کد خبر: ۴۵۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
پایگاه هوایی عین الاسد توسط ده‌ها فروند موشک‌ بالستیک زمین به زمین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد اصابت قرار گرفت.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است که یک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۴۰۰۰ متر است. این فرودگاه در کشور عراق قرار دارد ولی دراختیار آمریکااست و در ارتفاع ۱۸۸ متری از سطح دریا واقع شده‌است.

پایگاه هوایی عین الاسد بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق است.

کار ساخت پایگاه هوایی عین الاسد توسط مهندسین یوگوسلاویایی در سال 1980 آغاز شد و تا سال 1987 ، ادامه داشت. این پایگاه هوایی که پس از پایگاه هوایی البلد (نزدیک فرودگاه بغداد)، دومین پایگاه هوایی عراق است، 50 کیلومتر مربع مساحت و 30 کیلومتر محیط دارد و در آن امکاناتی نظیر واحد مسکونی، مسجد، مدرسه ابتدایی و راهنمایی هم بوده است.

این پایگاه که پس از اشغال آن از سوی آمریکایی‌ها به یک شهر نظامی تبدیل شده است، بزرگترین پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در عراق است.

خبرنگار تلویزیون دولتی انگلیس بی بی سی در سال 2006  به درون این پایگاه رفت و آن را چنین توصیف کرد: «قسمتی از پایگاه که برای امریکایی ها بود، وضعیت بهتری داشت و آسفالت ها سالم تر بود. آن ها تلاش کرده بودند آن جا را مثل یک منطقه حومه نشین امریکا در بیاورند... برای این که سربازان دیوانه نشوند، آنجا رستوران، سینما، کافی شاپ هم هست... هیچ چیز حتی آب سربازان امریکایی مستقر در عین الاسد هم از عراق نیست و تمام آن از امریکا می آید».

آنگونه که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است، حداقل 20 هلی کوپتر و 25 جنگنده در این پایگاه قرار دارد.

پایگاه عین الاسد در فاصله ۲۸۰ کیلومتری مرز ایران و عراق و در فاصله ۴۲۰ کیلومتری از کرمانشاه (مبدأ احتمالی حمله موشکی) قرار دارد.

این پایگاه همچنین در دسامبر ۲۰۱۸ میزبان دونالد ترامپ و همسرش ملانیا بود که در این بازدید دونالد ترامپ با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به بغداد گفت: که خیلی غم انگیز است که هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی و بعد ناچار باشی در کمال خفا به خاورمیانه سفر کنی و هر کاری انجام دهی تا سالم به مقصد برسی.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: