کد خبر: ۴۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
شریعتمداری:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بسیای از مشاغل به خاطر فناوری‌های نو در آینده تغییر می‌کنند یا حذف می‌کنند، گفت: باید استانداردهای مشاغل برای آینده را تغییر دهیم.

به گزارش آوای نشاط، محمد شریعتمداری امروز در مراسم آغاز به کار بنیاد ملی توسعه فناوری که توسط بخش خصوصی در تهران راه‌اندازی شده است، گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس با پیشتازی عربستان و امارات متحده عربی 100 میلیارد دلار در فناوری‌های نو انجام شده است و در چین 170 میلیارد دلار در زمینه فناوری‌های نو مانندبلاک چین سرمایه‌گذاری شده است که این کشور از بزرگترین کشورها در سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی است. 

به گفته وی حجم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین تا سال 2025 به بیش از 1750 میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به رقم‌های کنونی 6 برابر می‌شود. در بلاک چین نیز با سرمایه‌گذاری انجام شده این فناوری حدود 18هزار میلیارد دلار اقتصاد پیرامون خود را در جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این سوال که آیا نسبت به فناوری‌های نو مانند بلاک چین می‌توان بی‌توجه بود، گفت: حرکت عجیب و غریبی در دنیا روی می‌دهد و در آینده به خاطر فناوری‌های نو 400 تا 800میلیون نفر از شاغلان موجود شغل خود را به خاطر فناوری‌های نو از دست می‌دهند، البته مشاغل جدیدی به وجود می‌آیند که پیش‌بینی می‌شود 40 درصد از مشاغل از دست رفته قابل برگشت خواهد بود. 

شریعتمداری همچنین با اشاره به مباحث کشورها در سازمان بین‌المللی کار گفت: در این سازمان درمورد آینده کار صحبت می‌شود و یکی از مهمترین مباحث آینده مشاغل است از جمله اتصال شبکه به میلیاردها ابزار و تجهیزات اینترنتی است و بنابراین اشتغال به سبک امروز در آینده تقریبا غیرممکن خواهد بود. 

وی با بیان اینکه الان وقت بحث‌های فلسفی در مورد ورود تکنولوژی‌های نو به کشور نیست، گفت: حیف است که از فناوری‌های نو استفاده نکنیم، زیرا دیر می‌شود و عقب می‌افتیم، ما هیچ از فناوری‌ها نمی‌ترسیم، مگر اسلام که به عنوان یک ایدئولوژی به کشور ما وارد شد، ملت ما آن را نپذیرفت و دین اسلام را گرفت و در جان خود نشاند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: امروز زمان بحث است فلسفه تکنولوژی گذشته است، باید از ابزارهای نو استفاده کرد،‌ امروز دوره تعامل با ابزارهای نوین است، همان طور که قبلا بشر به طبیعت تجاوز کرد و با ساخت خانه‌هایی در کنار بستر رودخانه از آب رودخانه استفاده می‌کرد، اما سیلی آمد و خانه‌ای که به حریم رودخانه تجاوز کرده بود را از بین برد، بنابراین آثار تجاوز به حریم طبیعت و حریم خصوصی افراد ممکن است، در کوتاه مدت لذت باشد، اما در درازمدت به رحلت منجر می‌شود. 

وی همچنین با بیان اینکه من خوشحالم 50دقیقه از وقت خود را برای شنیدن فواید فناوری‌های نو شامل هوش مصنوعی، بلاک چین و اینترنت اشیاء صرف کنم، گفت: گرچه گفت می‌شود، برخی مسئولان دچار کم شنوایی و کم بینایی شده‌اند، اما این را بگویم ما حلزون شنوایی کاشته‌ایم و آماده شنیدن حرف‌های کارشناسان هستیم. 

در این نشست همچنین حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی گفت: پرداختن به فناوری هوش مصنوعیبلاک چین، اینترنت اشیاء و کار در مورد سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری پارکینسون از کارهای جهاد دانشگاهی است که امسال جایزه المصطفی را به دانشمند این کار آقای بهاروند دادیم. 

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: تحلیل آینده کاربرد فناوری اطلاعات در صنایع خودرویی از 10 سال قبل شروع شد و با نصب تجهیزاتی به روی برخی از خودروهایی که در مسیر تهران به رشت به کار گرفته می‌شدند، استفاده از این خودروها هوشمند شد همچنین در آینده کشاورزی هوشمند نیاز به استفاده از فناوری‌های نو دارند. 

طیبی افزود: در بخش هوش مصنوعی ،‌ اینترنت اشیا وبلاک چین بحث رمزنگاری بسیار مهم است، همان گونه که در دفاع مقدس فناوری بسیار مهم بود و جوانان ما توانستند بازگشایی سیستم مخابراتی کشور مهاجم را انجام داده و بسیار موفق شدند. 

وی گفت: بنیاد ملی کسب وکار توسط بخش خصوصی متولی توسعه فناوری‌های نو می‌شود و وزارت کار نیز در این زمینه بسیار کمک کرده است. 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: