کد خبر: ۴۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
نهاد موسوم به «خودمختاری» کُردها تأکید کرد که برای مقابله با تهدیدهای ترکیه سه روز بسیج عمومی در شمال و شرق سوریه اعلام می‌کند.

به گزارش آوای نشاط، نهاد موسوم به «خودمختاری» کُردها در شمال و شرق سوریه در پی تهدیدهای ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در این مناطق، بسیج عمومی اعلام کرد.

این نهاد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با افزایش روند تهدیدهای ترکیه و تجمع نیروها و عناصر این کشور برای حمله به مناطق مرزی شمال و شرق سوریه، در این مناطق سه روز بسیج عمومی اعلام می‌شود.

خبرگزاری «هاوار» به نقل از این نهاد گزارش داد که از همه نهادها و مردم کُرد خواسته شده است که به «منطقه مرزی مجاور ترکیه بروند، وظیفه اخلاقی خود را انجام دهند و در این لحظه تاریخی و حساس، مقاومت از خود نشان دهند».

در این بیانیه همچنین از کُردهای حاضر در سایر مناطق جهان خواسته شده است که «وظیفه خود را در قبال خاک و ملت خود در داخل انجام دهند و در هر منطقه‌ای که حضور دارند، دست به اعتراض و تحصن بزنند».

این نهاد همچنین تأکید کرد که «سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و همه کشورها و نهادهای تصمیم‌گیری که در سوریه تأثیر دارند، مسئولیت اخلاقی و وجدانی نسبت به وقوع هرگونه فاجعه انسانی را بر عهده دارند که به مردم ما در شمال و شرق سوریه وارد خواهد شد».

«مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» روز گذشته اعلام کرد که این نیروها، «امکان ائتلاف با نیروهای دولتی سوریه برای مقابله با تهدیدهای ترکیه» را بررسی خواهند کرد.

نیروهای دموکراتیک تحت حمایت آمریکا قرار داشتند، ولی پس از توافق واشنگتن و آنکارا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، باز هم آمریکا دست از حمایت آنان برداشت. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم اعلام کرد که اگر کُردها در کنار آمریکایی‌ها جنگیده‌اند، مبالغ مالی هنگفتی دریافت کرده‌اند.

پیش از این، بارها مسئولان سوری به کُردهای وابسته به آمریکا گفتند که با دولت سوریه وارد مذاکره شوند و وارد بازی نشوند که هیچ نتیجه‌ای جز شکست در  انتظارشان نخواهد بود. این شبه‌نظامیان اما بر ادعاهای خود برای تشکیل خودمختاری تأکید داشتند و در برخی موارد، دمشق را به عملیات نظامی تهدید کردند.

در همین ارتباط، یک مسئول کُرد اواسط مرداد ماه اعلام کرد که آمریکا به رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی کُرد به وضوح گفته است که آمریکایی‌ برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه با ترکیه مقابله نخواهد کرد.

این مسئول کُرد تصریح کرد که آمریکایی‌ها «می‌دانند که قصد آن (ترکیه) برای آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه جدی است و احتمال می‌دهند که در هر زمانی آن را آغاز کند... آمریکایی‌ها در تلاش هستند که از تنش با تُرک‌ها اجتناب کنند تا اجازه ندهند که [مسئولان ترکیه] به روسیه نزدیک شوند».

فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه هم ضمن انتقاد از بازی کُردها در زمین آمریکا، تصریح کرد، هر کس خود را به قیمت ارزانی بفروشد، تاریخ او را کنار خواهد زد و ما «چندین بار درباره این توطئه‌ها علیه میهن و ملت سوریه هشدار دادیم و گفتیم که هر کس در آغوش اجنبی آرام بگیرد، اجنبی وی را خواهد راند و این مسئله اتفاق افتاد».

مقداد درباره حمله احتمالی ترکیه به سوریه هم خاطر نشان کرد: «ما از همه خاک سوریه دفاع خواهیم کرد و اشغال یک ذره از خاک سوریه را نخواهیم پذیرفت. لی دیگران هم نباید خود را به مهلکه بیندازند؛ زیرا ما آماده دفاع از خاک و ملت خود هستیم».

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: