کد خبر: ۴۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
معاونان وزرای خارجه ایران و چین در پکن آخرین تحولات برجام را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش آوای نشاط، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به منظور گفتگو با مقامات چینی و بنا به دعوت همتای خود دیروز (شنبه) وارد پکن شد، امروز یکشنبه با «ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین دیدار و گفتگو کرد.

دو طرف در این رایزنی‌ها آخرین تحولات مرتبط با برجام را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

«ما جائو شی» معاون وزیر خارجه چین در این نشست ایران را شریک استراتژیک چین برشمرد و بر تمایل کشورش برای تقویت همکاری‌ها با ایران در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد.

معاون وزیر خارجه ایران نیز ۲ کشور را شرکای راهبردی خواند.

عراقچی دیروز (شنبه) درباره اهداف سفرش به پکن به خبرنگاران گفته بود: به دعوت همتای خود در وزارت خارجه چین، معاون وزیر خارجه چین، به پکن سفر کردم و هدف اصلی این سفر ادامه مشورت‌های سیاسی ۲ کشور در خصوص برجام است.

معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرد: ما از ابتدای مذاکرات برجام این مشورت‌ها و تبادل نظرها را به صورت مستمر با دوستان در چین داشتیم همانطور که در مسکو با دوستان روسی این مشورت‌ها را داشتیم و الان ادامه این مشورت‌هاست که طی امروز و فردا در چین انجام می‌شود.

سفر عراقچی به پکن در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام که قرار است روز جمعه ۱۵ آذر ماه در وین برگزار شود، صورت گرفته و معاون وزیر خارجه ایران در این باره عنوان کرد: لازم بود قبل از این کمیسیون، دستورکار این نشست را با همکارانمان در چین مرور و تلاش کنیم تا مواضع نزدیکتری را در این نشست داشته باشیم.

معاون وزیر خارجه ایران با ذکر این نکته که با چین روابط بسیار خوب و رو به گسترشی داریم، اظهار داشت: علی‌رغم شوک‌هایی که بعد از خروج آمریکا به روابط اقتصادی ما با دیگر کشورها وارد شد، ولی این شوک‌ها الان فرونشسته و ما در حال رسیدن به سازوکارهای جدیدی در روابط با شرکای اقتصادی خود به ویژه با چین هستیم.

این دیپلمات ارشد ایران عنوان کرد: سازوکارهای جدیدی طراحی و روش‌های نوینی پیدا شده و ما در حال بازگشت به یک شرایط با ثبات اقتصادی در روابط ۲ کشور هستیم و زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده و الان در وضعیت بهتری هستیم، ولی لازم است موانع را رفع و بتوانیم روابط اقتصادی دو کشور را گسترش دهیم.

گفتنی است معاون وزیر خارجه ایران ۱۷ آبان ماه نیز به منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی عدم اشاعه تحت عنوان «انرژی هسته‌ای، خلع سلاح و عدم اشاعه» به مسکو سفر کرد و با مقامات روس از جمله «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه این کشور و نماینده روسیه در گروه ۱+۴ دیدار و درباره آخرین تحولات برجام به گفتگو پرداخت.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: آوای نشاط ، برجام ، چین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: