کد خبر: ۴۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
وزیر دفاع در واکنش به اظهارات وزیر دفاع فرانسه در کنفرانس منامه، حضور و مداخله غربی‌ها را موجب پیچیده‌تر شدن شرایط امنیتی منطقه برشمرد و به آنها توصیه کرد از طرح‌ها و برنامه‌های مداخله‌جویانه و سلطه‌طلبانه دست بردارند و فعلا به فکر علاج مرگ مغزی نهادهای امنیتی خودشان باشند.

به گزارش آوای نشاط، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ارتباط با اظهارات مداخله جویانه یک مقام دفاعی اروپایی در کنفرانس منامه اظهار داشت: استعمارگران سابق که حدود یک قرن پیش در این منطقه یکه تازی می کردند و پس از مواجهه با مقاومتهای مردمی، منطقه را ترک کردند، اکنون بار دیگر هوس بازگشت به منطقه به سرشان زده و درصددند از گاو شیردهی که ترامپ معرفی می کند، سهم خواهی کنند،  اما بدانند مردم منطقه آگاهند و ظلم و ستم و غارتگری آنها را فراموش نکرده و با یک سری لفاظی نمی توانند آنها را تحریک کنند.

حاتمی با بیان اینکه تردیدی در افول قدرت نرم و سخت آمریکا در جهان (که وزیر دفاع فرانسه به نوعی به آن اشاره کرده) وجود ندارد، اظهار داشت: این به معنای آمادگی منطقه برای جایگزینی قدرتهای استکباری دیگر با آن نیست. وزیر دفاع فرانسه به جای فرافکنی و بیان این مطالب تحریک آمیز که مشخصا برای تامین  منافع مادی برای کشورش بیان شده، بهتر است به آمارهایی که در مورد تعداد اتباع فرانسوی پیوسته به داعش و نقشی که آنها در جنایات در سوریه و عراق داشتند، توجه کند و بگوید چه نقش مثبتی در مقابله با تروریستهای تکفیری داعش در عراق و سوریه داشته است؟ تروریستهای تکفیری در این منطقه به دست نیروهای مسلح و مردم عراق و سوریه و با کمک و مساعدت ایران و روسیه شکست داده شدند و قدرت‌های غربی اعم از امریکا و دیگران غیر از تلاش برای مدیریت این گروهها به نفع خود، اقدامی در مقابل آنها انجام ندادند.

وزیر دفاع در ادامه نسخه های ارائه شده توسط غربی‌ها از جمله وزیر دفاع فرانسه که به زعم خود برای امنیت منطقه ارائه می دهند، آنها را شیوه های جدید استعماری و غیرمسئولانه قلمداد کرد و گفت: حضور و مداخله غربی‌ها موجب پیچیده تر شدن شرایط امنیتی منطقه که با زیاده طلبی های آمریکا و رژیم صهیونیستی بغرنج شده، خواهد شد و به آنها توصیه می کنم از طرح ها و برنامه های مداخله جویانه و سلطه طلبانه دست بردارند و فعلا به فکر علاج مرگ مغزی نهادهای امنیتی خودشان باشند.

امیر حاتمی با اشاره به سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی اظهار داشت: نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه توانایی حفاظت از سرزمین خود و فضای آن را دارند، در سالهای اخیر در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه نیز از هیچ کوششی دریغ نکرده اند و به تقویت بنیه دفاعی خود پرداخته و کمک به استقرار امنیت در منطقه را براساس آموزه های دین مبین اسلام و سیاستهای اصولی نظام اسلامی ادامه خواهند داد.

وی بار دیگر خطاب به دولتهای منطقه گفت: قدرتهای فرامنطقه ای و دخالتهای منفعت طلبانه آنها عامل اصلی بی ثباتی و ناامنی در منطقه است و کشورهای منطقه از ظرفیتهای لازم برای تامین امنیت منطقه در یک چارچوب همکاری جویانه بدون دخالت قدرتهای بیگانه برخورداراند و باید همه تلاشها در این راستا متمرکز شود.

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه روز شنبه آمریکا را به خاطر بی‌پاسخ گذاشتن حملات ماه‌های اخیر که خلیج‌فارس را تهدید می‌کرد، مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد که بازدارندگی چند دهه آمریکا در این منطقه نفت‌خیز نشان‌دهنده کاهش قدرت او است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: