کد خبر: ۴۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
«کباب»، «کشک بادمجان» و «میرزاقاسمی» از جمله خوراک‌های محبوب باب میل خارجی‌ها در ایران هستند.

به گزارش آوای نشاط، مینا رضایی – پژوهشگر حوزه خوراک گیلان – محبوب‌ترین خوراک این نقطه را در بین گردشگران خارجی، «میرزاقاسمی» معرفی می‌کند و می‌گوید:‌ «بسیاری از گردشگران خارجی شیفته مزه بادمجان کبابی و سیر می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «ما نمی‌توانیم کباب را کنار بگذاریم زیرا این غذا در همه جای دنیا با اسم «کباب» شناخته شده است اما مشکل اینجاست که ما داریم روی کباب زیاد تمرکز می‌کنیم زیرا غذای ساده‌ای است و عطر و بو هم دارد. مشکل گردشگری خوراک این است که در منوها، تست غذاهای محلی وجود ندارد. برای مثال وقتی می‌خواهیم در یزد «آش شولی» بخوریم نمی‌توانیم ابتدا مزه آن را تست کنیم و حتما باید یک ظرف آش بخریم. به عقیده من، ما در طراحی منو و پذیرایی‌هایمان ضعیف عمل کرده‌ایم.»

در بحث سوغات هم زعفران و پسته نسبت به سوغات‌های دیگر برای گردشگران خارجی شناخته‌شده است در حالی که تنوع سوغات در شهرهای ایران بسیار بالاست.

مرضیه قادری – مسئول یکی از بومگردی‌ها در کویر مصر – هم کشک بادمجان را یکی از محبوب‌ترین غذاهای گردشگران خارجی می‌داند که برخی از آنان دوست دارند دستور پخت آن را داشته باشند یا در تهیه‌اش مشارکت کنند. او معتقد است گردشگران خارجی کمی با خوراک‌های ایرانی آشنا هستند و برخی هم فقط کشک بادمجان را می‌شناسند و معمولا این غذا را سفارش می‌دهند: «معمولا ما به آنها پیشنهاد غذا می‌دهیم که از کشک بادمجان استقبال می‌کنند. البته کال‌جوش، یتیمچه و قوروتی هم از جمله غذاهای سنتی منطقه هستند که به گردشگران خارجی پیشنهاد می‌دهیم. خورش قورمه‌سبزی و کباب بعد از کشک بادمجان محبوب گردشگران خارجی هستند.»

اما ایتالیایی‌هایی که خودشان به عنوان ملتی غذاباز شناخته می‌شوند در سفر به ایران به چه غذایی علاقه نشان می‌دهند؟

ماریا کریمی – راهنمای تور ایتالیایی‌زبان – با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارد، می‌گوید: «گردشگران ایتالیایی به جز کباب‌ها، عاشق کشک بادمجان می‌شوند و معمولا از ایران کشک می‌خرند و با خودشان می‌برند تا بتوانند این غذا را در ایتالیا هم درست کنند. چند باری هم پیش آمده که دستور پخت غذاهای ایرانی را گرفته‌اند. ایتالیایی‌ها معمولا غذاهای ایرانی را دوست دارند اما نه همه‌ی غذاها را.»

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: