کد خبر: ۴۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
رئیس مجلس شورای اسلامی فردا (شنبه، ۲۳ آذر) به منظور سخنرانی در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به ترکیه سفر می‌کند.

به گزارش آوای نشاط، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فردا صبح (شنبه، ۲۳ آذر) در رأس هیئتی پارلمانی تهران را به مقصد ترکیه ترک می‌کند تا در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی حضور یابد.

براساس این گزارش، نخستین بار به ابتکار مجلس بنگلادش تحت عنوان "انجمن مجالس آسیایی برای صلح (AAPP) در سال ۱۳۷۸ در داکاء برگزار شد. از آن پس به ترتیب نشست دوم در سال ۱۳۷۹ در کامبوج، نشست سوم در سال ۱۳۸۱ در چین، نشست چهارم در سال ۱۳۸۲ در فلیپین، نشست پنجم در سال ۱۳۸۳ در پاکستان، نشست ششم در سال ۱۳۸۴ در تایلند و نشست هفتم در سال ۱۳۸۵ در تهران برگزار شد، در نشست تهران پیشنهاد مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر اساسنامه و نام انجمن به تصویب رسید و AAPP به مجمع آسیایی (APA) تبدیل شد.

همچنین در آن زمان تا کنون APA در مجموع ۱۱ مجمع عمومی برگزار کرده که آخرین آن آذر ماه سال ۱۳۹۷ در ترکیه با موضوع "افزایش رونق اقتصادی در آسیا" برگزار شده است.

در نشست‌های مجمع عمومی علاوه بر سخنرانی رؤسای هیئت‌ها و گزارش دبیرکل، گزارش کمیته‌های دائمی و قطعنامه‌های پیشنهادی آن‌ها ارائه و مورد تصویب قرار می‌گیرد و در پایان بیانه نهایی مجمع قرائت و به عنوان بیانیه پایانی به تصویب می‌رسد.

مجمع عمومی مجالس آسیایی ۴۱ عضو دائمی و ۱۴ عضو ناظر دارد که کشورمان عضو دائمی APA است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی با رؤسای مجالس کشور‌های آسیایی دیدار و گفتگو خواهد کرد و روز در روز یکشنبه، ۲۴ آذر، ترکیه را ترک و به کشور باز می‌گردد.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: