کد خبر: ۴۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
رئیس پنتاگون گفت که نظامیان آمریکایی خارج شده از شمال سوریه به غرب عراق منتقل می‌شوند.نیروهای آمریکایی تاکنون از شهرهای عین‌العرب، عین عیسی، رقه، منبج و رأس‌العین خارج شده‌اند.

به گزارش آوای نشاط، مارک اسپر صبح شنبه اعلام کرد حدود یکهزار نظامی آمریکایی که از مناطق شمال سوریه عقب‌نشینی کرده‌اند، برای ادامه مبارزه با داعش و "کمک به دفاع از عراق» به غرب عراق منتقل می‌شوند.

اسپر در مسیر سفر خود به منطقه غرب آسیا به خبرنگاران گفت: عقب‌نشینی ایالات متحده از شمال شرق سوریه با سرعت ادامه دارد. این کار طی چند هفته انجام می‌شود نه چند روز.
وی افزود: برنامه کنونی ما این است که این نیروها که شمارشان حدود هزار نفر است، در غرب عراق مستقر شوند.
نیروهای آمریکایی تاکنون از شهرهای عین‌العرب، عین عیسی، رقه، منبج و رأس‌العین خارج شده‌اند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در شمال شرق سوریه از این منطقه عقب‌نشینی خواهند کرد.
با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شمال، ترکیه که نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا را خطری برای مرزهای جنوبی خود می‌داند، عملیاتی را برای ایجاد منطقه امن و دور کردن این نیروها از مرزهای مشترک با سوریه آغاز کرد.
ترکیه چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد. آنکارا هدف از این اقدام را مقابله با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) عنوان کرده است.
بسیاری از کشورها از جمله اروپایی‌ها به این اقدام ترکیه اعتراض کرده و برخی از آنها فروش سلاح به ترکیه را متوقف کردند. در تازه‌ترین اخبار مخالفت‌ها، رؤسای کمیته‌های پارلمانی سه کشور انگلیس، آلمان، فرانسه، به همراه پارلمان اروپا و مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک، حملات دولت ترکیه در شمال سوریه را محکوم کردند.
آمریکا و ترکیه روز پنجشنبه اعلام کردند که به توافقی برای برقرار آتش‌بس در شمال سوریه دست یافته‌اند. «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانسی خبری در ترکیه گفت: در ۱۲۰ ساعت آینده آمریکا زمینه خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق «ی.پ.گ» از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه را فراهم خواهد کرد و پس از آن، ترکیه آتش بس را اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: