کد خبر: ۴۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد در صورتیکه ترکیه در شمال سوریه آتش‌بس برقرار نکند، واشنگتن برای تشدید تحریم ها علیه این کشور آمادگی دارد.

به گزارش آوای نشاط، «استیو منوشن» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) هشدار داد در صورتیکه ترکیه عملیات نظامی خود در شمال سوریه را متوقف نکند، ایالات متحده برای افزایش فشارهای اقتصادی علیه این کشور آمادگی دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرش در این خصوص گزارش کرد، ترکیه تاکنون در مقابل فشارهای جامعه‌ بین‌الملل برای متوقف کردن عملیات نظامی علیه شبه‌نظامیان کُرد در شمال و شمال شرقی سوریه مقاومت کرده است.

از طرف دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل اقدام اخیر خود مبنی بر صدور فرمان خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه به شدت از خارج و به ویژه داخل آمریکا مورد انتقاد و تحت فشار قرار گرفته است، اوایل هفته جاری، تحریم‌هایی را علیه مقامات ارشد ترکیه وضع و تعرفه‌هایی را بر کالاهای وارداتی ترکیه تحمیل و عهد کرد تا زمانیکه آنکارا از خود انعطاف نشان ندهد، اقتصاد این کشور را «تخریب» کند.

منوشن روز گذشته ضمن تأکید بر اینکه واشنگتن قادر است وزارتخانه‌ها و صنایع بیشتری از کشور ترکیه را هدف قرار دهد، گفت: «اگر آنها (آنکارا) آتش‌بس برقرار نکنند، تحریم‌های بیشتری در راه است».

وزیر خزانه‌داری آمریکا ادامه داد: «توقع من این است که ما واقعاً بر تحریم‌های ترکیه متمرکز شویم و آنها (تحریم‌ها)، تأثیرات لازم را خواهد داشت. ما اختیارات بسیار گسترده‌ای داریم».

در ادامه اعتراضات جامعه بین‌الملل به عملیات نظامی ترکیه در شمال و شمال شرقی سوریه، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته، واشنگتن را به سمت آنکارا ترک کرد و قرار است از ترکیه تقاضای آتش‌بس در سوریه کند.

با اینحال بنا بر گزارش رسانه‌های محلی، اوایل روز گذشته، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درخواست واشنگتن برای برقراری آتش‌بس را رد و  همچنین تأکید کرد که آنکارا در خصوص تحریم‌های از پیش اعلام شده آمریکا «نگرانی» ندارد.

ترکیه هفته گذشته بعد از خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه، عملیاتی را به بهانه هدف قرار دادن شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه آغاز کرد و برخی تحلیلگران، عقب‌نشینی آمریکا از شمال سوریه را بعنوان چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز عملیات نظامی در سوریه تحلیل کردند که البته ترامپ این اتهامات را رد کرده است.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا در این میان، پیام‌های متناقضی را ارسال کرده است و در عین حال که آنکارا را تهدید می‌کند، می‌گوید که آمریکا هیچ نقشی در نبرد ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد ندارد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، درگیری‌ها همچنان در سراسر منطقه شمال سوریه ادامه دارد و شبه‌نظامیان کُرد در شهر مرزی «رأس العین» به منظور کور کردن دید جنگنده‌های آنکارا، لاستیک‌های اتومبیل را آتش می‌زنند و در حال حفر گودال‌هایی هستند تا بتوانند در مقابل تهاجم زمینی نیروهای ترکیه، ایستادگی کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: