کد خبر: ۴۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
رییس کل بانک مرکزی از کاهش ۴۰ درصدی اضافه برداشت بانک‌ها خبر داد و اعلام کرد: با توجه به ذخائر ارزی کشور و ارز صادراتی، انتظارات غیرواقعی که در بازار ارز ایجاد شده و دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده پایدار نخواهد بود.

به گزارش آوای نشاط، عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی اظهار کرد: علاوه بر اینکه از ابتدای سال بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی تامین شده است، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و سایر کالاهای ضروری تامین شده است.

وی تاکید کرد: این روند با ادامه‌ تلاش‌های صادرکنندگان با قدرت ادامه خواهد یافت.

همتی ادامه داد: طی دو هفته اخیر به دلایلی که همگان برآن واقف هستند، انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد شد و عمدتا در برخی فضاهای دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد. اما با اطلاعاتی که از این توانایی‌ها، امکانات و ذخائر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد، چراکه تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خبر بسیار امیدوارکننده‌ای که بانک‌ها در ماه‌های اخیر نیاز به نقدینگی کوتاه‌مدت خود را عمدتا از بازار بین‌بانکی تامین می‌کند؛ لذا اجازه برداشت بانک‌ها با بیش از ۴۰ درصد کاهش به رقم بسیار کمتری در مقایسه با رقم آن در یکسال گذشته رسیده است که از مدیران بانک‌ها به خاطر این انضباط مالی و همراهی در اعمال سیاست‌های پولی بانک مرکزی که نهایتا در جهت کاهش نرخ تورم است تشکر می‌کنم.

وی همچنین اعلام کرد: بانک مرکزی برخلاف آنچه عنوان می‌شود در حال حاضر برنامه‌ای برای انتشار اوراق مشارکت (ودیعه) ندارد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: