کد خبر: ۴۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
روایت نایب رئیس شورای ملی زعفران از صادرات چمدانی زعفران؛
نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به ثبات قیمت طلای سرخ در بازار گفت: سال گذشته با احتساب صادرات چمدانی، ۳۰۰ تن زعفران از کشور صادر شده است.

به گزارش آوای نشاط، غلامرضا میری با اشاره به اینکه بازار زعفران در حدود دو ماه گذشته با توجه به خریدی که سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام داد، تقریباً با ثبات بوده است، گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی حدود ۷۰ تن زعفران خریداری کرد و در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم زعفران حداقل ۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و حداکثر ۹ میلیون تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود نمی‌توان پیش بینی کرد که وضعیت قیمت در روزهای آینده به چه صورت خواهد بود چرا که اوضاع سیاسی، اقتصادی و… در حال حاضر ثبات ندارد و بازار نیز تحت تأثیر همین نوسانات است.

میری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش قاچاق زعفران از کشور تصریح کرد: به همین دلیل فکر نمی‌کنم که صادرات رسمی جهشی داشته باشد که منجر به تغییر قیمت در بازار شود.

وی با بیان اینکه هر چه قاچاق افزایش یابد صادرات رسمی کاهش خواهد داشت، گفت: عمده مشتریان ما در حال حاضر به صورت قاچاق کالای مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند.

این فعال بخش خصوصی همچنین از کاهش ۱۳ درصدی صادرات زعفران خبر داد و گفت: در هشت ماهه امسال ۱۳۲ تن و ۷۵۳ کیلوگرم زعفران از کشور صادر شده که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۱۵۲ تن و ۶۰۲ کیلوگرم بوده است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که در آبان ماه امسال نسبت به آبان سال گذشته شاهد رشد ۱۰ هزارتنی صادرات بودیم و در آبان ۹۸ میزان زعفران صادر شده ۴۲ تن بوده درحالی که آبان ۹۷ این رقم ۳۲ تن بوده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه امارات و اسپانیا عمده مقاصد صادراتی زعفران ایران هستند، افزود: سال گذشته ۲۸۲ تن صادرات داشتیم که با صادرات چمدانی نیز رقم به حدود ۳۰۰ تن می‌رسد.

میری درباره صادرات چمدانی زعفران توضیح داد: برخی توریست‌ها و زائرانی که به ایران سفر می‌کنند محصول زعفران را در چمدان خود از کشور خارج می‌کنند که در اصطلاح به آن صادرات چمدانی گفته می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: