کد خبر: ۴۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
رئیس جمهوری فرانسه که ناتو را "دچار مرگ مغزی" خوانده و جنجالی میان سران کشورهای عضو این سازمان آفرید، تاکید کرد که همچنان سر حرف خود هست.

به گزارش آوای نشاط، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بامداد چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت: اظهارات من درباره ناتو واکنش‌هایی برانگیخت. من همچنان سر حرفم هستم. این وظیفه مشترک ما است: نمی‌توانیم پول بپردازیم و جان سربازانمان را هزینه کنیم بدون آنکه مبانی چیستی ناتو را مشخص کرده باشیم.

مکرون وعده داد که روز چهارشنبه در دومین روز نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لندن از منافع فرانسه و اروپا دفاع خواهد کرد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ماه گذشته از فقدان هماهنگی میان اعضای ناتو و همچنین «پیش بینی ناپذیری» رفتارهای آمریکا انتقاد کرد. او در مصاحبه با نشریه اکونومیست نسبت به تداوم سیاست دفاع جمعی ناتو به رهبری ایالات متحده ابراز تردید کرد و گفت: آنچه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم مرگ مغزی ناتو است.

این سخنان واکنش‌های متفاوتی را در بین اعضای ناتو به دنبال داشت از جمله این که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در نشست سران ناتو در لندن به سر می‌برد، آن را توهین‌آمیز خواند و گفت فرانسه بیش از سایر کشورها به این پیمان نیاز دارد.

پیشتر نیز هایکو ماس وزیر خارجه آلمان انتقاد مکرون از ناتو را به منزله تخریب این پیمان نظامی ارزیابی و تاکید کرد: اروپا در سال‌های آینده نیز به وجود این پیمان نظامی نیاز دارد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز مخالفت خود را با اظهارات رئیس جمهوری فرانسه اعلام و تاکید کرد:‌ مکرون «واژه‌های تندی» به کار برده که مورد قبول او نیست. چنین حمله‌ای ضرورت ندارد، حتی اگر ما مشکلاتی داشته و حتی مجبور باشیم پس از بحث‌وجدل با هم به تفاهم برسیم. ناتو برای آلمان یک پیمان امنیتی است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در دیدار با مرکل، این نهاد نظامی را قدرتمند دانست و گفت: هر تلاشی برای جدایی اروپا از آمریکا تهدیدی برای اروپاست. ما باید با یکدیگر همکاری و ناتو را قوی‌تر کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
برچسب ها: آوای نشاط ، مکرون ، ناتو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: