کد خبر: ۴۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
رئیس‌جمهوری ترکیه امروز (پنج‌شنبه) گفت، ایالات متحده به وعده‌اش برای حذف شبه‌نظامیان کرد از منطقه مرزی سوریه عمل نکرده و او در جریان دیدار هفته آتی با دونالد ترامپ این مساله را مطرح خواهد کرد.

به گزارش آوای نشاط، ماه گذشته ترکیه با کمک شورشیان سوری یک عملیات بروی مرزی علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) در سوریه به راه انداخت و پیش از آن در توافقی با آمریکا آن‌ها را از این منطقه دور کرد.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه قصد دارد اجرای این توافق را در سفر ۱۳ نوامبر (چهارشنبه آتی) به واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در میان بگذارد. پیش‌ از این زمزمه‌هایی درباره احتمال لغو سفر او به آمریکا وجود داشت اما این سفر پس از تماس تلفنی چهارشنبه شب رهبران آمریکا و ترکیه به تایید رسید.

اردوغان با اشاره به ضرب‌الاجلی که ماه گذشته در توافقنامه درج شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: در حالی که ما این رایزنی‌ها و مذاکرات را داشتیم، آن کسانی که به ما قول دادند تا ی‌پ‌گ ظرف ۱۲۰ ساعت خارج خواهند شد، به قولشان عمل نکردند.

ترکیه بعد از توافق با واشنگتن همچنین با مسکو توافق کرد تا ی‌پ‌گ تا عمق ۳۰ کیلومتری امتداد کل مرز شمال شرقی سوریه با ترکیه عقب‌نشینی کند. اما اردوغان می‌گوید، این توافق هم اجرایی نشده است چون ی‌پ‌گ همچنان در لبه مرزی حضور دارد و او به زودی در این رابطه هم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو خواهد داشت.

اردوغان پیش از عزیمت به مجارستان به خبرنگاران گفت، درگیری‌ها در سوریه ادامه دارد و امروز ۱۱ نیرو از "ارتش ملی سوریه" (موسوم به اس‌ان‌ای و تحت حمایت ترکیه) کشته ‌شده‌اند. او افزود: این تروریست‌ها به اس‌ان‌ای حمله می‌کنند و اس‌ان‌ای هم تلافی می‌کند. صبح امروز ۱۱ تن از آنان کشته شدند. بسیاری دیگر هم در آن سو کشته شده‌اند. 

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: