کد خبر: ۴۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
کارشناس مذهبی:
یک کارشناس مذهبی گفت: دلایل بسیاری در کتاب‌های روایی و تاریخی، اعم از شیعه و اهل سنت وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را تأیید می‌کند.

به گزارش آوای نشاط، حجت‌الاسلام شریفی، کارشناس مذهبی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت اسوه انسانیت و اخلاق حضرت محمد مصطفی(ص) گفت: دلایل بسیاری در کتاب‌های روایی و تاریخی، اعم از شیعه و اهل سنت وجود دارد که شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر اکرم(ص) را تأیید می‌‌کند و در این خصوص دلایل و روایات متعددی وجود دارد که این را به تواتر معنوی رسانده اند.

وی افزود: تواتر معنوی بدین معناست که مجموعه از روایات وجود دارد که با معنا و مفهوم خود، شهادت پیامبر را رسانده اند و بر این موضوع دلالت دارند اما به طورمثال شاید در الفاظ و ظاهر معنایی تفاوتی داشته باشند اما در مفهوم یک معنی مشترک می دهند.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: یکی از نمونه های روایات از امام صادق(ع) است که می فرمایند: پیامبر اکرم(ص) به دلیل اینکه به گوشت گوسفند علاقه داشتند یک زن یهودی از این علاقمندی اطلاع یافت و گوشتی را به زهر آغشته کرد و پیامبر اکرم(ص) را با این گوشت سمی مسموم کردند و تا شهادت در بستر بیماری به سرمی بردند.

وی با بیان اینکه در کتب اهل تسنن هم روایات متعددی برای شهادت پیامبر اکرم(ص) بر اثر سم وجود دارد گفت: بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که از مجموع این روایات پیامبر اکرم(ص) به شهادت رسیدند و بهتر است که ما از عنوان شهادت برای ایشان به کار ببریم.

شریفی با اشاره به اینکه بین اهل تسنن و شیعه اختلافاتی در خصوص زمان شهادت پیامبر(ص) وجود دارد گفت: شیعیان ۲۸ صفر را شهادت ایشان می دانند اما اهل تسنن ماه ربیع الاول را ایام شهادت ایشان می دانند.

وی با تأکید بر اینکه امروز باید عظمت شهادت پیامبر اکرم(ص) برای همگان تبیین شود افزود: امیرالمؤمنین(ع) در این خصوص می فرمایند که ای پیامبر با شهادت تو رشته ای پاره شد که دیگر قابل بازگشت نیست و آن انقطاع وحی بود.

کارشناس مذهبی در این خصوص تصریح کرد: خاتم الانبیاء بدین معناست که دیگر بعد از شهادت پیامبر اکرم(ص) وحی مستقیم برای جامعه بشری وجود ندارد و یادگار پیامبر اکرم(ص) که قرآن و عترت بود در بین ما جا گذاشته شد و بعد از شهادت ایشان وحی منقطع شد و عظمت این شهادت را در این موضوع ببینیم که پرونده دین خدا با شهادت پیامبر اکرم(ص) بسته شد.

وی با اشاره به درسهای زندگی پیامبر برای امت مسلمان بیان کرد: اگر زندگی پیامبر اکرم(ص) را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که ایشان چگونه دشمنان و فتنه ها را مدیریت و آنها را هدایت می کردند.

شریفی با بیان اینکه امروز بهترین الگویی که می توانیم به کار ببریم پیامبر اکرم(ص)است، گفت: مهمترین ویژگی ایشان مقاومت و ایستادگی ایشان در برابر دشمنان و منافقین است. ایشان در برابر فتنه ها و مدیریت آنها بسیار خستگی ناپذیر بود و نمونه آن در شعب ابیطالب است که سه سال در برابر گرسنگی ها، قحطی ها و کمبودها صحنه را هدایت کردند و خداوند متعال گشایش های زیادی ایجاد کردند.

وی در این خصوص ادامه داد: در زمان پیامبر(ص) با مقاومت و ایستادگی اسلام به جایی رسید که مسلمانان توانستند کعبه را تصرف کنند و ثروت عظیمی نصیب مسلمانان شود و این ادامه داشت تا بسیاری از صحنه ها با ایستادگی مدیریت شد.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: رفتار پیامبر(ص)، می تواند به عنوان درس بزرگی برای مقابله با قدرت های جهانی از جمله استکبار باشد و قطعا این ایستادگی و صبر ما سبب گشایش های زیادی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: