کد خبر: ۴۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد آنکارا و مسکو توافق‌نامه استفاده از ارزهای ملی روبل و لیر خود را در مبادله با یکدیگر امضا کردند.

به گزارش آوای نشاط، وزارت اقتصاد روسیه از امضای توافق نامه استفاده از ارزهای ملی روبل و لیر در مبادلات تجاری دو جانبه بین آنکارا و مسکو خبر داد.

این توافق با هدف کنار گذاشتن تدریجی دلار و استفاده هر چه بیشتر ارزهای  ملی در مبادلات تجاری بین دو کشور امضا شده است.

طی سال گذشته و بنا به اعلام وزارت اقتصاد روسیه حجم مبادلات تجاری بین این کشور و ترکیه با 16 درصد افزایش به 25.5 میلیارد دلار رسیده است.

بنا به بیانیه این وزارتخانه روس یکی دیگر از اهداف امضای توافق مذکور توسعه و تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های بین‌ بانکی در کنار تضمین روند عملیات پرداخت بدون اختلال بین مؤسسات تجاری دو کشور است.

در قالب این توافق قرار است بانک‌ها و شرکت‌های ترکیه‌ای به نظام پرداخت مشابه سویفت که توسط روسیه ایجاد شده است متصل شوند.

از سوی دیگر قرار است زیرساخت‌های لازم برای استفاده از نظام پرداخت MIR روسیه در ترکیه نیز فراهم شود. این نظام پرداخت مشابه ویزا و مسترکارد است که توسط روسیه انجام شده است.

این توافق جدید بخشی از تلاش دو کشور برای کاهش وابستگی به دلار آمریکاست.

رئیس‌جمهور ترکیه سال گذشته از برنامه کشورش برای پایان دادن به سلطه دلار از طریق اجرای برخی سیاست‌های اقتصادی در راستای حذف دلار از مبادلات با دیگر شرکای بین‌المللی این کشور از جمله چین، روسیه و اوکراین خبر داد.

روسیه توانسته است سهم دلار را از مبادلات تجاری با چین و هند به حدود نصف کاهش دهد و به تلاش خود برای پایین آوردن سهم این ارز در مبادله با اتحادیه اروپا نیز ادامه دهد.

این اقدام بخشی از سیاست دلار زدایی روسیه از اقتصاد خود است.

طی سال جاری دلار جایگاه نخست خود در مبادلات تجاری روسیه با دیگر کشورها به عنوان ارز قالب را از دست داده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
برچسب ها: آوای نشاط ، روسیه ، ترکیه ، دلار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: