کد خبر: ۴۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
قهرمان‌سازی کاذب در باشگاه‌های بدنسازی؛
رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام خراسان رضوی با بیان اینکه فروش مکمل در مراکز ذیصلاح با نسخه پزشک تغذیه انجام می‌شود و در این صورت غیرقانونی است، گفت: فروش مکمل ورزشی در باشگاه‌های ورزشی خط قرمز هیئت بدنسازی است.

به گزارش آوای نشاط، به نقل از صبح توس؛ باشگاه‌های بدنسازی از جمله مراکز مورد علاقه و اقبال جوانان است که طی سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر این مراکز بوده‌ایم.

قطعا از گذشته و طی این روزها که نظارت بر باشگاه‌های بدنسازی به عنوان لازمه سلامت ورزشکاران مطرح است، ضرورت ساماندهی و شناسنامه‌دار شدن تمامی باشگاه‌های پرورش اندام بر کسی پوشیده نیست.

در برخی نقاط شاهد هستیم جلوگیری از تهدیدهای موجود در این رشته و تبدیل آن به فرصت از جمله وظایفی است که بر دوش فدراسیون و هیئت های بدنسازی سنگینی می‌کند.

در حالی که فروش مکمل ها در باشگاه های بدنسازی ممنوع است می توان گفت این مواد در بسیاری از باشگاه های بدنسازی به فروش می رسند و هیچ نظارتی نیز بر آن نیست و جوانانی که وارد این باشگاه ها می شوند نیز به صورت روزانه از این مواد استفاده می کنند بدون اینکه بدانند این مواد ممکن است با سلامتی انها بازی کند.

برخی در پی قهرمان‌سازی کاذب هستند

در همین زمینه مهدی بکائیان، رئیس سابق هیئت بدنسازی و پرورش اندام خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: موضوع باشگاه های ورزشی و سلامت ورزشکاران بحث مهم و گسترده ای است که تاکنون توجه چندانی به آن نشده است و متأسفانه همواره برخی در پی قهرمان سازی کاذب هستند و از ورزشکاران و جوانان غافل شده‌ایم.

 

وی ضمن اشاره به ضرورت انجام امور زیرساختی در بحث ورزشکاران و سلامت آنها افزود: در برخی باشگاه ها به محض ورود به باشگاه حتما برای ورزشکار نسخه مکمل های مربی پیچیده می شود تا مصرف شود که رقم های هنگفت و غیرقانونی برای ارائه چنین مکمل هایی نیز دریافت می‌شود.

عضو کمیسیون نظارت بر سلامت باشگاه های ورزشی استان گفت: عمده مکمل های دارویی موجود بازار اورجینال نبوده و ناسالم است و در نبود نظارت بر باشگاه های بدنسازی 90 درصد آنها مکمل فروشی دارند.

قانون نظارت بر مکمل های ورزشی منتظر اجرای مسئولان امر است

وی با بیان اینکه بخشی از این موضوع به اداره کل ورزش و جوانان و بخشی از آن نیز به هیئت بدنسازی و پرورش اندام مربوط است افزود: در باشگاه‌ها کمیسیون نظارت بر سلامت باشگاه های ورزشی استان تأثیرگذار است که پس از مدیریت جدید جلسات این کمیسیون تشکیل نمی‌شود.

بکائیان تصریح کرد: زیرساخت های ورزشی باید تقویت شود و باید باشگاه های ورزشی از هر نوع آلودگی از جمله مکمل های غیرمجاز پاک شوند.

وی با اشاره به اینکه قانون نظارت بر مکمل های ورزشی منتظر اجرای مسئولان امر است افزود: بیمه ورزشی در باشگاه های ورزشی اجباری است و باید توسط مدیران باشگاه‌ها رعایت شود اما متأسفانه آمار کمتری از ورزشکاران لیست می‌شود.

امیرحسین اخوان، رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام طرقبه شاندیز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: دو نهاد ورزشی اداره ورزش و جوانان، هیئت بدنسازی و پرورش اندام بر باشگاه های بدنسازی نظارت دارند و باید در زمان صدور پروانه فعالیت و تمدید باشگاه ها بازدید انجام شود.

فروش داروهای بدنسازی در باشگاه‌های ورزشی غیرمجاز است

وی افزود: در بازدید فنی هیئت بدنسازی، تعداد دستگاه های ورزشی، عمر دستگاه ها، سرویس های ادواری، مساحت باشگاه و بهداشت، مربیان دارای مجوز، بیمه شدگان بررسی می شود و در مجموع تقریبا 17 عنوان در آن نظارت می شود.

این کارشناس رشته بدنسازی و پرورش اندام اظهار کرد: هزینه های ورزشی باشگاه ها بر اساس نرخنامه اداره کل ورزش و جوانان اعلام می شود و بر آن نظارت می کنند.

وی افزود: در مورد فروش دارو در برخی باشگاه ها هیئت پزشکی ورزشی استان، اداره تربیت بدنی، اداره بهداشت و هیئت بدنسازی دخیل هستند که دوبار در سال نظارت بر باشگاه ها انجام می شود.

اخوان با بیان اینکه فروش داروهای بدنسازی در باشگاه های ورزشی غیرمجاز است تصریح کرد: ورزشکاران باید دارای بیمه ورزشی باشند و مدیران باشگاه ها نظارت لازم را باید داشته باشند.

فروش داروهای بدنسازی در باشگاه‌های ورزشی خط قرمز هیئت بدنسازی است

سروش پورآزاد، رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون تبلیغات داروهای بدنسازی توسط برخی مدیران باشگاه های ورزشی اظهار کرد: فروش مکمل ورزشی در باشگاه های ورزشی خط قرمز هیئت بدنسازی است و موضوع را بصورت جدی پیگیر هستیم.

وی افزود: نظارت بر باشگاه های ورزشی به ادارات ورزش و جوانان واگذار شده و در هر شهرستان اداره ورزش و جوانان مسئول بازدید و پیگیری تخلفات هستند.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام خراسان رضوی گفت: هیئت بدنسازی بخش تأییدیه فنی باشگاه ها را برعهده دارد که از لحاظ فنی باشگاه ها قبل از صدور مجوز تأیید شوند.

فروش داروهای بدنسازی، فقط با نسخه پزشک تغذیه

وی با اشاره به بازدید مستمر از باشگاه‌های ورزشی همراه با نماینده بهداشت و نماینده اماکن ورزشی و اینکه بازرسی و رسیدگی به تخلفات توسط ادارات ورزش و جوانان همان منطقه صورت خواهد گرفت افزود: در صورت مشاهده تخلف، اخطار و پلمپ باشگاه ها در دستور کار قرار دارد و مراحل آن با هماهنگی اداره اماکن انجام می شود.

پورآزاد تصریح کرد: با تیم های 5 نفره طی دو ماه تمام باشگاه های ورزشی مشهد را بازدید خواهد شد و نتایج گزارشات را ارائه خواهند داشت.

وی ضمن اشاره به تخلفاتی مانند گران فروشی در باشگاه های ورزشی افزود: تأکید داریم که هزینه خدمات ورزشی افزایش نداشته باشد.

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فروش مکمل در مراکز ذیصلاح با نسخه پزشک تغذیه انجام می شود و در این صورت غیرقانونی است و به مشکل خواهند خورد.

وی افزود: نرخ نامه وزارت ورزش و جوانان بر اساس رتبه بندی ها اعلام و مصوب شده و اداره تعزیرات نیز پیگیر این موضوع شده و جریمه سنگین لحاظ شده است.

پورآزاد با اعلام این مطلب که ورزش در تمام اماکن ورزشی خصوصی و دولتی نیازمند بیمه ورزشی است گفت: سال گذشته هیئت بدنسازی بیش از 2 هزار ورزشکار سازمان یافته داشت که با پیگیری های صورت گرفته و ارائه عواقب نداشتن بیمه ورزشی برای ورزشکاران و مدیران باشگاه های ورزشی استان، افزایش 6 برابری ورزشکاران بیمه شده را شاهد بودیم اما با آمار واقعی هنوز فاصله داریم.

وی با بیان اینکه 9هزار ورزشکار سازمان یافته تا شش ماهه اول امسال آمار داریم افزود: زمانی که اتفاقی رخ داد مدیران باشگاه های ورزشی مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند و مسائلی مانند بیمه باشگاه، بیمه فرد ورزشکار و کارت رسمی مربی گری بررسی می شود.

علاوه بر اجرای قانون و نظارت بر اجرای صحیح آن، شایسته است آیین نامه و قانونی مبتنی بر شرایط باشگاه ها و ورزشکاران اعلام شود تا در مورد داروهایی که سلامت ورزشکاران را به خطر می اندازد و سود حاصل از آن را به جیب سودجویان و دلالان می برد، فصل الخطاب و لازم الاجرا باشد.

در پایان به نظر می رسد باتوجه به رشد باشگاه های بدنسازی و علاقه مندان این عرصه بیش از پیش نیازمند نظارت بر امورات آنها با همکاری نهادهای متولی و دست اندرکار است چراکه سلامت ورزشکاران و جوانان موضوعی است که نباید مغفول بماند.

 انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: