|
با پیشرفت تکنولوژی و ورود خودروهایی که مجهز به کسیه هوا هستند و همچنین الزام شماره گذاری خودروها با حداقل ۲ ایربگ، هم اکنون تعداد زیادی از خودروهای کشور به کسیه هوا مجهز هستند. وجود ایربگ در تصادفات می تواند جان سرنشین را تا حدود زیادی محافظت کرده و از آسیب های جدی جلوگیری کند اما همین ایربگ که حافظ جان است در صورتی که مورد استفاده صحیح قرار نگیرد باعث بروز صدمات جدی خصوصا برای کودکان شود.
زمانی که کودک در صندلی جلو خودرو و یا حتی در آغوش مادر است در هنگام تصادف و باز شدن ایربگ، ضربه بسیار شدیدی که بر سر و صورت کودک وارد می شود، می تواند منجر به صدمات جدی، شکستگی گردن و حتی مرگ کودک شود؛ فراموش نکنیم که کیشه هوا برای بزرگسالان طراحی شده است و فیزیک بدن کودکان، توان تحمل شتاب و ضربه آن را ندارد.
وی ادامه می دهد: حتی در خودروهایی که ایربگ آنها بسته شده و یا فاقد ایربگ نیز بوده اند شاهد بودیم که در هنگام تصادف کودکی که در آغوش مادر و یا سرنشین جلو بوده مابین سرنشین و داشبورد قرا گرفته و متاسفانه در جا فوت کرده است که متاسفانه نمونه های زیادی از اینگونه موارد را شاهد بوده ایم.
سرهنگ جهانی می افزاید: مواردی نیز بوده است که کودک به صورت ایستاده در ردیف جلوی خودرو بوده که با کوچکترین ترمز به صورت ناگهانی به سمت شیشه جلو پرتاپ شده و متاسفانه جان خود را از دست داده است.
وی ادامه داد: در تصادفات با سرعت بالای ۴۸ کیلومتر در هنگام برخورد خودرو ، سرنشینان با ۳ برابر وزن خود به سمت جلوی پرتاپ می شوند که در این حالت کمربند ایمنی و در موارد تکمیلی ایربگ مانع از بروز آسیب شدید به سرنشین می شود.
سرهنگ جهانی در ادامه به لزوم استفاده از صندلی کودک و یا بستن کمربند ایمنی برای کودکان در ردیف عقب خودرو اشاره می کند و می گوید: توصیه اکید داریم حتما کودکان در صندلی کودک و یا در ردیف عقب خودرو باشند. حتما نیز کمربند ایمنی در ردیف عقب خودرو برای کوکان بسته شود زیرا درهنگام واژگونی خودرو، سرنشینان در صورت نبستن کمربند بلافاصله به بیرون خودرو پرتاپ می شوند و در صورتیکه سرنشین کودک نیز باشد حادثه تشدید نیز خواهد شد کما این که پرتاپ شدن کودکان به بیرون از خودرو در هنگام واژگونی به دلیل نبستن کمربند بسیار دیده شده است.
انتهای پیام/