کد خبر: ۴۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
وزیر امورخارجه پیشین آمریکا با انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، توافق هسته‌ای را "قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین" توافق در دنیا توصیف کرد.

به گزارش آوای نشاط، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز که بیشتر به بررسی رویکرد جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا اختصاص داشت، تاکید کرد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام )قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق روی زمین است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بایدن اعلام کرده است، در صورت به قدرت رسیدن توافق هسته‌ای را احیاء خواهد کرد، گفت: جو بایدن این موضوع را تشخیص می‌دهد و می‌داند که بازگشت به جایی که بودیم کافی نیست، زیرا وضعیت تغییر پیدا کرده است. موضوعات جدیدی در سه سال و نیم گذشته اضافه شده‌اند. جو بایدن می‌داند که ما باید اطمینان یابیم که تمامی موارد را در این توافق تحت نظر داشته باشیم.

جان کری افزود: واقعیت این است که فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه همچنان تلاش می‌کنند که توافق هسته‌ای را حفظ کنند، زیرا این موضوع را تشخیص داده‌اند که این قدرتمندترین، شفاف‌ترین و قابل اعتمادترین توافق روی زمین است.

 وزیر امورخارجه پیشین آمریکا خاطر نشان کرد: رئیس جمهور ترامپ اما تصمیم گرفت که به طور یک‌جانبه به تمامی متحدانمان بی توجهی کند و از توافق خارج شود.

کری همچنین در پاسخ به این سوال که دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری از دولت پیشین آمریکا به دلیل کمک به فراهم کردن پول برای سپاه پاسداران انتقاد کرده است، گفت: آنچه که من واقعا باید بگویم این است که همان طور که می‌دانید توئیت رئیس جمهور (در این باره) دروغ است. او این توئیت را منتشر کرد، زیرا می‌دانست من قرار است در برنامه‌های تلویزیونی شرکت ‌کنم و این سوال در جایی از من پرسیده خواهد شد. من معتقدم شما و رسانه‌ها باید بگویید که این یک دروغ است.

وی ادامه داد: آن‌ها (ایرانی‌ها) ۱۵۰ میلیارد دلار دریافت نکردند، این گونه نیست. من به‌طور شفاف باید بگویم که مقداری از پول بودجه ایران برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. سپاه همیشه بودجه خود را داشته است. هیچ جای تعجبی وجود ندارد. شاید رئیس جمهور ترامپ مطلبی در این رابطه نمی‌داند، اما واقعیت این است که سرویس اطلاعات دفاعی خود او (ترامپ) در سال ۲۰۱۷ در کنگره تائید کرد که مقادیر کمی پول به دست سپاه می‌رسد. بیشتر پول به اقتصاد ایران وارد شد و این دقیقا همان حرفی است که من زده ام؛ بنابراین سپاه در گرفتن پول مشکلی ندارد.

این مقام سابق آمریکایی تصریح کرد: واقعیت این است که آنچه دونالد ترامپ مبنی بر این می‌گوید که آن‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار گرفته‌اند، یک دروغ است. او می‌گوید که تمامی این پول به آن‌ها (سپاه) پرداخت شده. این کار نشده است. نهاد اطلاعات دفاعی وی نیز می‌گوید که بیشتر پول به اقتصاد ایران وارد شده است. ما باید سوالات درباره دروغ‌های دونالد ترامپ را متوقف کنیم و به واقعیت‌ها بپردازیم. واقعیت همین است. بیشتر این پول وارد اقتصاد ایران شد، اما آن‌ها (دولت ترامپ) می‌گویند که برای تامین مالی سپاه استفاده شده است.

جان کری همچنین تاکید کرد که بودجه سپاه در نتیجه این پول تغییری نکرده است.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمان روز کار آمدن خود بارها با انتقاد از برجام که در دولت قبلی کشورش حاصل شد این ادعای بی‌اساس را مطرح کرده است که ایران به واسطه این توافق 150 میلیارد دلار از آمریکا پول دریافت کرد.

این در حالی است که این پول متعلق به ایران بوده که به دلیل تحریم‌ها در آمریکا مسدود بوده و جمهوری اسلامی به آن دسترسی نداشته است. مقامات پیشین آمریکا نیز به‌طور مکرر این موضوع را تائید کرده‌اند که 150 میلیارد دلار مورد نظر ترامپ، متعلق به خود ایران بوده است.

اما دونالد ترامپ به تازگی و در پی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا باز هم ادعای خود را تکرار کرده و حتی مدعی شده است که این پول به دست سپاه رسیده تا مشوک‌های خود را توسعه دهد و از آنها علیه آمریکایی‌ها استفاده کند.

جان کری روز جمعه نیز در یک مصاحبه ضمن رد این ادعا تاکید کرد که سپاه پاسداران همواره از بودجه مورد نیاز خود بهره‌مند بوده و جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل از برجام دارای موشک بوده است.

 
برچسب ها: آوای نشاط ، جان کری ، ترامپ
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: