کد خبر: ۴۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
«رادیو ارتش اسرائیل» در گزارشی از نگرانی‌ مقام‌های رژیم صهیوینستی درباره سیاست‌های جدید آمریکا در سوریه خبر داده و به تضعیف همزمان موقعیت واشنگتن و تل‌آویو در منطقه غرب آسیا اشاره کرده است.

به گزارش آوای نشاط، گزارش یک رسانه صهیونیستی حاکی است تصمیم دولت آمریکا برای خارج کردن  تقریباً همه نظامیان خود از سوریه به ایجاد نگرانی در میان مقام‌های رژیم اسرائیل منجر شده است.

رژیم صهیونیستی نگران است که این تصمیم می‌تواند باعث آزادی عمل ایران در سوریه شود. آنها در سطحی وسیع‌تر از تعهد آمریکا به متحدان خود، از جمله رژیم اسرائیل نگران هستند. 

رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد تل‌آویو نگران است ایران به تلافی حملات اخیر اسرائیل به متحدان ایران در سوریه و عراق، اقدام به حملات تلافی‌جویانه و شلیک موشک کند و به همین جهت تدابیر دفاعی را تشدید کرده است. 

رسانه صهیونیستی به نقل از منابعی که به نام آنها اشاره نکرد گفت اسرائیل تلاش‌های خودش را روی مهار پهپادها و موشک‌های کروز که در ارتفاع کم‌پرواز می‌کنند متمرکز کرده است. طبق این گزارش، شناسایی این اهداف از موشک‌های بالیستیک دشوارتر است. 

این گزارش همچنین تصریح کرد اسرائیل از تلاش ایران برای تشکیل کریدوری از عراق تا سوریه و به دست آوردن نفوذ بیشتر در خاورمیانه نگران است. حال با خروج آمریکا از سوریه، دست ایران برای اقدام در شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) بازتر است.

برخی از تحلیلگران صهیونیست هم گفته‌اند که به نظر آنها خروج آمریکا تغییری ایجاد نخواهد کرد. «شلوم بروم»، از کارشناسان مسائل لبنان و سوریه گفت: «می‌دانم که عده‌ای نگران این هستند که ایران پلی از عراق به سوریه ایجاد کنند. ولی این اتفاق همین حالا که نیروهای آمریکایی حاضر بوده‌اند هم اتفاق افتاده است.»

او علی‌رغم این گفت که نگران تبعات غیرمستقیم خروج آمریکا است. وی گفت: «این اقدام ضعف آمریکا و ضعیف شدن مواضع آمریکا در خاورمیانه را نشان می‌دهد. اتحاد بین اسرائیل و آمریکا بسیار قوی و یکی از محورهای اساسی راهبرد این کشور است. چون آمریکا ضعیف شده، اسرائیل هم ضعیف شده است.»

ترامپ چند روز پیش در توضیح درباره سیاست‌های خودش برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه گفت: «اسرائیل و اردن از من خواسته‌اند تعدادی نیرو در سوریه نگه دارم.»

دولت ترامپ بعد از اعلام تصمیم به خروج از سوریه هیئتی به سرپرستی «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا را برای اطمینان خاطر دادن به رژیم صهیونیستی راهی فلسطین اشغالی کرد. این سفر چند روز بعد از توافق آمریکا و ترکیه برای برقراری آتش‌بس در شمال سوریه انجام می‌شد. 

با وجود این، گزارش‌های منعکس‌شده در رسانه‌ها حاکی است که پامپئو در مأموریت خود برای اطمینان دادن به رژیم صهیونیستی ناکام مانده است. 

به عنوان مثال، پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور روز ۲۶ مهرماه، همزمان با اتمام سفر پامپئو به نقل از یک مقام آگاه نوشت: «واضح است که او با نتانیاهو می‌نشیند و توضیح می‌دهد که ترامپ با این آتش‌بس به چه دستاورد عظیمی با ترک‌ها دست پیدا کرده است. مشکل اینجا است که هیچ‌کس در آن اتاق حرف او را باور نخواهد کرد.»

کاخ سفید چند هفته پیش بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: