کد خبر: ۴۱۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
پارلمان اروپا امروز (چهارشنبه ) رسما «جوسب بورل» وزیر خارجه پیشین اسپانیا را به عنوان مسئول سیاست خارجی این اتحادیه تایید کرد و او قرار است از 10 آبانماه آینده ( ابتدای نوامبر) رسما جایگزین « فدریکا موگرینی » شود.

به گزارش آوای نشاط، سیاستمدار ۷۲ ساله اهل کاتالان اسپانیا امروز (چهارشنبه) توانست رای اعتماد پارلمان اروپا را به دست آورد و به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جانشین «فدریکا موگرینی» شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، بورل که امروز در نشست پارلمان اروپا حضور یافته بود پس از پاسخ به پرسش های نمایندگان ، موفق به کسب اکثریت آرای آنها برای اتخاذ این سمت شد.

هر چند نامزدی بورل بخشی از بسته توافقی سران اتحادیه اروپا برای تعیین نامزدهای جدید ریاست شورای اروپا، ریاست کمیسیون اروپا، مسئول سیاست خارجی و بانک مرکزی اروپا بود، اما از نظر قانونی تایید این مسئله از سوی پارلمان اروپا نیز الزامی است.

به این ترتیب بورل که به عنوان دیپلمات حامی توافق هسته ای با ایران شناخته می شود، رسما از تاریخ اول نوامبر (دهم آبان) کار خود را آغاز خواهد کرد.

** زندگینامه
این سیاستمدار اسپانیایی متولد کاتالونیا و مخالف استقلال این منطقه، پیش از ورود به سیاست، تحصیلات خود را در رشته مهندسی هواشناسی در مادرید سپری کرد و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه استنفورد آمریکا و سپس پاریس گذراند.

بورل تحصیلات خود را تا دکتری در اقتصاد طی کرد.

شروع فعالیت سیاسی بورل از سال ۱۹۷۹ به عنوان یک عضو شورای شهر در حومه مادرید کلید خورد.

او در سال ۱۹۸۶ با رسیدن به نمایندگی پارلمان اسپانیا، فعالیت سیاسی خود را بیشتر کرد تا به وزارتخانه‌های اقتصاد و امور عمومی، نخست وزیری و این روزها به وزارت خارجه نیز رسید.
البته بورل گام‌های بزرگتری در حوزه سیاسی برداشت به گونه‌ای که در ژوئیه ۲۰۰۴ به ریاست پارلمان اروپا رسید و تا ژانویه ۲۰۰۷ در این پُست حضور داشت.

** نگاه به برجام و ترامپ
وزیر خارجه پیشین اسپانیا که سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا را به پیش خواهد برد، نگاه منطقی به برجام و نقض عهد آمریکا در این زمینه دارد.
وی در گفت وگو با شبکه رادیویی «کادنا سر»(Cadena SER) درباره برجام و افزایش تنش میان ایران و آمریکا تاکید کرده، به وضعیت برخورد نظامی نخواهیم رسید و سرانجام کار به عقلانیت ختم خواهد شد.

وی  درباره رویکرد کاخ سفید در این زمینه گفته است: «اقدام ترامپ نه تنها نقض برجام، بلکه اساساً خروج از آن بود.»
«ایران برجام را نقض نکرده… بالاتر رفتن میزان اورانیوم غنی‌سازی شده فقط در راستای مسائل فنی بوده و فکر نمی‌کنم اراده دیگری پشت این تصمیم ایران بوده باشد.»

خبرگزاری فرانسه از بورل به عنوان یکی از منتقدان ترامپ نامبرده و نوشته است: بورل در جریان بحران ونزوئلا، از سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه دولت کاراکاس انتقاد کرد.

ایرنا نوشت: با توجه به سابقه گزینه پیشنهادی برای مسئولیت سیاست خارجی اروپا، بویژه تجربه حضور در ریاست پارلمان این نهاد، انتظارها از او برای کاهش تنش‌زایی با حرکت به سمت دیپلماسی مذاکره بیش از پیش افزایش یافته است.

** بورل در مورد ایران چگونه فکر می‌کند؟
۱. نخستین چیزی که باید در مورد او بدانید این است که او به شدت مخالف یکجانبه‌گرایی آمریکا است. ۵ اردیبهشت بود که او از یکجانبه‌گرایی‌ها و اقدامات مداخله‌جویانه دولت آمریکا از جمله لغو معافیت تحریم‌های نفتی علیه ایران انتقاد کرد و در همایشی درباره روابط اتحادیه اروپا و آمریکا که در مادرید برگزار شد گفت: باید دید که آیا این تصمیم اعمال خواهد شد یا خیر زیرا این اقدام ممکن است با مخالفت کشورهای مختلف مواجه شود.

۲.  او یکی از حامیان توافق هسته‌ای است و در واکنش به اقدام ایران برای کاهش سطح تعهدات خود گفته بود: «خوشبختانه ایران توافق هسته‌ای را پاره نکرد و باید مانع از پاره شدن کامل آن شد.  محکوم کردن توافق هسته‌ای از سوی آمریکا خبر بدی است. خوشبختانه پاسخ ایرانی‌ها در مرز قرار دارد، آنها توافق هسته‌ای را پاره نکردند وگفتند که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند آن‌ها نیز به تعهداتشان عمل نخواهند کرد و کارهایی را در چارچوب محدودیت توافق انجام می‌دهند.»

۳. در عین حال نباید فراموش کرد که اسپانیا همان کشوری بود که در اوج فضاسازی رسانه‌ای برای نظامی‌سازی خلیج فارس با حضور ناو جنگی آبراهام لینکلن، ناوچه جنگی خود را به طور موقت از ادامه همراهی ناو هواپیمابر آمریکایی که به سمت خلیج فارس در حرکت بود فراخواند.
بورل در همان زمان گفت: دولت همه جوانب این مسئله را بررسی کرده و سپس تصمیم به فراخوان ناوچه گرفته است. منطقه خلیج فارس پر از تنش است که البته نباید این موضوع را خیلی مهم جلوه داد و پیچیده کرد.

۴. محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دی ماه سال گذشته در محل برگزاری نشست بین‌المللی رایسینا در دهلی نو هندوستان، با جوسب بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرده بود . کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز یک سال پیش در اسپانیا با او دیدار کرده بود.

۵.  او در بهمن سال گذشته در یک پیام توئیتری، چهلمین سال پیروزی انقلاب را تبریک گفته و ایران را یک قدرت منطقه‌ای خوانده بود.

با این حساب به نظر می‌رسد جوسب بورل، با احتیاط و تجربه بالای دیپلماتیک خود، مواضع دورتری نسبت به آمریکا و نزدیک‌تری نسبت به ایران خواهد داشت هرچند باید هرگونه اظهارنظردرباره عملکرد او در مساله هسته ای را به اظهارنظرها و اقدامات آتی موکول کرد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: