کد خبر: ۴۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
با موافقت رئیس‌جمهور آذربایجان، مجلس ملی این کشور با هدف برگزاری انتخابات پیش از موعد، منحل اعلام شد.

به گزارش آوای نشاط، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان روز پنج‌شنبه فرمانی را امضا کرد که به موجب آن مجلس ملی این کشور منحل شده و انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار می‌شود. 

بر اساس این فرمان، انتخابات پارلمانی جمهوری آذربایجان روز ۹ فوریه ۲۰۲۰ (۲۰ بهمن ۹۸) برگزار می‌شود. این انتخابات پیش از این قرار بود در ماه نوامبر سال آینده میلادی (آبان-آذر ۹۹) برگزار شود.

به نوشته پایگاه «اونا»، این فرمان پس از آن صادر شد که نمایندگان پارلمان با تصویب طرحی، از علی‌اف خواستند برای هموار کردن مسیر برگزاری انتخابات تازه، دوره کنونی پارلمان را منحل کند.

اکثریت پارلمان در حال حاضر در اختیار هم‌حزبی‌های علی‌اف است. این حزب روز دوشنبه درخواست انحلال را با ۹۹ رأی مثبت در برابر یک رأی منفی تأیید کرده بود.

درخواست انحلال پارلمان پس از آن مطرح شد که «نوروز ممدوف» ماه گذشته به صورت ناگهانی از نخست‌وزیری جمهوری آذربایجان کناره‌گیری کرد. برای استعفای وی هیچ دلیلی اعلام نشده است.

در پی کناره‌گیری ممدوف، علی‌اف «علی اسدوف» از متحدانش را به عنوان نخست‌وزیر جدید به پارلمان معرفی کرد و مجلس ملی هم به اتفاق آرا صلاحیت وی را تأیید کرد.

در نظام سیاسی جمهوری آذربایجان تقریبا اکثر اختیارات در کنترل رئیس‌جمهور است و پارلمان نقشی محدود دارد. از نخست‌وزیری هم به عنوان سمتی نمادین یاد می‌شود که عمدتا در اختیار متحدان علی‌اف است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: