کد خبر: ۴۵۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های غیرقانونی گفت ترور سردار سلیمانی و همراهانش مغایر قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.

به گزارش آوای نشاط، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، روز جمعه ترور سردار «قاسم سلیمانی» را مغایر قوانین بین‌المللی حقوق بشر اعلام کرد.

کارامارد در حساب شخصی توئیتری خود نوشت: «هدف قرار دادن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به احتمال قریب به یقین غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است: خارج از زمینه خصومت‌ و تقابل فعال، استفاده از پهپاد یا دیگر اقدامات به‌منظور کشتن افراد هرگز قانونی نیست».

وی افزود آمریکا باید ثابت کند افرادی که هدف قرار داده است تهدیدی برای سایرین محسوب می‌شدند و ادعای «نقش داشتن فردی در حملات تروریستی در گذشته، برای قانونی کردن کشتن وی کافی نیست».

کالامارد همچنین در واکنش به بیانیه کاخ سفید درخصوص این ترور گفت: «این بیانیه در اشاره به افراد کشته شده در کنار سلیمانی قصور کرد. شاید [تلفاتی نیز] جانبی باشد اما حتماً غیرقانونی است».

بامداد امروز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب گذشته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: