کد خبر: ۴۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
به نظر می‌رسد داستان ناتمام انتخابات در افغانستان به نگرانی در میان افکار عمومی بدل شده و فعالان و چهره‌های سیاسی این کشور از دچار شدن این انتخابات به سرنوشت انتخابات 4 سال قبل هراس دارند.

به گزارش آوای نشاط، پس از کش‌وقوس‌های فراوان سیاسی میان احزاب و دولت افغانستان سرانجام چهارمین انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز شنبه (7 میزان) در این کشور آغاز شد.

برگزاری بزرگترین تورنمنت سیاسی افغانستان در حالی برگزار شد که در ابتدا قرار بود این روند در ماه حمل امسال انجام شود اما به‌دلیل آماده نبودن شرایط سیاسی حاکم بر افغانستان و نیز سایه افکندن مذاکرات صلح با طالبان انتخابات به تعویق افتاد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سرانجام با رقابت میان ۱۳ نامزد در ششم ماه میزان برگزار شد. در این انتخابات بیش از دو‌ و نیم میلیون نفر شرکت کردند و قرار بود نتایج ابتدایی آن بر اساس تقویم این انتخابات، در ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن در ۱۶ عقرب اعلام شود.

این در حالی است که نهادهای ناظر پیش از این اعلام کرده بودند که در صورت رفتن این انتخابات به دور دوم، برگزاری آن در سال جاری ممکن نیست.

«حوا علم نورستانی»، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات شب گذشته (شنبه، 27 میزان) در یک کنفرانس خبری تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام و از مردم افغانستان معذرت‌خواهی کرد.

وی هدف از تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی این انتخابات، را تأمین شفافیت و دقت بیش‌تر خواند و وجود مشکلات فنی را دلیل عدم اعلام به موقع نتایج انتخابات دانست.

قرار بود بعد از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، نتایج نهایی این انتخابات در تاریخ 16 عقرب اعلام شود، اما اکنون، مشخص نیست که چه زمانی نتایج ابتدایی و چه زمانی نتایج نهایی این انتخابات اعلام خواهد شد.

اما در این میان برخی از نامزدهای اتخابات ریاست جمهوری از جمله «عبدالله عبدالله» و «گلبدین حکمتیار» از وجود تقلب در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اظهار نگرانی کرده بودند.

حکمتیار در همان روزهای آغازین پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، شائبه تقلب را مطرح کرد و آمار کمیسیون انتخابات افغانستان از شمار رای‌دهندگان  را «دروغین و جعلی» خواند.

«فرامرز تمنا»، نیز در روز رای‌گیری تاکید کرد که آرای پاک باید از آرای ناپاک تفکیک شوند و ستاد انتخاباتی او حتی یک رای بدون بیومتریک را هم نمی‌پذیرد. وی همچنین خواستار اعلام زودهنگام نتایج شد.

«لطیف پدرام»، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آمریکا را به مداخله در امور انتخابات افغانستان متهم کرد و گفت: که اگر آمریکا گزینشی برخورد کند و باعث بحران شود با آمریکا مقابله خواهد کرد.

این اظهارات پدرام در حالی بیان شد که آمریکا در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان متهم به تقلب در آرای مردمی شد. به‌طوریکه بسیاری از مقامات افغانستان از جمله حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین این کشور، گفت که «جان کری» وزیر پیشین امور خارجه آمریکا، سرنوشت آرای مردم افغانستان را تغییر داد.

در همین حال برای بررسی بیشتر شائبه تقلب با «ذبیح سادات» سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت‌وگو کردیم.

وی به ما اینگونه گفت: پس از بررسی‌های فنی فراوان قرار است تا فردا به یک تاریخ مشخص برای اعلام نتایج اولیه برسیم و آن را اعلام کنیم.

از وی درباره 16 عقرب و تاریخی که قرار بود نتایج نهایی انتخابات در آن روز اعلام شود پرسیدیم. وی در این باره اظهار داشت: 16 عقرب نتایخ نهایی مشخص می‌شود اما پیش از آن باید به یک نتیجه اولیه دست پیدا کنیم که فردا این تاریخ مشخص می‌شود.

سادات همچنین گفت: هدف از تاخیر در اعلام نتایج این انتخابات استفاده از شفافیت بیشتر و همچنین وجود برخی مشکلات فنی بود و درصدد هستیم تا آرای پاک را از آرای ناپاک مشخص کنیم.

وی همچنین درباره شائبه تقلب نیز گفت: به مردم اطمینان می‌دهیم که هیچگونه تقلبی در شمارش آرا به وجود نخواهد آمد و این انتخابات از جمله پاک‌ترین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

در همین حال با توجه به اظهارات مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، اما به نظر می‌رسد که برخی از نامزدهای انتخابات همچنان از وجود تقلب اظهار نگرانی می‌کنند.

حکمتیار از جمله نامزدهایی است که امروز در یک نشست خبری یک نامزد خاص را به خرج میلیون‌ها دلار در کمپین انتخاباتی‌اش محکوم کرد و گفت که این تیم از ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار درپیکارها برای پیروزی مصرف کرد که توزیع پول از پنج هزار تا ۱۵۰هزار دلار بخشی از برنامه‎ها برای افراد مشخص بود.

به‌همین خاطر با «فریدون خزان» سخنگوی تیم ثبات و همگرایی به رهبری «عبدالله عبدالله» در این باره صحبت کردیم. وی به ما گفت: انتخابات یک پروسه سرنوشت ساز است و هر نوع نتیجه بر وضعیت افغانستان تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر به جای آنکه اعلام نادرستی را داشته باشیم بهتر است آرای ناپاک از پاک جدا شود چراکه بحران ایجاد می‌شود.

وی افزود: کمیسیون مستقل انتخابات باید در تاریخ اعلام شده آرای ناپاک از پاک را جدا می‌کرد اما همانطور که دیدید نشد اگر این کار در راستای تامین امنیت انتخاباتی باشد خوب است و برای تامین شفافیت و اگر این تعویق در این راستا باشد خوب است.

خزان همچنان با ابراز نگرانی از وجود تقلب و عدم شفافیت در دستگاه‌های بایومتریک گفت: این نگرانی همچنان وجود دارد و ما باید هرچه زودتر سقف اشتراک مردم را در این انتخابات بدانیم و با وجود آنکه 2 هفته از برگزاری انتخابات می‌گذرد اما همچنان شاهد آن هستیم که دستگاه‌ها همچنان ناتکمیل مانده و نگرانی‌ها در این باره وجود دارد.

علاوه بر تیم ثبات و همگرایی سایر نامزدها نیز تا اعلام نتایج آرای انتخابات نگران شفاف نبودن انتخابات هستند و بر شائبه تقلب همچنان اعتقا دارند.

به نظر می‌رسد داستان ناتمام انتخابات در افغانستان به نگرانی در میان افکار عمومی بدل شده و فعالان و چهره‌های سیاسی این کشور از دچار شدن این انتخابات به سرنوشت انتخابات 4 سال قبل هراس دارند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: