کد خبر: ۴۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
رئیس‌جمهور ترکیه در واکنشی تند به سخنان همتای فرانسوی خود در رد مواضع آنکارا در خصوص شمال سوریه خطاب به او گفت: «اول چک کن که خودت دچار مرگ مغزی نشده باشی».

به گزارش آوای نشاط، در ادامه واکنش‌های تند مقام‌های ترکیه علیه مواضع اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره اقدام نظامی آنکارا در شمال سوریه، «رجب طیب اردوغان» به همتای فرانسوی خود گفت: «دچار مرگ مغزی شده‌ای».

رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه نشست سران ناتو که قرار است به میزبانی لندن در روزهای ۱۲ و ۱۳ آذرماه برگزار شود، به انتقاد دوباره «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از مواضع ترکیه در شمال سوریه و تاکید او بر «مرگ مغزی ناتو» واکنش تندی نشان داده است.

به گزارش «راشا تودی»، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی روز جمعه خود در دانشگاه «مرمره» در استانبول، به مواضع اخیر همتای فرانسوی خود که در آن گفته بود ناتو نباید درباره اقدامات نظامی «تحریک‌آمیز» ترکیه در شمال سوریه همبستگی نشان دهد، گفته است که ماکرون دچار مرگ مغزی است.

به گفته رئیس‌جمهور ترکیه، فرانسه حق ندارد از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه انتقاد کند یا به طور کلی درباره وضعیت ناتو فرضیاتش را مطرح کند.

اردوغان با اشاره به سخنان جنجالی ماکرون درباره «مرگ مغزی ناتو» افزود: «اول از هر چیز، چک کن خودت دچار مرگ مغزی نشده باشی. این اظهارات تنها از افرادی بر می‌خیزد که دچار مرگ مغزی هستند».

تشدید درگیری لفظی بین سران ترکیه و فرانسه بعد از ان صورت گرفت که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم در رد انتقادهای فرانسه علیه اقدام نظامی آنکارا در شمال سوریه، فرانسه را به «حمایت از تروریسم» متهم کرده بود.

دولت فرانسه شب گذشته اعلام کرد که در پی اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه علیه فرانسه، سفیر آنکارا در پاریس را احضار می‌کند.

یکی از مقامات کاخ «الیزه» گفته است، سفیر ترکیه به وزارت امور خارجه فرانسه جهت ارائه توضیحات، احضار خواهد شد و همچنین پاریس و دیگر متحدان ناتو از ترکیه انتظار دریافت «پاسخ‌هایی شفاف» درخصوص مقاصد خود در سوریه را دارد.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه برای اولین بار ۱۶ آبان بود که در مصاحبه با «اکونومیست» گفته بود،  با توجه به عدم هماهنگی میان آمریکا و اروپا در ناتو و همچنین رویکرد یکجانبه ترکیه در سوریه، ناتو دچار مرگ مغزی شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: