نقطه هند برای او عزاداری کردند و یادش را گرامی داشتند.

وی همچنین درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه گفت: آمریکا باید درباره منطقه ما دوباره فکر کند و به اشتباهات خود نیافزاید.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره کاهش تدریجی تعهدات ایران در برجام و مکانیزم حل اختلافی که اروپا مدعی است از دیروز آن را آغاز کرده گفت: ایران خود آغاز کننده مکانیزم حل اختلاف طی نامه‌ای رسمی به تاریخ ۱۰ می ۲۰۱۸ بود.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام اروپا به تعهدات خود پایبند نبوده است، اما در مقابل ایران کاملا پایبندی خود را نشان داده و اثبات این نیاز به رفتن هیچ دادگاهی ندارد. اتحادیه اروپا بزرگترین اقتصاد را دارد پس چرا از کشور قلدر آمریکا می‌ترسد.

ظریف به فرصت‌های متعددی که ایران به اروپا برای تحقق وعده‌های برجامی داد، اشاره کرد و گفت: اقتصاد ما بدون اینکه ایران تقصیری داشته باشد در دو سال گذشته دچار خسارت شده است. این چیزی نیست که قابل جبران باشد. اروپا قادر است گزینه بهتری را انتخاب کند.

وی درباره شهادت سردار سلیمانی به دستور ترامپ نیز گفت: آمریکا ژنرال سلیمانی را دوست نداشت، اما او تنها فرد قدرتمندی بود که علیه داعش فعالیت کرد. دو نفر از ترور سلیمانی جشن گرفتند ترامپ و داعش.

به گفته ظریف آمریکا سردار سلیمانی را در بغداد ترور و حاکمیت ملی عراق را نقض کرد. وی افزود: آمریکا در حالی سردار سلیمانی را تروریست می‌داند که میلیون‌ها نفر در کشور‌های مختلف در مراسم گرامیداشت او شرکت کردند.

وزیر خارجه کشورمان گفت که پیش از حملات موشکی و از طریق سوئیس به آمریکا پیامی فرستادیم.

ظریف به حمله انتقام جویانه موشکی سپاه علیه پایگاه عین الاسد (آمریکا) در عراق گفت: این اقدام ایران بر اساس مقررات سازمان ملل دفاع از خود بوده است. آمریکا سردار سلیمانی را به راه اندازی حمله علیه سفارت آمریکا متهم کرد بدون هیچ مدرکی. ترامپ گفته هفت ماه قبل طرح ترور سلیمانی را طراحی کرده بودند. اما سلیمانی به عراق رفت تا یک پیام دیپلماتیک را منتقل کند. او به عراق رفت تا عراقی‌ها را که از به قتل رسیدن اعضای حشد شعبی توسط آمریکا خشمگین بودند آرام کند.

وزیر خارجه کشورمان درباره تهدید چند ماه قبل پامپئو علیه مردم ایران که گفته بود اگر تهران می‌خواهد مردم غذا برای خوردن داشته باشد باید از ایالات متحده پیروی کند، گفت: این نمونه تلاش برای نسل کشی است.

وی همچنین گفت: نیاز داریم که ائتلاف جدیدی علیه داعش ایجاد کنیم. چرا که ائتلاف کنونی اعتباری ندارد، چون از پایگاه‌های خود در عراق علیه عناصر اصلی مقابله با داعش استفاده کرده است. آمریکا هم باید ابتدا ثابت کند که اصولا قصدی برای مبارزه با داعش دارد که در این ائتلاف جدید حضور داشته باشد.

ظریف گفت: ما هیچ علاقه‌ای به مذاکره با آمریکا نداریم. یکبار تجربه کردیم و هنوز در حال ضربه خوردن از آن هستیم. من با جان کری مذاکره نکردم او با جواد ظریف مذاکره نکرد؛ ایران و آمریکا مذاکره کردند، تعهد دولت آمریکا بود. الان با ذوق زدگی صحبت از " توافق ترامپ" می‌کنند؟ چه توافقی؟! توافقی که ۱۰ ماه هم طول نکشد؟! یا به اندازه پرواز از کانادا تا آمریکا؟!

 
منبع: تسنیم
برچسب ها: آوای نشاط ، ظریف ، برجام
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: