کد خبر: ۴۴۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان برگ‌های انتخاب افراد دیگر برای پست نخست‌ویزی را یکی پس از دیگری می‌سوزاند و با اینکه شعار ظاهری «من نه بلکه فرد دیگر» سر داده اما رفتارها حاکی است، شعار واقعی وی «یا من، یا هیچ فرد دیگری» است.

به گزارش آوای نشاط، قرار بود امروز (دوشنبه) جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر برگزار شود و «سمیر الخطیب» گزینه‌ای بود که بیشترین بخت را داشت اما وی دیروز و پس از دیدار با مفتی کل اهل سنت لبنان شیخ «عبداللطیف دریان» در دارالفتوا از نامزدی برای نخست‌وزیری استعفا داد و گفت، دریان به او گفته از سعد الحریری حمایت می‌کند.

بر اساس قانون اساسی لبنان، نخست‌وزیر از میان اهل سنت انتخاب می‌شود و از این حیث، تصمیمات دارالفتوا در این مورد مورد توجه است.

روزنامه «الاخبار» در این باره نوشت: «الحریری بار دیگر نامی را که قرار بود جانشین وی در پست نخست‌وزیری باشد، سوزاند. سمیر الخطیب پس از آنکه حمایت از الحریری را در دارالفتوا شنید از نامزدی عذر خواست. الحریری و دارالفتوا با یکدیگر بر اصل تفاهم برای انتخاب نخست‌وزیر مکلف قبل از دعوت به رایزنی‌های پارلمانی مشروعیت دادند. الحریری از تعطیلی دولت به باج‌خواهی رسیده: یا من یا هیچ کس؛ و باید شروط من محقق شود. وی این بار بر موضع طایفه‌ای آشکار و شروط بین‌المللی که قرار است در کنفرانس پاریس ویژه گروه بین‌المللی حمایت از لبنان (در پنجشنبه آینده) آشکار شود، تکیه کرد».

در ادامه این گزارش آمده، تمامی شاخص‌ها دلالت بر آن داشت که سرنوشت الخطیب نیز مانند سرنوشت نامزدهای قبلی نخست‌وزیری یعنی «بهیج طباره و محمد الصفدی» است. «سادیسم سیاسی» الحریری بسیار هزینه‌بر شده است؛ کشور در حال فروپاشی اقتصادی بی سابقه است و او از تقدیم قربانی در مسیر رسیدنش به نخست‌وزیری لذت می‌برد و دائما شعار «من نه بلکه فرد دیگری» سر می‌دهد. حالا این سوال مطرح است که قربانیان بعدی برای نخست‌وزیری چه کسانی هستند؟ فعلا دو اسم «نواف سلام و فواد المخزومی» مطرح است.

الاخبار در ادامه به بیانیه هفته قبل سه نخست‌وزیر پیشین لبنان اشاره کرد که در آن مدعی شده بودند «میشل عون» رئیس‌جمهور اختیارات نمایندگان پارلمان برای انتخاب نخست‌وزیر را نقض کرده است. این روزنامه نوشت: «دیروز مشخص شد که مشکل در تعرض به اختیارات نمایندگان در مأمور کردن نخست‌وزیر نیست بلکه در طرف نقض‌کننده است. بنابراین تعرض دارالفتوا در این زمینه مجاز است و یک اقدام طبیعی است اما آنها با این کار این توجیه را برای عون یا هر رئیس‌جمهور پس از آن به وجود آوردند که تفاهم بر اسم نخست‌وزیر قبل از رایزنی‌ها در پارلمان مجاز است».

پس از اتفاقات دیروز، «اللقاء التشاوری للنواب السنة المستقلین» تشکیل جلسه داد و و اعلام کرد: «مصادره زندگی سیاسی توسط مراجع دینی (دارالفتوای سنی) به نقش سازمان‌های قانونی و در مقدمه آنها پارلمان پایان می‌دهد».

«فیصل کرامی» از اعضای این جریان نیز اعلام کرد: «اگر طایفه سنی از دارالفتوا بیعت کامل با سعد الحریری را اعلام کند پس فایده رایزنی‌های پارلمانی چیست؟».

در پایان این گزارش آمده، با اتفاق دیروز، سعد الحریری امور را به خانه اول بازگرداند. بر اساس برآوردها آنچه در حال حاضر باعث تأخیر در تشکیل دولت شده نزاع بر سر دو گزینه است؛ الحریری نخست‌وزیر دولتی بدون حضور «جبران باسیل» وزیر خارجه باشد یا اینکه دولتی با حضور هر دو یا بدون حضور هر دو تشکیل شود و باید منتظر جلسه پارلمان در دوشنبه هفته آینده بود.

«جبران باسیل» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان دیروز در گفت‌وگویی با شبکه «فرانس 24» هشدار داد در صورتی که تنش‌های فعلی ادامه پیدا کند این کشور شاهد «آشوبی ویرانگر» خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: