کد خبر: ۴۵۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
به دنبال فعال شدن سامانه شدید بارشی از روز جمعه در سیستان و بلوچستان، اکثرا شهرهای این استان گرفتار بارش باران، برف و آبگرفتگی معابر شدند به طوریکه ارتباط با 500 روستا قطع شد.

به گزارش آوای نشاط، به دنبال فعال شدن سامانه بارشی از روز جمعه در سیستان و بلوچستان اکثرا و تقریبا تمامی شهرهای این استان گرفتار بارش باران و برف و آبگرفتگی معابر شدند.

شدت بارندگی ها به حدی بود که مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه های بارانسنجی از 15 ایستگاه بارانسنجی استان بیش از 100 میلی متر باران گزارش شده که معادل بارش های یک سال زراعی استان در بلندمدت است.

محسن حیدری افزود: بیشینه بارندگی ها با میزان 186 میلی متر از ایستگاه «دستگرد» از توابع نیکشهر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه همانطور که انتظار می رفت بیشتر بارندگی ها در نواحی مرکزی، غرب و جنوب غرب استان باریده است، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی، از ایستگاه های «مسکوتان» نیکشهر 150، مومان بالا کنارک«149.5»، «کهیر» کنارک 149، «رئیس آباد» سرباز «129»، شهر بزمان 127 شهر کنارک 126.5، دلگان 117، «بنت» نیکشهر 115، «سورکمب» چابهار 113، «ساربوک» قصرقند 109، شهر راسک 107.8 و «ترشاب» خاش 105.5 و «کهنوک دهپابید» خاش 104 میلی متر باران باریده است.

وی ادامه داد: به طور کلی در 145 ایستگاه بارندگی ثبت شده که ارتفاع بارش های 94 ایستگاه بیش از 50 میلی متر بوده است. همچنین در 17 ایستگاه بین 100 تا 186 میلی متر باران باریده است.
عضو ستاد مدیریت بحران هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به بارش برف در برخی نقاط استان اشاره کرد و گفت: تا صبح امروز گزارش های مردمی از بارش برف در توابع زاهدان و ارتفاعات حومه شهر، ارتفاعات نصرت آباد، روستای تمندان خاش، ارتفاعات تفتان در خاش و رشته کوه بیرک در مهرستان دریافت شده است.

حیدری گفت: بر اساس آخرین الگوهای پیش یابی و مدل های جوی، سامانه بارشی امروز رفته رفته از مرزهای شرقی استان خارج می شود اما تا عصر امروز احتمال بارش های ناچیز و پراکنده در سطح استان وجود دارد.

وی افزود: از امروز با شمالی شدن جریانات روند کاهش دما در استان آغاز شده است که احتمال مه گرفتگی و کاهش شدید دید افقی در محورهای کوهستانی و لغزندگی برخی محورهای مناطق سردسیر استان وجود دارد.

این بارندگی‌ها سبب خسارت به زیرساخت ها و بخش کشاورزی برخی از شهرستان ها از جمله دلگان شد.

فرماندار دلگان گفت: خسارت به حداقل ۲۰۰۰هکتار از صیفی جات و ۱۵۰۰ هکتار محصولات زراعی و تعداد زیادی دام سبک و سنگین دارد و به شدت نیازمند اعزام ماشین آلات راهسازی و ارسال کمکهای امدادی هستیم.

مجتبی شجاعی افزود: به زیرساختهای راه خسارت جدی و بی سابقه وارد شده ، منازل مردم دچار خسارت ، تخریب موضعی و آب گرفتی گردیده ، بسیاری از وسایل مردم در سیلاب ورودی به منطقه از بین رفته و خسارت ها سنگین برآورد میشود.

فرماندار دلگان افزود: سیل بی سابقه دلگان به بدون خسارت جانی بوده است اما خسارت شدید مالی به زیرساختها و اموال عمومی و مردمی در روستاها و شهر وارد شده است وارد و جبران آن توجه خاص ملی و استانی را می طلبد.

شجاعی ادامه داد: در شهرستان همه اعم از دستگاههای مربوطه، بسیجیان و نیروهای مردمی و دهیاران مشغول کارند و فقط نیازمند ارسال کمک استانی هستیم تا به موقع امکان امداد رسانی به مردم فراهم شود.

مسدود شدن راه ارتباطی 125 روستای حاشیه تفتان و حوزه میرجاوه بر اثر سیلاب و برف

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی 125 روستای حاشیه تفتان و میرجاوه از شامگاه 21 دی ماه تا کنون بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی و در مناطق کوهستانی بر اثر بارش برف مسدود شده و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر ارتباطی روستاییان با قوت ادامه دارد.

ایوب کرد گفت: همچنین در حال حاضر 10 محور فرعی محور های فرعی میل نادر – سفیدآبه (محدوده چاه خرما)، مهرستان - سرباز، مهرستان - ایرانشهر، مهرستان - سوران، سوران - خاش، سوران – هیدوچ، سوران – کنت، سراوان - جالق، جالق - کله گان و جالق -مورتک به دلیل طغیان رودخانه های محلی و وقوع سیلاب مسدود است.

تیمهای بحران علوم پزشکی ایرانشهر به مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان اعزام شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، گفت: تیم های بحران دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به مناطق سیل زده زراباد کنارک و دشتیاری چابهار اعزام شدند.

محمد مهران امینی فرد افزود: به منظور ارزیابی منطقه و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ۳ تیم بهداشتی و ۶ تیم واکنش سریع اورژانس پیش بیمارستانی با حضور مدیر بحران دانشگاه به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: باتوجه به مسدود بودن محورهای مواصلاتی جنوب استان برای انتقال بیماران اورژانسی بالگرد اورژانس هوایی نیز به کنارک اعزام شده است.

 

لغزندگی جاده‌های سیستان و بلوچستان در پی بارش باران

رئیس پلیس راه استان سیستان و بلوچستان از لغزندگی جاده‌ها در پی بارش باران در تمامی محورهای مواصلاتی استان هشدار داد.

کشواد بهروزی زاده اظهار کرد: برابر استعلام های به عمل آمده از پاسگاه‌های پلیس راه سطح استان در حال حاضر به علت بارش باران لغزنده است و لازم است رانندگان با احتیاط تردد کنند.

فرماندار دلگان از تعطیلی مدارس در روز دوشنبه 23دی ماه خبر داد و گفت: با توجه به سیلاب و آبگرفتگی معابر، برای سومین روز متوالی فردا مدارس دلگان در تمامی مقاطع و در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نیز از انسداد راه ارتباط ۵۰۰ روستای استان از روز گذشته تاکنون براثر سیلاب خبر داد و گفت: بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی، قطع شدن برق ۱۳۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی سیستان و بلوچستان، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۱۰۰ روستا، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان و قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند از جمله خسارت‌های سیل ۲ روز اخیر در استان بوده است.

عباسعلی ارجمندی افزود: همچنین در جریان سیلاب اخیر بیش‌از ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان دچار خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شدند.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: