کد خبر: ۴۴۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در 4 دهه گذشته بیش از 12 هزار تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

به گزارش آوای نشاط، اسکندر مومنی در سومین نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: امروز گرد هم جمع آمدیم تا بررسی روند گذشته و اتخاذ راهبردهای جدید برای گام دوم انقلاب را داشته باشیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از دنیا با پدیده شوم مواد مخدر و دشمن انسانیت مبارزه کرده است و در خط مقدم این مبارزه تفاوتی نداشت که محموله‌های مواد مخدر برای داخل کشور و یا ترانزیت خارج از کشور است.

مومنی افزود: بر اساس آموزه‌های دینی با موضوع مواد مخدر در طی 40 سال گذشته برخورد و مبارزه کرده‌ایم.

وی بیان داشت: در طول این مدت 3300 کیلومتر موانع مختلف فیزیکی و الکترونیکی ایجاد شده و 50 هزار باند و گروه توزیع مواد مخدر نابود شده است. یک صد هزار خودرو توقیف شده و 12 هزار تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت:‌ در این مدت 4 هزار و 815 خانه ورزش روستایی و 9300 مرکز درمانی و کاهش آسیب احداث شده است که در حوزه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند.

مومنی بیان داشت: مبتلا شدن مصرف کنندگان مواد مخدر به HIV از 75 درصد به 31 درصد کاهش یافته است و 254 مرکز DIC و 108 سرپناه شبانه روزی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

وی گفت:‌ با همه اقدامات صورت گرفته در 4 دهه گذشته ولی روند شیوع اعتیاد رو به افزایش بوده است فقط در دهه 60 کاهش شیوع اعتیاد در کشور را داشته‌ایم و مابقی دهه‌ها شاهد افزایش مصرف مواد مخدر بوده‌ایم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود:‌یکی از رویکردهای اصلی ما در گام دوم انقلاب و دوران پیش رو هماهنگ کردن بسترهای لازم برای ورود نخبگان و جوانان در کاهش عرضه مواد مخدر است.

مومنی بیان داشت: ورود جوانان باعث افزایش کارآمدی در مبارزه با مواد مخدر می‌شود و فرصتی را مهیا می‌کند که در این حوزه شاهد کاهش مصرف مواد مخدر باشیم.

وی گفت:‌ تاکنون 3800 شهید، 12 هزار جانباز و مجروح در مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و در تحولات جدید باید رویکردهای جدید را اعمال کنیم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بیان داشت: از وجود نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان باید در کاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر استفاده کنیم.

مومنی گفت: برای هوشمند سازی اقدامات و فرایندهایی را انجام داده‌ایم و در آینده نیز یکسری اقدامات را پیش رو داریم و اگر به دنبال تحول در حوزه مواد مخدر هستیم و آن را استمرار دهیم باید از رویکردهای جدید استفاده کنیم که یکی از آنها هوشمند سازی است.

وی افزود:‌ هدف ما در گام دوم انقلاب متوقف کردن روند افزایش اعتیاد و مصرف مواد مخدر است و در این خصوص نیز مطالبات مقام معظم رهبری در سرلوحه کار قرار گرفته است و مواردی که مطرح کرده‌اند پیگیری می‌شود و در نهایت امیدواریم با اقدامات صورت گرفته مصرف مواد مخدر و شیوع اعتیاد کاهش پیدا کند و معتادین با توانمندسازی به جامعه برگردند.

در ادامه رستمی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ در سال 98 بر اساس ابلاغیه‌های صورت گرفته نشست‌های تخصصی با موضوع نگهداری و درمان معتادین داشته‌ایم که وزیر بهداشت، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بهزیستی و دیگر مسئولان حضور داشتند.

وی گفت:‌ در نشست تخصصی اول در راستای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اقداماتی صورت گرفت که 200 هزار نفر از خرده فروشان مواد مخدر بازداشت شدند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت:‌ در دومین نشست تخصصی که در تابستان و با موضوع یاریگران زندگی برگزار شد با ایده‌های نو و خلاقانه‌ای مواجه بودیم و اجرای طرح یاریگران زندگی در 10 درصد مدارس کشور اجرایی شد.

رستمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقدامات پیشگیرانه از مصرف مواد مخدر در مدارس و حوزه‌های علمیه آموزش داده می‌شود و یک موج اجتماعی شدن در بحث پیشگیری از اعتیاد به وجود آمده است.

وی گفت:‌ در نشست تخصصی امروز نیز نقشه‌برداری از 4 دهه مبارزه، شناسایی راه‌های نرفته، آینده شناسی و استقبال از پدیده‌های نوظهور و طراحی راهبردهای آینده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ امروز نیز 5 کتاب در حوزه مبارزه با مواد مخدر و سامانه جامع نگهداری و درمان معتادین با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح و رونمایی خواهد شد.

رستمی افزود:‌ امیدواریم با این اقدامات بتوانیم گام محکمی در راستای مبارزه با مواد مخدر برداریم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: